מקרון לא נעצר ברכבת: הרפורמטור של צרפת ממשיך למיסוי

למרות השביתות האחרונות של עובדי הרכבת בצרפת, בשנה האחרונה חל שינוי חיובי בכלכלה הצרפתית, שנהנתה מהשיפור גם במצב הכלכלי הגלובלי וגם בסנטימנט לאור הרפורמות הרבות שהנשיא מקרון התחיל להניע

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

במאי 2017 נפל דבר בצרפת, כשעמנואל מקרון, שהקים תנועה חדשה בשם EN MARCH, זכה בבחירות לנשיאות לאחר שהתמודד בסיבוב השני מול מארין לה-פן. מקרון עלה לשלטון על רקע הבטחה גדולה לשינוי דרמטי בצרפת לאחר שנים של דשדוש.

בשורה התחתונה, מקרון הבטיח שינוי וקיים. הנשיא הצעיר (בן 40 בלבד) התגלה בשנה האחרונה כרפורמטור, שמשתמש בכוח שהעם נתן לו (רוב מוחלט בפרלמנט) כדי לבצע צעדים קשים, אבל הכרחיים.

אחת הרפורמות המרכזיות שעליהן התחיל לעמול מקרון בשנה הראשונה לכהונתו, היא קידום שוק העבודה, שבו איגודי העובדים נחשבים לחזקים במיוחד, לכיוון אירופה - ובפרט לגרמניה. בספטמבר 2017 חתם מקרון על כמה צווים ממשלתיים, ששינו לחלוטין את מערכת היחסים בין עובדים למעסיקים בצרפת. החוקים החדשים אפשרו למעסיקים יותר אפשרויות לפטר ולגייס עובדים, וגם שליטה רחבה בהוצאות השכר.

כך לדוגמה, מקרון ביצע שינוי מהותי בדרך שבה המעסיק מנהל את הסכמי השכר מול עובדיו. אם בעבר המעסיק התיישר לפי אמות המידה של ארגוני העובדים, השינוי של מקרון הביא להגברת כוחו בניהול משא ומתן על הסכמי השכר מול עובדיו. נוסף על כך, רפורמת הפנסיה נמצאת בתהליכים מתקדמים, כשאחת הדוגמאות הטובות היא הניעור שעשה מקרון לחברת הרכבות הצרפתית.

אף שמערכת הרכבות של צרפת נחשבת ליעילה, לחברת הרכבת חוב עצום, המוערך ב-57 מיליארד אירו. תנאי ההעסקה המפליגים של עובדי הרכבת מגדילים את החוב. לעובדי הרכבת יש קביעות, והם יכולים לעבוד בחברה כל חייהם. הם נהנים מתנאי פרישה מאוד נדיבים, כשנהגי הרכבת אף יכולים לפרוש לגמלאות בגיל 50. ואולם על פי הרפורמה שעברה בפרלמנט הצרפתי באפריל, עובדים חדשים שיגויסו כבר לא ייהנו מקביעות, והרכבת תיפתח לתחרות בין מפעילים שונים החל בשנת 2020. נוסף על כך, הרפורמה גם מניחה תשתית להפרטה של חברת הרכבת בעתיד.

נכון לכתיבת שורות אלה, ארגון עובדי הרכב הצרפתית ממשיכים בשיבושים, שהתחילו באפריל וצפויים להמשיך גם בשבועות הקרובים. ושוב, למרות אי הנוחות הגדולה שנגרמת לאזרחי צרפת, סקרי דעת הקהל נותנים תמיכה גדולה לרפורמה של מקרון.

כמובן שפעולות אלה מצד מקרון לא עברו בשקט, ובמהלך החודשים האחרונים יצאו ארגוני העובדים להפגנות ושביתות. עם זאת, נראה כי רובו המוחלט של העם הצרפתי ממשיך לתמוך במקרון, שכן הפגנות אלה היו בהיקפים מוגבלים ולא הצליחו לסחוף את ההמונים. 

הצמיחה והאבטלה בצרפת
 הצמיחה והאבטלה בצרפת

רפורמת המסים מתקדמת במהירות

שמענו רבות על רפורמת המסים של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, במהלך השנה האחרונה, אבל באותו זמן גם מקרון ביצע רפורמת מסים דרמטית לא פחות במונחים אירופיים.

