האירוויזיון בסכנה: איגוד השידור האירופי מחכה להכרעת בג"ץ

איגוד השידור האירופי שמארגן את האירוויזיון כתב לראשי תאגיד "כאן" כי הפרדת החדשות מהארגון, כפי שקובע החוק שממתין להכרעת בג"ץ, תוביל לבחינה מחדש של חברותו הזמנית ב-EBU • היום ייכנס רה"מ דיון בנושא האירוויזיון שיכלול התייחסות גם לסוגיית הפיצול

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צלם: איל יצהר
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צלם: איל יצהר

בזמן שראשי תאגיד השידור נמצאים בדרכם לז'נבה שבשווייץ לפגישה עם אנשי איגוד השידור האירופי (EBU) בה ייסגרו פרטים נוספים לגבי אירוח האירוויזיון בישראל, גם ראש הממשלה מכנס דיון כדי לדון בבעיות הפוליטיות והמשפטיות השונות שעל הפרק. בראש הסוגיות הללו עומד נושא פיצול תאגיד השידור הציבורי - כלומר, שינוי המבנה שלו כך שהחדשות יסופקו לו על-ידי גוף נפרד - שאושר לפני למעלה משנה בכנסת ביוזמת הממשלה וכעת ממתין להכרעת בג"ץ.

במקביל, היום (ב') התפרסם מכתב שנשלח לראשי התאגיד לפני 4 ימים על-ידי מנכ"ל ה-EBU, נואל קוראן, שגם בו עולה הסוגיה. קוראן כותב למנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, וליו"ר, גיל עומר, כי בהמשך לפנייתם לקבל עדכון סטטוס לגבי מצב החברות של התאגיד באיגוד השידור האירופי, הרי שכיום מעמדו של תאגיד כאן באיגוד הוא של חברות זמנית, בהמתנה לאסיפה הבאה של הארגון שתיערך החודש.

החברות הזמנית של תאגיד השידור "כאן" בארגון השידור האירופי נובעת מהמצב הלא ברור של שידורי החדשות בו. "אנו לא מכירים מצב דומה כזה באף ארגון אחר", כותב קוראן, ומציין כי "במקרה שבו בית המשפט העליון יאשר את תיקון 8 לחוק התאגיד (שקובע כי החדשות יפוצלו), ל-EBU עשויות להיות הסתייגויות לגבי קבלת התאגיד לחברות, ויהיה צורך להגיש בקשה חדשה, שתועבר לבדיקה נוספת ויסודית, בה יצטרכו לברר האם גם במבנה החדש שלו התאגיד עומד בערכי היסוד של ה-EBU".

היום, כאמור, ידון ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיה. בדיון יקחו חלק גם שר התקשורת איוב קרא, שר האוצר משה כחלון ושרת התרבות מירי רגב. אחת האפשרויות שנשקלות הן להודיע כי אם בג"ץ יאשר בקרוב את פיצול התאגיד כפי שאישרה הכנסת, תחוקק "הוראת שעה", כך שהפיצול עצמו ייצא לפועל רק לאחר קיום האירוויזיון בישראל.

הממשלה תצטרך לדון גם באישור התקציב שמבקש התאגיד כדי לממן את הפקת ואירוח האירוויזיון. כפי שנחשף ב"גלובס", על-פי מסמך הדרישות שהעביר התאגיד למשרד האוצר, העלות הכוללת של אירוח האירוויזיון בישראל תעמוד על 35-45 מיליון אירו (כ-150 עד 190 מיליון שקל). מתוך הסכום הזה ישראל תידרש להעביר 12 מיליון אירו (כ-50 מיליון שקל) במהלך חודש אוגוסט כערבות ל-EBU, כמקובל מדי שנה.

כמעט כל עלות האירוויזיון תידרש להיות ממומנת באמצעות קופת המדינה, על-ידי כספים שמשרד האוצר יעביר לתאגיד, כשככל הידוע ה-EBU עצמו משתתף בעלות רק בסכום של כמה מיליוני אירו בודדים.