הסטארט-אפ של הבכיר מאינטל: טיפול חכם בסוסים

יעקב מנדל, יזם סדרתי, עזב את תפקידו כראש מרכז הסייבר באינטל לטובת פיתוח חיישנים שיאפשרו לעקוב אחר בריאותם של סוסי המירוץ של האלפיון העליון - בטכנולוגיית בלוקצ'יין ובינה מלאכותית כמובן

מעכשיו אין צורך לבדוק את שיניו של הסוס לפני שקונים אותו. הסטארט-אפ הישראלי החדש Pellesus מביא לעולם הסוסים והמרוצים יישום חדש שמאפשר לעקוב אוטומטית אחד מצבם של הסוסים ולהתריע על בעיות בריאות לפני שהן הופכות קריטיות. מייסד החברה, יעקב מנדל, אומר כי מדובר בשוק עולמי ענק של עשירי העולם, שכולם לדבריו בעלי אורוות סוסים לרכיבה וסוסי מירוץ. לדבריו החברה נמצאת במשא ומתן עם משקיעים בולטים מארה"ב ומהמזרח הרחוק, המבקשים להשקיע במערכת החדשה.

יעקב מנדל שימש עד לאחרונה כראש מרכז הסייבר באינטל. הוא יזם סדרתי, מהבולטים בתחום הסייבר בישראל, והיה ממייסדי חברת SCsquare, שנמכרה ל-Broadcom בשנת 2011. מנדל משמש גם כראש תחום מחקר תעשייתי במרכז למחקר סייבר בינתחומי באוניברסיטת תל-אביב. מנדל הצטרף כעת כ-CTO בקבוצת TIG, בבעלות יואב כץ ובניהולו של ניר גביש, ובמסגרתה הקים ביחד עם יוסי פיקסמן את חברת פלאסוס ובמקביל את חברת PeleGuard, המפתחת טכנולוגיות בתחום הגנת הסייבר, תוך שימוש בבלוקצ'יין ובבינה מלאכותית.

חברת פלאסוס מפתחת מערכת שאוספת מידע ביג דאטה של נתוני הסוסים באמצעות חיישנים, ומנתחת את הנתונים בעזרת יכולות בינה מלאכותית. לדברי מנדל, המערכת של פלאסוס משתמשת בטכנולוגיה שפותחה בפלאגארד כדי לנהל את המעקב אחר הסוסים. "עבור אנשים שיש להם סוסים, הן סוסים לרכיבה והן סוסי מירוץ, מדובר בהשקעה יקרה מאוד, וקשה לעקוב אחרי הסוסים ולדעת מה קורה איתם בכל רגע", אומר מנדל. "אנחנו מאפשרים על סמך הטכנולוגיה לתת את כל המידע על הסוס: אם למשל לסוס יש בעיה רפואית כזו או אחרת, יודעים מהי לפני שהיא מתפתחת. אם הסוס קצת מתחיל לצלוע ברגל ימין, מזהים זאת לפני שהוא נפגע בברכיים ולפני שצריך להשקיע עשרות אלפי שקלים בטיפול". לדבריו, מערכת הבלוקצ'יין מבטיחה שהמידע נשמר בצורה מאובטחת ומלאה, ולבעל הסוס יש גישה מלאה לנתונים המעודכנים.

יעקב מנדל
 יעקב מנדל

מה השלב הבא של המערכת? בני אדם. לדברי מנדל החברה מקבלת הרבה הצעות ליישם את הטכנולוגיה במעקב בריאותי אחר בני אדם, "זה חלק מההליך שאנחנו עסוקים בפיתוחו".

היוזמה לבניית המערכת היתה של יואב כץ, מבעלי TIG, שאיתר את הצורך בתחום. מנדל אומר: "כל עשירי ישראל והעולם הם בעלי סוסים: מדינות ערב, ישראל, אנגליה וביחוד ארה"ב וקנדה. זה שוק ענק ומטורף ואנחנו רוצים להוביל בו את העולם".

מנדל אומר שיש התעניינות רבה מצד משקיעים במערכת, אולם בשלב זה הפרטים חסויים: "יש התעניינות גדולה של משקיעים, בעיקר אנגלים, גם ישראלים בהחלט, וכן משקיעים מהמזרח הרחוק. מדובר באנשים שמגיעים לפה עם מטוסים פרטיים, נפגשים איתם במלון תל אביבי והם ממריאים מפה מיד. אנחנו מחפשים שותפים עסקיים להרחיב את הפעילות ומן הסתם גם משקיעים. אבל גם חשובה לנו הציונות, המובילות של ישראל, ולכן המרכז הוא פה בישראל על כל המשמע מכך".