ראשית, הוא ביטל את המס המוכר כ"מס העושר" או "מס הסולידריות" על אזרחים צרפתיים שלהם נכסים (ריאליים ופיננסיים) בהיקף הגבוה מ-1.3 מיליון אירו, והחליף אותו במס עושר על נדל"ן בלבד. מעבר לכך, הרפורמה פישטה את המיסוי על רווחי הון, ממעבר ממיסוי פרוגרסיבי (שנע בין 15% ל-45%) למס אחיד בהיקף של 30%.

כאן זה לא מסתיים: מס החברות, שעומד כיום בצרפת על 33%, צפוי לרדת ל-28% בשנת 2020 ול-25% ב-2022. מקרון גם ביצע שינויים נוספים בקוד המס הצרפתי, שאמור לעודד חברות זרות לפתוח עסקים בצרפת. למרות מהפכות אלה, שלכאורה מיטיבות יותר עם העשירים, ההפגנות בצרפת היו מתונות יחסית, ובסקרי דעת הקהל הנשיא הצעיר שומר על פופולריות גבוהה.

לפחות עד כה, נראה כי מקרון ממשיך לדחוף עוד ועוד רפורמות: ייעול המגזר הציבורי והפרטת חברות ממשלתיות, הכשרת עובדים, ביטוח בריאות, מלחמה בעוני ועוד. חשוב לציין, נוסף על פעולות בתוך צרפת, מקרון גם מנסה להגביר את האינטרגרציה של כלל גוש האירו. בין הצעותיו, מקרון מציע להקים קרן אירופית ייעודית להשקעה במדינות החלשות יותר באירופה, יותר אינטגרציה פיסקאלית על ידי מינוי שר אוצר לגוש האירו, הקמת תקציב ממשלתי כלל-אירופי וסיום תהליך האיחוד הבנקאי של גוש האירו.

הצעדים באים לידי ביטוי בכלכלה

פעולותיו של מקרון תרמו לעלייה דרמטית בסנטימנט הצרכנים והעסקים בצרפת, כשיותר ויותר עסקים דיווחו על עלייה בכוונותיהם להגדיל את ההשקעה במשק הצרפתי - אינדיקאטור ברור לשיפור ברמת הציפיות לסביבה הכלכלית בעתיד.

חשוב לציין כי באחרונה הסנטימנט בצרפת קצת נפגע, יחד עם הסנטימנט בשאר אירופה, על רקע התגברות החשש ממלחמת סחר, השפעת התחזקות המטבע וההאטה בשווקים המתעוררים. עם זאת, האופטימיות בצרפת עדיין גבוהה.

בשורה התחתונה, במהלך השנה האחרונה רשמה צרפת שיפור מהותי בסביבה הכלכלית שלה, כשזו נהנתה גם מהשיפור במצב הכלכלי הגלובלי ומהשיפור המשמעותי בסנטימנט לאור הרפורמות הרבות שהנשיא מקרון התחיל להניע.

כך, קצב הצמיחה עלה ל-2.2% לעומת 1.4% לפני שנה, ונתמך משיפור מהותי בהשקעה וביצוא; שיעור האבטלה המשיך לרדת, ל-9.2% לעומת 9.6% לפני שנה; והגירעון הממשלתי ירד מתחת ל-3.0% תוצר, לראשונה מאז 2006.

להערכתנו, במבט קדימה, השפעת ההפחתות הצפויות במס החברות, וגם המשך ביצוע הרפורמות בשוק העבודה והפנסיה, יתמכו בצמיחה הכלכלית של צרפת, שהפכה מהכלכלה החולה של אירופה לכלכלה שצפויה להוביל את גוש האירו בשנים הבאות.

■ הכותבים הם מנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בבית ההשקעות פסגות ומנהל מחלקת מאקרו בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע. 

מניה מומלצת - אופנה עילית: Kering

כמו יין טוב, גם מותגי העל ובתי האופנה של צרפת משתבחים עם השנים. אלה משדרים ניחוח של יוקרה ומייצרים אצלנו תחושה של נוסטלגיה, בדיוק כמו טיול בסמטאותיה של פריז ובשאנז אליזה.

