שר החקלאות אריאל חתם על העלאת מחירי החלב המפוקחים

(עדכון) - ועדת הכספים תומכת בהעלאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים, אך העלאת המחירים דורשת את חתימת שרי האוצר והחקלאות; אריאל תומך בהעלאת המחירים, בעוד כחלון טרם הביע עמדה פומבית בנושא

שר החקלאות אורי אריאל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר החקלאות אורי אריאל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הלחץ ואיום הפיטורים של תנובה עשה את שלו: קונצנזוס נרשם הבוקר (ב') בוועדת הכספים של הכנסת על הצורך לאפשר למחלבות, ובראשן תנובה, להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים. אלא שההכרעה לא נמצאת בידי הוועדה, כי אם בידי שרי האוצר והחקלאות, שעליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים דורשת את חתימתם. שר החקלאות אורי אריאל כבר הצהיר כי יחתום על הצו, כך כשההכרעה נמצאת בידיו של שר האוצר משה כחלון, שטרם הביע פומבית את עמדתו בנושא. 

לאחר הדיון בוועדת הכספים, שר החקלאות אריאל חתם על העלאת מחירי החלב המפוקחים, ושלח לשר האוצר משה כחלון על-מנת שיחתום גם הוא. 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), סיכם את הדיון הבוקר ב-3 פתרונות אפשריים שאותם הוא וח"כ מירב בן-ארי (כולנו) - שהגיעה לוועדה אף שהיא אינה חברה בה - יציגו לשר כחלון. נדגיש כי לוועדת הכספים אין אחריות מקצועית ישירה לנושא המוצרים בפיקוח, והדיון בה התקיים ביוזמת חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד).

פתרון אחד עוסק בהתייקרות מינורית יותר, של 3% בלבד; פתרון שני הוא להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים לפי המלצת הוועדה, עם התחייבות שלא תהיה התייקרות נוספת בעקבות עליית מחירי המטרה בחודש יולי; ופתרון שלישי הוא להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים באמצעות חקיקת הוראת שעה שתחליף את חתימת השרים אך תהיה בתוקף עד סוף 2018, גם אם מחיר המטרה ירד.

ח"כ גפני הדגיש כי הפתרון השלישי, שמשמעותו עקיפת שר האוצר, הוא המוצא האחרון; וכי הוא מעוניין למצוא פתרון אחר שיהיה מוסכם על כחלון.

"מאז ינואר 2017 תנובה שילמה 150 מיליון שקל נוספים בגלל התייקרות מחיר המטרה. לא מדובר על רווחים עודפים, רק פיצוי על ההפסדים שנגמרו לנו. בסוף 2018 התשלום הנוסף יעמוד על 200 מיליון שקל", אמר בדיון אייל מליס, מנכ"ל תנובה.

מליס הוסיף כי "תנובה היא אחד המעסיקים הגדולים במשק, 6,000 עובדים ב-30 אתרים, ואנחנו מתנהלים מול 1,700 חקלאים. בישראל 2018 קשה לנהל תעשייה, קשה לקיים את עצמנו במישור הרגולטורי. תנובה היא חברה עסקית, והיא צריכה להתאים את עצמה לתחרות ולשינויים בשוק ובהרגלי הצרכן. אני לא יודע להתמודד מול מציאות שבה המדינה לא מקיימת את ההסכמים. משרדי האוצר והחקלאות הם אלה שהחליטו שמחירי החלב יהיו מפוקחים. הוועדה המקצועית קיבלה את ההחלטה להוריד את מחירי החלב ב-3 הפעימות הקודמות".

נציג משרד האוצר אמר בדיון: "הנושא נמצא על שולחננו. אין העברות תקציביות. על-פי נוהלי הוועדה, עלייה של עד 3% במחיר המטרה לא מחייבת להעלות מחיר".

הוא הזכיר את אחד הפתרונות שהעלה שר החקלאות אריאל, ובמסגרתו השרים יאשרו להעביר את הסמכות לחתימה על ייקור מוצרי החלב המפוקחים לגורמים המקצועיים במשרדם, וכך יימנעו מלהיות חתומים באופן אישי על ההתייקרות.