גז טבעי | בלעדי

תשלום מס למלכת אנגליה מעכב כניסת אנרג'יאן לת"א

מדובר בתשלום של כמה מיליוני דולרים על ידי חברת האנרגיה היוונית הפועלת בישראל, שהשלימה לפני כשלושה חודשים הנפקת מניות ראשונה בלונדון בהשתתפות מוסדיים מישראל

אסדה צפה של אנרג'יאן / מתוך אתר החברה
אסדה צפה של אנרג'יאן / מתוך אתר החברה

למרות שעם הנפקתה בלונדון, תכננה חברת אנרג'יאן לרשום בסמוך לכך את מניותיה למסחר גם בבורסה בת"א, חלפו להם שלושה חודשים מאז השלימה חברת האנרגיה היוונית את הנפקת המניות הראשונית שלה (IPO) בבורסת לונדון, במסגרתה גייסה כ-460 מיליון דולר, והיא טרם ביצעה את הרישום הכפול. ל"גלובס" נודע כי העיכוב ברישום של מניות החברה לת"א נעוץ בסוגיות מיסוי באנגליה, שמונעות ממנה בשלב הנוכחי לבצע רישום כפול של מניותיה ולהתחיל להיסחר גם בבורסה המקומית.

ככל הידוע, מדובר בסוגיה הקשורה למס בולים המשולם למלכת אנגליה, המוערך בכ-0.5%-1% מסכום המניות שיועברו לישראל במסגרת הרישום הכפול, ובהיקף לא גדול של כמה מיליוני דולרים. על פי ההערכות, סוגיה זו עשויה להיפתר בקרוב ולאפשר לחברה להשלים את הרישום הכפול, כפי שתכננה.

כאמור, אנרג'יאן השלימה במהלך חודש מארס את הנפקתה בבורסת לונדון, וזאת לאחר שביצעה הפחתה של כ-10% בשוויה בהנפקה, לכ-500 מיליון דולר "לפני הכסף" - בשל היענות נמוכה יחסית של המשקיעים בחו"ל. מדובר באחת מההנפקות הגדולות שבוצעו בבורסה האנגלית בשנה האחרונה.

בשוק המקומי נהנתה ההנפקה מעניין רב מצד גופים מוסדיים, מה שסייע לה לגייס כאן כ-140 מיליון דולר מסכום ההנפקה - עיקר הגיוס מכלל ביטוח שהשקיעה כ-100 מיליון דולר, ומלבדה גם מפסגות, מיטב דש וקרן ספרה. את הגיוס בחו"ל של אנרג'יאן הובילו מורגן סטנלי וסיטי, ואת החלק שגויס בארץ הובילה פועלים אי.בי.אי.

אנרג'יאן מחזיקה בישראל את מאגרי הגז הטבעי "כריש" ו"תנין", המהווים היום את עיקר פעילותה, והגופים המוסדיים המקומיים כבר היו מעורבים בפעילותה טרם ההנפקה. זאת, כחלק מקונסורציום של גופים בינלאומיים וישראליים שחתמו על הסכם מימון בהיקף של 1.25 מיליארד דולר מול אנרג'יאן, המיועד לפיתוח פעילותה.

העיכוב ברישום מנע תשואה נאה למשקיעים בת"א 

בשל העובדה כי עיקר פעילותה של אנרג'יאן הוא בארץ, תכננה החברה היוונית, שבין בעלי מניותיה המרכזיים נמנים המייסדים מתיאוס ריגס וסטטיס טופוזוגלו, להגיש עם סיום ההנפקה את טופסי בקשת הרישום למסחר בשוק ההון המקומי. לאור זיקתה לישראל, ההערכות היו כי מנייתה תיכלל במדד ת"א 90.

העיכוב בתוכניות עד כה מנע תשואה נאה למי שהיה מחליט לרכוש ממניותיה בתל-אביב, כשמאז ההנפקה בלונדון מניית אנרג'יאן טיפסה בכ-20% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-760 מיליון ליש"ט.

מלבד הקידוחים שלה בארץ, אנרג'יאן מחזיקה גם בקידוחים ביוון ובמונטנגרו. ככל הידוע, את עיקר כספי הגיוס ייעדה לפיתוחו של מאגר כריש. אנרג'יאן רכשה את כריש ותנין בעקבות אישור מתווה הגז, והיא המתחרה של מאגרי לוויתן" ותמר הנשלטים על-ידי קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י. לחברה ותק של כ-35 בתחום האנרגיה, והיא אחת משתי החברות הזרות היחידות המחפשות בישראל גז ונפט.

מאנרג'יאן נמסר כי "החברה בוחנת אפשרות לבצע הנפקה משנית בבורסה לניירות ערך בתל-אביב ולהציע למשקיעים נוספים אפשרות להשקיע בליבת הפעילות מוטת הצמיחה של החברה. לא התקבלו כל החלטות סופיות בנושא ובהתאם לא נקבעו גם לוחות זמנים. הודעה בעניין תצא לציבור בבוא הזמן".