היוקרה והנוסטלגיה מפעילים אצלנו נכונות לפתוח את הארנק ולשלם סכומים, לעתים דמיוניים, על פריט אופנה בודד, שמתורגם לרוב לשולי רווחיות גבוהים. אלה מייצרים ערך רב לבעלי המניות, שמתורגם כמובן לשווי החברות הנסחרות, ובא לידי ביטוי במכפילים מחמיאים וממש לא נמוכים.

חברת Kering מאגדת כמה מותגי יוקרה תחת קורת גג אחת. החברה נסחרת במדד המרכזי של הבורסה בפריז, ועל פניו שוויה משקף רמות מכפילים גבוהות. למרות זאת, בחרנו להתמקד בה נוכח ההתפתחויות והמגמות, שצפויות לייצר שיעורי צמיחה נאים ורווחיות גבוהה עבור המשקיעים.

אם נצעד אחורה בזמן, נגלה שההיסטוריה של החברה פחות נוצצת ורחוקה מאור הזרקורים. קרינג התחילה את פעילותה הרחק בשנות ה-60 והתמחתה בכלל במסחר בעצים. מאז החברה שינתה את אופיה כמה פעמים, תוך חיפוש מתמיד אחרי מנועי צמיחה חדשים ופעילויות שישיאו ערך לבעלי המניות שלה. ממסחר בעצים התקדמה החברה בשנות ה-90 לפעילות קמעונית בתחומי הריהוט, בתי הכלבו, ספרים ומולטימדיה. נוסף על כך, נכנסה לתחום ההפצה ושירותי הדואר, והפכה לאחת השחקניות המובילות בתחום זה.

בסוף שנות ה-90 נרשם המהפך הגדול, שהוביל את החברה למקום שבו היא נמצאת כיום, עם רכישת השליטה במותג היוקרה גוצ'י (42%) תמורת כ-3 מיליארד דולר. כחלק מהעסקה החברה רכשה גם את מותג העל איב סן לורן, ואלה הובילו לרכישות נוספות ומיקוד האסטרטגיה של החברה בתחום אופנת העילית. אסטרטגיה זו הובילה לרכישות נוספות של חברות בתחום שעוני היוקרה ובתי אופנה נוספים, ובהם בושרון, כריסטופר קיין ואחרים.

פסיעה בנתיב ההתפתחות העסקית של קרינג, לצד התבוננות במספרים שייצרה החברה בעשורים החולפים, מעלה תמונה ברורה של הפחתת היקף המכירות לצד גידול ברווחיות. הקיטון במכירות הגיע, בין השאר, ממכירת פעילויות היסטוריות. הכניסה לפעילויות החדשות תרמה להיקף מכירות מצומצם, אבל עם שולי רווחיות גבוהים, ואלה הובילו לרווחיות גדולה יותר של הקבוצה.

את התבנית הזאת ניתן לזהות בשלושת העשורים האחרונים, והיא מצביעה על אסטרטגיה מובנית וניהול נכון של קבוצת קרינג. כמעט באופן עקבי, מכירות הקבוצה ירדו מ-25 מיליארד אירו עד לכדי חצי מהיקף זה, ובמקביל שיעור הרווח הגולמי עלה בהתמדה, מכ-30% ליותר מ-60% כיום, והצפי הוא להמשך עלייה.

ברווח התפעולי נרשמה מגמה דומה ומעבר מרווח תפעולי חד-ספרתי של 6%-7% לכ-19% בשנת 2017. השנה האחרונה הייתה גם שנת שיא ברווח הנקי של החברה, שהגיעה לרמה של 2.5 מיליארד אירו על מחזור של כ-15.5 מיליארד אירו, שהופקו באמצעות החזקה של כ-20 מותגים שונים בכל העולם.

מניית קרינג נסחרת לפי מכפיל 30 על הרווח הנקי, המגלם את פוטנציאל הצמיחה העתידי של החברה, שנובע לה מהמשך התרחבות גנרית גלובלית בפעילות, לצד צמיחה שעשויה לנבוע ממיזוגים ורכישות. המכפיל משקף מוניטין שנרשם על אסטרטגיה מוצלחת לאורך תקופה ארוכה.