מחירו הכבד של אי-האמון

כך הביא חוסר האמון ליצירת מערכת המנטרלת את עצמה, צורכת משאבים מן הציבור, ואינה תומכת בצרכיו העסקיים והאזרחיים

עדן בר טל / צילום: איל יצהר
עדן בר טל / צילום: איל יצהר

במהלך ארבע שנותיי כמנכ"ל משרד התקשורת תחת השר משה כחלון, זכיתי לפעול במסדרונות השלטון ולהכירם. כך למדתי כמה עמוק הוא חוסר האמון בתוככי המערכת הציבורית ובינה לבין המגזר העסקי והאזרחים.

בשל הצלחת הרפורמות שהנהיג השר, נוצר הרושם המוטעה כי הכל כשורה. אולם, ההצלחה ההיא הייתה החריג לכלל ואין בה בכדי לכסות על בעיית היסוד של המגזר הציבורי: אפקטיביות נמוכה מאוד של השירות הממשלתי, למרות עלותו היקרה עד מאוד. במהלך כהונתי למדתי כי התרבות השולטת במערכת הציבורית היא של חוסר אמון מוחלט. אי האמון אינו רק בין הפקידות לנבחרי הציבור, אלא גם בינה לבין עצמה, בין ובתוך משרדי הממשלה. בין כול אותם גורמים האמורים לפעול בשיתוף פעולה וביעילות לטובת המשק והציבור.

המחיר הכבד של אותו אי אמון מעלה את עלויות התפעול של המגזר הציבורי בכוח אדם ובכספים, ומדרדר את יעילותו של השירות הציבורי ואת תוצריו.

אי האמון של הפקידות הבכירה בנבחרי הציבור ובמגזר העסקי, הוביל במשך השנים ליצירתם של עוד ועוד מנגנוני הגנה ורגולציה, העצמת מעמד־העל של "שומרי הסף", תהליכים פרוצדורליים, כללים ונהלים. כולם כוונתם טובה, אך תוצאתם קשה מנשוא: צמצום דרמטי ביכולת לקבל החלטות באופן יעיל אם בכלל, ופגיעה ביכולת לבצע אותן.

מחיר נוסף, סמוי מן העין, של חוסר האמון הציבורי בפקידות הממשלתית הוא החיזוק השלילי שנוצר לפקידות לשמור על יושרה. מהו התמריץ להיות ישר וחרוץ, אם ממילא הם "חשודים" בעיני הציבור בבחינת "כולם מושחתים"? כך הביא חוסר האמון ליצירת מערכת המנטרלת את עצמה, הצורכת משאבים מן הציבור, מעמיסה עליו מגבלות וביורוקרטיה ואינה תומכת בצרכיו העסקיים והאזרחיים.

כדי לפתור זאת יש לשלב כוחות ולבצע מהלך כפול: האחד, חינוך הדורות הבאים לתרבות של אמון כדוגמת סקנדינביה; השנייה: היפוך הדיסקט הקיים, משיטה של עודף ביורוקרטיה ורגולציה להחלפתן באכיפה מחמירה בדיעבד כנגד המפרים בלבד, תוך יצירת הרתעה משמעותית.

"גלובס" המתחדש זיהה את בעיית היסוד בחברה ובמשק הישראלית, גם במערכת הציבורית וגם במגזר העסקי - והחליט לפעול לשינוי המציאות לטובה. "גלובס" קבע לעצמו לתרום לשינוי ההכרחי קודם כול בהעלאת המודעות לנושא: יצירת דיון ציבורי, שבו ייקחו חלק כול פלחי החברה והשחקנים השונים: הממשלה, המערכת הציבורית, המגזר העסקי וארגוני החברה האזרחית. דיון זה יכול לקדם אותנו עוד צעד אל תרבות שיח של אמון. זו התחלה חשובה בשינוי התפיסה הנדרש. 

עדן בר טל הוא חבר דירקטוריון "גלובס" וכיהן בתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת בשנים .2013-2009