נעילה מעורבת באירופה; חשש להימשכות מלחמת הסחר

לאחר הירידות של הימים האחרונים ברחבי העולם, ניכרת התאוששות • המסחר באסיה ננעל בעליות

בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') במגמה מעורבת, לאחר הירידות של הימים האחרונים. בורסות אסיה ננעלו בעליות. 

 

כאמור, המסחר באירופה ובאסיה מתאושש ומתנהל בעליות לאחר הירידות החדות שחווה אמש בשל החשש ממלחמת סחר בין ארה"ב לסין. הפן האירופי מתרומם בכ-0.46%.

המסחר באסיה ננעל אתמול בירידות חדות של מעל 2%, לאחר נעילה שלילית בתחילת השבוע. את האשם יש להטיל על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהודיע בסוף השבוע על מכסים נוספים שיטיל על מוצרים מסין בהיקף של 50 מיליארד דולר. ההודעה של טראמפ הובילה את סין להודיע כי היא תטיל מכסים בהיקף דומה על מוצרים אמריקאים, ומכאן גובר החשש של המשקיעים בשוקי הכסף מפני החרפה במלחמת הסחר שנשמרה עד כה על "אש קטנה".

לפני יומיים הטיל טראמפ פצצה נוספת, והודיע כי בכוונתו להטיל על מוצרים נוספים מסין מכסים בשווי 200 מיליארד דולר. השווקים הגיבו מיידית, ונוצרה טלטלה ממלחמת הסחר הזו שגרמה לירידות בשוקים ברחבי העולם. על פי דיווחים, בסין בתגובה הצהירו כי אם טראמפ יממש את האיום, תזכה ארה"ב לתגובת נגד.

בייג'ין מטילה את מכסי העונשין בשני שלבים, ממש כפי שעושה וושינגטון, וקובעת את אותן הכמויות והתאריכים שקובעת ארה"ב. ב-6 ביולי תטיל סין מכסי מגן על מוצרים אמריקאיים בשווי כולל של 34 מיליארד דולר ב-545 קטגוריות - החל בפולי סויה, בשר חזיר ועוף ופירות ים וכלה ברכבי כביש-שטח וכלי רכב חשמליים. מכסי העונשין על המוצרים החקלאיים נועדו לפגוע במדינות שבהן נמצא בסיס הבוחרים של טראמפ, לדברי מקורות שמכירים את תוכניתה של בייג'ין.

לאחר מכן תטיל סין מכסי מגן על סחורות אמריקאיות בשווי כולל של 16 מיליארד דולר. המועד שבו יוחל בגביית מכסי מגן על מוצרים אלה - כולל כימיקלים, פחם, נפט גולמי ומכשירים רפואיים - יוכרז במועד מאוחר יותר, לדברי הממשלה. מטוסי סילון מסחריים, מנועי מטוסים וציוד תעופה אחר אינם כלולים ברשימה.

השווקים בדרום קוריאה רשמו עלייה של למעלה מ-1%, המניות הכבדות משכו את המדדים מעלה, כשסמסונג  רשמה עליות של כ-0.3%, ופוסקו  גם היא עלתה קלות. הניקיי היפני עלה בכ-0.5%, וה- S&P/ASX 200 האוסטרלי עלה גם הוא בכמעט 1%.