סגן שר האוצר: לא ניתן יד לפגיעה בעצמאות הרגולטורים

כך אמר היום איציק כהן ב"עושים שוק", אירוע שוק ההון של "גלובס" • בדבריו התייחס לרפורמות ששינו את כללי המשחק בשוק ההון הישראלי, לתפקידי הרגולציה וגם להתקפות נגד דורית סלינגר ע"י יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה

סגן שר האוצר, איציק כהן, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר
סגן שר האוצר, איציק כהן, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר

"בשני העשורים האחרונים שינתה המערכת הפיננסית בישראל את פניה ללא היכר. רפורמות שונות שנעשו שינו את כללי המשחק בשוק ההון הישראלי, והביאו לכניסתם של שחקנים חדשים", כך אמר הבוקר (ד') איציק כהן, סגן שר האוצר, בוועידת "עושים שוק" של גלובס.

לפי הנתונים שהציג כהן, "בשנת 2000 ניהלו הגופים המוסדיים בישראל נכסים בסכום של כ-400 מיליארד שקל, שרובו הושקע באג"ח מיועדות של המדינה, והיום הם מנהלים סכום אדיר של כ-1.7 טריליון שקל, שעיקרם מהווים את החיסכון הפנסיוני של הציבור ומנותבים לדרכי השקעה מגוונים. הגידול המשמעותי בנכסים המנוהלים אצל אותם גופים נובע מהזרימה האדירה של כספים אליהם, וכיום הפרמיות וההפקדות מהציבור עולה על סכום של כ-150 מיליארד שקל בשנה - סכום מדהים".

לצפייה בנאום המלא (דקה 11 עד דקה 17):

לדברי כהן, "חיי אזרחי ישראל מושפעים מהתשואה שמניבות ההשקעות שמבצעים גופים אלה ואחריות רבה רובצת על אותם גופים. אין חולק כי כאשר בחר הציבור להפקיד את כספו אצל אותם גופים, הוא רוצה לוודא כי הפעילות שלהם עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר, והם ישרתו אותו בצורה הוגנת".

לכן, לפי כהן, "אחד מהתפקידים המרכזיים של הרגולציה היא הבטחת היציבות והניהול התקין של הגופים המוסדיים, באמצעות ממשל תאגידי אפקטיבי, והצבתם של שומרי סף, המבטיחים שהגופים האלה מתנהלים על פי אמות מידה גבוהות. אנו מבקשים לוודא כי הדירקטוריון בגופים המוסדיים יהיה מקצועי ויראה את טובת החוסכים בגופים, כך הכספים של כולנו יהיו בטוחים יותר וכך נוכל לקבל מאותם גופים שירות טוב יותר".

כהן התייחס גם למתקפות האחרונות שנעשו על הרגולציה בתקופה האחרונה, ובראשן ההתקפה של יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה.

לדבריו, "התקפות אלה, שגלשו לפסים אישיים, גרמו לעליית מדרגה מסוכנת ואני רוצה להבהיר שלא ניתן יד לפגיעה בעצמאות של רגולטורים. על מה מלינים אותם אנשים? האם הם תוקפים את הרגולציה על הרפורמה שמבטיחה הוזלה של השירותים? על הרפורמה בביטוחי בריאות להגדלת התחרות בשוק, הפחתת דרישות הון מחברות ביטוח שהביאה לכניסת מתחרים חדשים בשוק? הרגולציה דואגת לאינטרס של החוסכים, וזהו חלק מרכזי במדיניות של משרד האוצר ויעד מרכזי שלנו".