כישלון להנפקת שותפות הפקת פצלי השמן רא"מ בבורסה בת"א

בהנפקה של רותם אנרגיה נרשמו ביקושים נמוכים, שלא הגיעו לסכום המינימום שאותו ביקשה השותפות המוגבלת לגייס - כ-20 מיליון שקל

מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב /צילום: שותפות רא"מ
מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב /צילום: שותפות רא"מ

השותפות המוגבלת רותם אנרגיה (רא"מ) הודיעה אמש על ביטול ההנפקה הראשונית (IPO) שקידמה ליחידות ההשתתפות שלה, בעקבות ביקושים נמוכים שנרשמו בהנפקה, ולא הגיעו לסכום המינימום שאותו ביקשה לגייס - כ-20 מיליון שקל. ברא"מ ציינו, כי "מבחינת תוצאות ההנפקה התברר, כי לא התקיימו תנאי הנחיות הבורסה לני"ע לרישום למסחר, לעניין שווי החזקות ציבור ביחידות ההשתתפות של השותפות", ולכן "בוטלה ההנפקה ולא ייגבו כספים מהמזמינים".

לפי העדכון של רא"מ, במסגרת ההנפקה, שבה הציעה כ-200 אלף אגדים של יחידות השתתפות, נרשמו ביקושים מהציבור לכ-188 אלף אגדים, בסכום של פחות מ-19 מיליון שקל. אתמול בשעות אחר הצהריים עדכנה החברה על הארכת מועד סיום הגשת ההזמנות לרכישת אגדים בהנפקה עד לשעה 19:30, אולם גם זה לא סייע לה להשלים את המהלך.

רא"מ ביקשה לגייס את הכסף לניסיון חיפוש, פיתוח והפקה של נפט מפצלי שמן ברישיון "רותם מזרח", הממוקם במישור רותם. שטח הרישיון הוא כ-2,900 דונם, ועתודות פצלי השמן הקיימות בו נאמדות בכ-245 מיליון טונות, ומהן ניתן להפיק, לטענת השותפות, כ-135 מיליון חביות נפט.

רותם אנרגיה הוקמה ב-2016 על-ידי השותף הכללי, חברת נורת'ווד אקספלוריישן ישראל. האחרונה הוקמה על-ידי חברת נורת'ווד (Northwood) האוסטרלית, שבעלת השליטה בה היא משפחת התעשיינים קאסלה (Casella). משפחת קאסלה מתמחה בתחום המחצבים ושולטת בחברת היקבים הגדולה באוסטרליה. החברה מחזיקה 90% בשותף הכללי, יחד עם יצחק גולדשטין וג'אק סבג, המחזיקים ב-5% כל אחד. כמנכ"ל השותפות המוגבלת מכהן סבג, המנהל את עסקי משפחת קאסלה בישראל בעשור האחרון.

מהלך ניסיון ההנפקה של רא"מ היה ארוך, והשותפות החלה לקדם את הנפקתה כבר לפני כשנה, ובחודש יולי 2017 פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת המהלך.

העובדה כי פעילות מהסוג שבו מעורבת רא"מ מאופיינת בסיכון גבוה, וכפי שציינה רא"מ בעצמה בדיווחיה, "ההשקעה בני"ע המוצעים כרוכה בסיכון ממשי של איבוד מלוא כספי ההשקעה תוך זמן העשוי להיות קצר יחסית", לא סייעה גם היא להנפקה, המתבצעת בתנאי שוק שאינם תומכים בגיוסים לחברות קטנות.

חולשה בשוק ההנפקות הראשוניות

כישלון הנפקת רא"מ נרשם כחלק מהחולשה המאפיינת את שוק ההנפקות הראשוני בתקופה האחרונה בבורסה המקומית, בעיקר בכל הנוגע להצטרפותן של חברות קטנות יחסית לזירת המסחר המקומית, ואשר הוביל כבר לביטולן של כמה הנפקות, ובהן אייס אוטו דיפו, סלטיק ומסיעי שאשא.

פעילים בשוק אמרו היום, כי חוסר יכולתה של רא"מ לגייס את הסכום שביקשה, למרות שהיה נמוך יחסית, אינו מפתיע, וזאת משום שהשוק הנוכחי לא מתאים להנפקת חברות קטנות.

לעומת אלה, חברת כלל משקאות, המחזיקה בנתח מחברת המשקאות יפאורה, השלימה בימים האחרונים בהצלחה גיוס של כ-230 מיליון שקל, שבועות ספורים לאחר שמפיצת הסיגריות גלוברנדס הצטרפה למסחר באמצעות הצעת מכר בהיקף של כ-240 מיליון שקל שביצעו בעלי מניותיה.