מנכ"ל פסגות: "נדרשת ודאות רגולטורית לשנים"

ברק סורני בכנס "עושים שוק" של "גלובס": "דובר רבות על עודף רגולציה - אני חושב שעודף רגולציה לא ניתן למדוד" • התייחס גם לעניין השינוי הצפוי במבנה הבעלות על הבורסה ולתפקיד הגופים המוסדיים בנוגע לשמירת זכויות מיעוט

ברק סורני, מנכ"ל פסגות, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר
ברק סורני, מנכ"ל פסגות, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר

"רגולציה היא חלק אינהרנטי מהפעילות של כל גוף מפוקח, ורגולציה נכונה מתכללת בצורה הגיונית וסבירה את טובת והגנת הצרכן, יחד עם שקיפות, וזאת לצד יציבות הגופים הפיננסית" - כך אמר הבוקר (ד') ברק סורני, מנכ"ל פסגות, במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס", במענה על השאלה האם יש עודף רגולציה בשוק ההון המקומי.

לצפייה בפאנל (דקה 42 עד דקה 54):

לדברי סורני, "רגולציה זה משהו דינמי ואין נוסחה מתמטית לנקודת שיווי משקל. דובר רבות על עודף רגולציה, אני חושב שעודף רגולציה לא ניתן למדוד, מה שנכון זה לבדוק וודאות רגולטורית לתקופה ארוכה של כמה שנים, וכל רגולטור חייב להתייחס לדבר הזה. ודאות רגולטורית היא נדרשת, ויש לה משמעות מאוד גדולה ללקוחות, לשחקנים ולתעשייה כולה. כשאין ודאות קשה לתכנן וקשה להצליח. ודאות זה גם לתת זמן להיערך, וגם לתת הצהרה כללית לאן הולכים, משום שהכיוון אליו מכוונת הרגולציה חשוב מאוד לכולנו. בסך הכול שוק ההון במצב בסדר גמור".

סורני נשאל לגבי תפקיד הגופים המוסדיים בנוגע לשמירת זכויות מיעוט בבורסה, ואמר כי "לצד זה שאנחנו מחויבים לספק לעמיתים תשואה מירבית ברמת סיכון סבירה, אחד מהתפקידים החשובים של מנהלי כספי ציבור זה לדאוג למעורבות מוסדית גבוהה בשוק ההון, ופסגות מובילה את הקו הזה הרבה שנים. תפיסה זו לא אומרת שאנחנו יוצאים נגד החברות אלא שאנחנו בעד הלקוחות והעמיתים שלנו".

לדברי סורני, "הרבה מחקרים בעולם מראים שחברות עם ממשל תאגידי תקין מייצרות תשואות טובות יותר לאורך זמן. זה אומר בין היתר שהדירקטוריון מגוון, שהדירקטורים יודעים מה צריך לעשות, זה אומר לא צריך להגיע להסדר חוב ואם כן מגיעים להסדר אז צריך לדאוג שהוא ייעשה בצורה נכונה ולא כפלסטר".

סורני הוסיף כי "יש עוד הרבה מאוד מה לעשות וכל יום אנחנו שומעים על חברות עם מימד של ממשל תאגידי שצריך לטפל בו. הכסף אצלנו הוא לא של פסגות אלא של הלקוחות שלנו, וחובתנו היא לעשות את המיטב כדי שהדברים יהיו תקינים יותר, והדרך לשם עוד ארוכה. בארה"ב אפשר לראות שגופים מוסדיים כמעט מנהלים את החברות, אנחנו עוד לא שם, אבל לדעתי כל אסיפה כללית צריך לנתח בבית ולבוא ולהיאבק על עקרונות".

סורני גם התייחס להפניית נתח משמעותי מהכספים המגיעים לגופים המוסדיים לאפיקים לא סחירים ואמר כי אפיקים אלה כוללים בין היתר הלוואות מותאמות, פרייבט אקוויטי, קרנות גידור, נדל"ן ומוצרים נוספים. לדבריו, "העולם הזה הוא לא פשוט. הוא מחייב אנליזה ברמה מאוד גבוהה, פיזור גדול, וניתוח בשלב ההשקעה כי חלק מהמוצרים זה סוג של חתונה קתולית ל-7-10 שנים. העולם הלא סחיר, מי שנכנס לשם צריך לבחון את הדברים בצורה טובה ולהבין מה הסיכונים ולא רק הסיכויים, כי השוק משתנה ואז נוצרות הבעיות".

לעניין השינוי הצפוי במבנה הבעלות על הבורסה אמר סורני כי "אין ספק שהבורסה צריכה להתקדם ולהגיע לקהיליית הבורסות בעולם ולהיות חברה עם יעדים ברורים. רוב הבורסות בעולם הן חברות, ורובן ציבוריות, וזו גם אחת מהמטרות של השינוי הנדרש בבורסה המקומית בעיני. דובר על הקמת בורסה נוספת, וכל דבר כזה הוא מבורך, אבל קודם כל צריך לדאוג לחיזוק הבורסה הקיימת, שגם לה יש הרבה מאוד אתגרים".

בהתייחסות לסכסוך העבודה הקיים בפסגות אמר סורני כי "אנחנו במו"מ רציני וכנה עם העובדים שלנו, שהם כל מה שיש לנו, ואני מניח שנגיע לתוצאות טובות".

לסיום העניק סורני כמה טיפים להשקעה בימים אלה ואמר כי "הימים הנוכחיים נראים קצת מוזרים, עם תנודתיות בשווקים, שנגרמת גם בגלל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וגם בגלל נתונים חזקים המתפרסמים בנוגע לכלכלה האמריקאית, שמגדילים את הצפי להעלאת ריבית בארה"ב. צריך לזכור שבשנה שעברה, מאז שהתחילו למדוד את הבורסות בארה"ב, זו הייתה הפעם הראשונה שבכל חודש המדדים עלו. בשנתיים הקודמות התנודתיות הייתה נמוכה מאוד, וכעת היא עלתה אבל עדיין היא לא גבוהה במיוחד. אני סבור שבאפיק הקונצרני צריך ללכת לדירוגים הגבוהים יותר, וגם להסתכל על תשואות האג"ח בארה"ב ותשואות האג"ח הישראליות במטבע זר, שם התשואות עלו וכאפיק השקעה זה אפיק מאוד מעניין".