המבקר: ליקויים קשים במיוחד בתפקוד היחידה לקנאביס רפואי

משרד הבריאות אמנם מדורג רק במקום ה-9 מבין המוסדות עליהם מתלונן הציבור הישראלי, אולם עם שיעור גבוה מהממוצע של תלונות שנמצאו מוצדקות (38% לעומת 32%) • יחידת הקנאביס הרפואי היא יוצאת דופן מבחינת שיעור התלונות המוצדקות, וזאת עד כדי כך שהדוח מגדיר את פעילות היחידה כמאופיינת בליקויים חמורים

קנאביס רפואי / צילום:שאטרסטוק
קנאביס רפואי / צילום:שאטרסטוק

8% מהתלונות של הישראלים הם תלונות בנושאי בריאות. משרד הבריאות אמנם מדורג רק במקום ה-9 מבין המוסדות עליהם מתלונן הציבור הישראלי, אולם עם שיעור גבוה מהממוצע של תלונות שנמצאו מוצדקות (38% לעומת 32%). יחידת הקנאביס הרפואי היא יוצאת דופן מבחינת שיעור התלונות המוצדקות, וזאת עד כדי כך שהדוח מגדיר את פעילות היחידה כמאופיינת בליקויים חמורים. הליקויים, על פי הדוח, הם בקצב מתן האישורים לשימוש בקנאביס רפואי.

הדוח מתאר את הקמת יחידת הקנאביס הרפואי ב-2013, בתגובה לביקוש העולה לקנאביס רפואי. כיום היחידה מקבלת בקשה מטעם הרופא המטפל של המשתמש הפוטנציאלי, מעריכה את הבקשה בכליה שלה ובמידה שמצאה את הבקשה ראויה, היא מנפיקה למטופל רישיון לרכישת קנאביס מאחד המגדלים המורשים (כיום ניתן לקבל את הקנאביס גם דרך מספר בתי מרקחת, אך זוהי התפתחות חדשה יחסית בעקבות רפורמה שהחלה להיכנס לתוקף בהדרגה לפני כחודש). את הרישיון לרכישת קנאביס יש לחדש בכל כמה חודשים.

על פי הדוח, מבקשי הרישיון נתקלים במגוון מהמורות בירוקרטיות: בקשות שלא התקבלו כראוי, עיכובים באישור הבקשה, אבדן מסמכים, חוסר זמינות יוצא-דופן וחוסר שקיפות לגבי התקדמות הטיפול בבקשה.

חלק מן המתלוננים סיפרו על עיכוב של חודשים רבים בחידוש רישיון שכבר ניתן, כלומר הטיפול באותו אדם בקנאביס רפואי הופסק בעיצומו לפרק זמן ארוך מסיבות בירוקרטיות, אף שלדבריו ולדברי רופאיו הטיפול שיפר את בריאותו. במקרים אחרים, מטופלים שלחו בקשות לרישיון ולא הצליחו לקבל כל תגובה לגבי מצב הרישיון, ורק לאחר חודשים גילו כי הבקשה לא קודמה משום שהיו חסרים בה פרטים כלשהם.

המתלוננם דיווחו על זמן המתנה ארוך ביותר למוקד הטלפוני של היק"ר, עד כדי 4-5 שעות. כמו כן ציינו כי גם לאחר שהושג מענה, השיחות התנתקו לא פעם. נציין כי האזרח הממתין על הקו הוא לעיתים קרובות נכה, חולה או כאוב.

83% מן התלונות שהתקבלו בנציבות תלונות הציבור בעניין זה, נמצאו מוצדקות. עוד נמסר כי לעיתים קרובות התערבות נציבות תלונותה ציבור, היא שפתחה בסופו של דבר את צוואר הבקבוק והרישיונות הונפקו.

"משרד הבריאות שוקד בימים אלה על הגדלת מספר הרופאים שיורשו לאשר שימוש בקנאביס רפואי וגם על שיפור תפקוד המוקד הטלפוני של היק"ר", מסכמים כותבי הדוח, "אולם בינתיים בקנאביס רפואי הביקוש לקנאביס גדל, והבעיות הבירוקרטיות שבהן נתקלים המטופלים הולכות ומחריפות. נוסף על סיועה הפרטני של הנציבות לפונים אליה בנושא השימוש בקנאביס, העלתה הנציבות לפני משרד הבריאות את מכלול הליקויים שנמצאו בעת בירור התלונות בנושא זה, ודרשה כי יינקטו צעדים לתיקונם. הנציבות תמשיך לעקוב אחר פעולות משרד הבריאות בנושא חשוב זה".

ישראל היא אחת מחלוצות תחום הקנאביס הרפואי והאחת המדינות המתירניות בתחום מבין אלה שאין בהן לגליזציה מלאה של צריכת קנאביס. עם זאת, גם בישראל מדובר בתחום חדש שבו יש צורך לאזן בין גורמים שונים: הצרכים הבריאותיים של המטופלים, מיעוט הידע המדעי לגבי השפעת הקנאביס במחלות רבות, החשש מסכנות בריאותיות של החומר, החשש מזליגתו לשוק הבידורי והעברייני.

ניתן לנחש (אם כי בדוח אין הדברים נאמרים בוודאות) כי היק"ר קיבלה על עצמה או נטלה על עצמה את התפקיד לווסת את צריכת הקנאביס בישראל בשלב ראשוני זה, באמצעי העומד לרשותה - הבירוקרטיה. ייתכן כי התקציבים שהועמדו לרשותה היוו אמצעי ויסות כזה. גורמים הזקוקים לשירותי היק"ר לצורך קבלת רישיון למחקר בקנאביס, וכן צרכנים שמשתמשים בקנאביס למחלות בהן השפעתו ברורה, דיווחו ל"גלובס" על תהליכים פשוטים יותר מהמתואר לעיל.

בימים אלה נכנסת לתוקף הרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי אשר אמורה להסדיר את הרישוי, הגידול, העיבוד, ההפצה והמינון של הקנאביס הרפואי ואולי לאחר שאלה יוסדרו, ואולי אף לאחר שיותר ייצוא קנאביס מישראל, תוכל ותרצה הממשלה להשקיע את המשאבים הנוספים הדרושים כדי לאפשר למטופלים לצרוך את המוצר בקלות, ובלבד שהם עושים זאת על פי המלצת רופאיהם.

תגובת משרד הבריאות: "קראנו את דוח נציב קבילות הציבור. אנחנו לומדים את עיקרי הבעיות והעדויות שעולות מן הדוח ומבינים את הקושי של המטופלים. חשוב להדגיש כי במוקד היק"ר יש כיום 10 נציגות טלפוניות ומדי יום מתקבלות ביק"ר כ-1,000 פניות. משרד הבריאות פעל להגדלת מספר הנציגים המטפלים בבקשות על מנת להאיץ את משך הטיפול בבקשות, דבר שהוריד בפועל את עומס מהמוקד בשל העובדה שהמבקשים יקבלו תשובות מהר יותר. 

"יש לציין שהמוקד מוצף בפניות שחלקן לא תמיד רלבנטיות והן שמעמיסות על המוקד. נדגיש כי בעתיד הקרוב בעת השקת הרפורמה הלאומית בקנאביס רפואי אנו צופים כי תפחת באופן ניכר כמות הפונים ולא יהיו כלל עיכובים היות והחולים יוכלו לסור אל אחד מהרופאים ולקבל רישיון + "מרשמי ניפוק חודשיים" - מהרופאים. כאמור המשרד מכבד את עבודת נציב הקבילות ושיפר את פעילות המוקד".