הבורסה: הקלות לפועלים אם מניות ישראכרט יחולקו כדיב' בעין

הבנק, שמחויב למכור את חברת האשראי בשל חוק שטרום, מכין את הקרקע לאופציה שבה המניות יחולקו לבעלי המניות בהפועלים כדיבידנד בעין • הבורסה עשויה לאפשר לבנק לחלק את המניות בהתראה של 30 יום לעומת חסימה נוכחית של חצי שנה ממועד ההנפקה

מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו / צילום: איל יצהר
מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו / צילום: איל יצהר

בנק הפועלים פנה אל הבורסה וביקש שינוי בכללים לחסימת מניות, למקרה ויחליט לחלק את ישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי מניותיו. הבורסה פרסמה טיוטה להערות הציבור בנושא זה. ניתן להעביר את ההערות עד ה-4 ביולי, ולאחר מכן ההצעה תובא לאישור דירקטוריון הבורסה.

בנק הפועלים מחויב למכור את חברת כרטיסי האשראי ישראכרט בעקבות חוק שטרום. בבנק בוחנים מספר אפשרויות: מכירת השליטה בחברה, הנפקתה בבורסה וחלוקת מניות החברה כדיבידנד בעין. משמעות האופציה השלישית היא שמניות חברת כרטיסי האשראי יחולקו ישירות לבעלי המניות בבנק הפועלים, ובראשם שרי אריסון, בעלת השליטה המחזיקה בכ-20% ממניות הבנק.

הבנק מכין את התשתית למימוש האפשרויות השונות, כולל שילוב של מספר אופציות, כגון הנפקה לציבור של חלק מהמניות וחלוקה כדיבידנד בעין של שאר המניות. אלא שכיום לפי כללי הבורסה אם חברה נרשמת למסחר, המניות של בעל השליטה בחברה נותרות חסומות, אלא אם הוא מבצע הצעת מכר מסודרת. מניות אלה נותרות חסומות לתקופה של חצי שנה.

הבעיה היא שחוק שטרום תוחם לבנקים זמן למכירת חברות כרטיסי אשראי (עד שנת 2020, עם אופציה להארכה של שנה אם לפחות חלק מהמניות יימכרו עד אז).

"מאחר שמכירת חברות כרטיסי אשראי מתבצעת במסגרת חוק שטרום, מבקש הבנק לפטור את המניות מחסימה במקרה שיבחר לחלק אותן כדיבידנד בעין בשלב מאוחר יותר לאחר שנחסמו", נכתב במסמך של הבורסה.

בבורסה מוכנים להיענות לבקשת הבנק לקבל הקלה. לפי המתווה המסתמן, הבנק יודיע לפחות 30 יום מראש על כוונתו לחלק את המניות כדיבידנד בעין ועל הכמות שתחולק. הבנק ייתן טווח של עד 5% בכמות שבכוונתו לחלק. ההודעה על הכמות הסופית שתחולק בפועל תינתן 5 ימי מסחר לפני היום בו תבוצע החלוקה.

מגעים עם גורמים זרים

בבנק הפועלים מקיימים מגעים עם מספר גופים זרים למכירת ישראכרט. לפי הערכות, בבנק רוצים למכור את השליטה בחברה בתמורה ל-3-3.5 מיליארד שקל. במקביל בבנק מקדמים אופציות נוספות ועובדים בימים אלה על הכנת תשקיף להנפקה (זאת בדומה לתהליך שקורה בבנק לאומי עם לאומי קארד).

אלא שבניגוד ללאומי, בבנק הפועלים מקדמים גם אופציה של חלוקה מניות ישראכרט כדיבידנד בעין. היתרון של שיטה זו הוא שהיא מהירה ליישום, ומקטינה את התלות במצב השוק ובביקוש למניות החברה. מצד שני, הבנק עצמו לא רושם רווח מסוג כזה של מכירה. זו הסיבה שבשלב זה בבנק לאומי לא מקדמים את האופציה הזו, ומשאירים אותה כברירה אחרונה. לעומת זאת בבנק הפועלים כבר מסירים חסמים לקידום אופציה שכזו. כך, למשל, כבר לפני שנה גובשו הסכמות שאם אופציה זו תצא אל הפועל, לא תהיה עדיפות למניות שתחזיק בהן אריסון על פני המניות שיחזיקו שאר בעלי המניות מהציבור.