הכול פוליטי: המציאות לפי משה כחלון

שר האוצר משה כחלון, שמודע יותר מכולם למגמות ולשינויים בשוק הדירות, נועץ את התודעה הציבורית עם הישגים, ולא מאפשר לפרשנים, ללמ"ס ואפילו לא לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג, להביע פקפוק כלשהו בהישגיו • פרשנות

משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס
משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס

ביום שישי בשעת צהריים, 14:15 למען דיוק, ילדה מתולתלת נחמדה, נראית כבת 10 פוצצה בלון מסטיק ורוד בעמוד הפייסבוק של שר האוצר משה כחלון. בווידאו הקצר, על רקע מוזיקת בחירות גנרית כלשהי, בוצע תקריב איטי לתוך פניה המתוקות והנקיות של הילדה. היא הוצבה בפוקוס מלא, וברקע המטושטש מעט ניצבו בניין מגורים רב-קומות, דשא ירוק ויריעות פלסטיק מתוחות על מגרש משחקים בפרברים.

הילדה פוצצה את הבלון אך מבחינת השר כחלון מדובר בדימוי מושאל לבלון שבנו וניפחו נגדו כל מיני "אינטרסנטים" שהם הקבלנים, הלוביסטים והעיתונאים. לכולם, כולל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), מייחס כחלון את השאיפה לפגוע בתדמיתו ותדמית מפלגתו, כולנו. הלמ"ס פרסמה ביום שישי האחרון בשעה 14:00 נתונים לפיהם מדד מחירי הדירות נותר באפריל ללא שינוי (0%) ומחירי הדירות החדשות עלו ב-1.6%. זה לא נרטיב המתאים לכחלון שמעוניין להצביע על המשך ירידות מחירי הנדל"ן, ולכן הוא תוקף את כל מי שאומר דברים הפוכים.

אתמול בבוקר, בראיון לבוקר טוב ישראל בגל"צ, כבר ניסח כחלון את המצב הפוליטי: הוא ערוך ומוכן לבחירות לאחר שכבר מימש את כל הבטחות הבחירות שלו. מצד שני, הוא הוסיף כי הוא מעדיף להמשיך את כהונת הממשלה עד נובמבר 2019, לפי מועדן בחוק. כחלון ציין כי הוא צופה שהמחלוקת בין שר הביטחון אביגדור ליברמן, והסיעות החרדיות סביב חוק הגיוס ייפתר, אך אם מישהו חושב שאפשר לתפוס אותו לא מוכן, הנה התשובה. הוא ערוך ומוכן למערכת בחירות ויש לו הישגים להציג לציבור.

גם הקמפיין שלו כבר תפור. יש במאי, צלם, ילדה חמודה ותזמון מדויק להעלאת וידאו. הסטטוס של כחלון המבשר על ההישגים, ומצביע על ירידת המחירים מאז ראש השנה - ולא לפי חתך של ספירת השנים הלועזיות, כמקובל - הועלה לעמוד הפייסבוק שלו, 15 דקות בלבד אחרי פרסום נתוני הלמ"ס כי צריך לשלוט בשיח הפוליטי ולהוביל אותו. אסור לתת לאחרים בזירה הפוליטית לכוון אש נגטיבית כלפי שר האוצר.

עד לפני כחודש או חודשיים מגמת הירידה במחירי הדיור וביוקר המחיה אפשרו לשר האוצר להכריז על הצלחה והישגים, אך סימנים חדשים - במספר כתבות שפורסמו ב"גלובס" פרשה שני מוזס את המגמה המדאיגה החדשה - מצביעים על עליות במחירי האורז, החלב, בשר הבקר, הטונה, מוצרי הנייר ומוצרי הכביסה, ומלמדים על שינוי מגמה. השנים הטובות, או לכל היותר השנים של הבלימה, נמצאות ככל הנראה בקיצן.

כחלון שמודע יותר מכולם למגמות ולשינויים הללו חייב לנעוץ את התודעה הציבורית עם הישגים, ולא לאפשר לפרשנים, ללמ"ס ואפילו לא לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג, להביע פקפוק כלשהו בהישגיו. בכל פעם שמישהו שם זרקור על עליות מחירים הוא ממהר להצליף בו. צוותי העבודה שלו ברשתות החברתיות מהירים ואגרסיביים. זו העת וכך נוהגים כל ראשי המפלגות בארץ ובעולם.

"מדובר באינטרסנטים מבוהלים שהרוויחו על הגב של החבר'ה הצעירים", הוא אמר אתמול בבוקר בראיון הרדיו כדי להעביר לציבור את המסר הפוליטי הבא: כל מי שמדבר נגדי, מונע מטעמים מסחריים כלכליים. בקצה השרשרת, לכאורה לפי כחלון, יושבים הקבלנים והם אלו שמניעים את התקיפות נגדו.