הטובים לטיס: חברת אל-על משיקה בית ספר אזרחי לטיסה

רוצים להיות טייסים? עכשיו אולי תוכלו: בית הספר של אל-על יפעל בשת"פ עם המוסד הוותיק להכשרת טייסים Aviator בפלורידה, ושם גם ייערכו הלימודים • המיזם מיועד לטייסים אזרחיים, והוא פועל יוצא של המחסור הגובר בטייסים אל מול הגידול בתנועת הנוסעים העולמית

טייסי אל-על, קצינה ראשונה מירב שוורץ וקברניט יובל כוכבא / צילום: יון פרג'
טייסי אל-על, קצינה ראשונה מירב שוורץ וקברניט יובל כוכבא / צילום: יון פרג'

אל-על משיקה בית ספר אזרחי לטיסה. בית הספר יפעל בשיתוף-פעולה עם המוסד הוותיק להכשרת טייסים Aviator הממוקם בפלורידה - ושם גם ייערכו הלימודים.

המיזם מיועד לטייסים אזרחיים, והוא פועל יוצא של המחסור הגובר בטייסים אל מול הגידול בתנועת הנוסעים העולמית. ההערכות הן כי בטווח של 20 שנים מספר הנוסעים יכפיל את עצמו, מ-4 מיליארד כיום לכ-7.8 מיליארד בשנת 2036. המספרים מדברים על מחסור של 225 אלף טייסים בכל העולם בעשור הקרוב עם קליטה של כ-25,000 מטוסים חדשים ב-20 השנים הקרובות - וזאת אחרי קיזוז במספר המטוסים שיוצאים משימוש בציים המסחריים וקיזוז במספר הטייסים הפורשים, בין היתר לנוכח חוק הפרישה בגיל 65.

הזדמנות לקריירה חדשה: עולם התעופה משווע לטייסים

המחיר לרישיון טיס אזרחי עומד על 65,000 דולר להכשרה של שנתיים הכוללת 1,000 שעות טיסה.

ומה אחרי? אל-על לא מתחייבת לקלוט את הטייסים לשורותיה, אולם המחסור האמור בטייסים יאפשר לטייס הטרי להשתלב בחברות תעופה ישראליות אחרות או בחברות זרות (בארה"ב או באירופה עם אזרחות מתאימה) או למשל בחברות אחרות דוגמת החברות הסיניות שמחפשות לקלוט טייסים מכל העולם.

מבחינת נמרוד בורוביץ', ראש אגף אסטרטגיה ופיתוח עסקי באל-על, טייסי חיל האוויר ימשיכו לשמש כחוד החנית של אל-על (כיום רק 10% מטייסי אל-על הם טייסים אזרחיים), אולם במקביל החברה מודעת לכך שלא כל טייס צבאי ממהר להמשיך את דרכו בתא הטייס בעולם האזרחי.

מסלול הלימודים מיועד לנשים ולגברים מגיל 21 בעלי אזרחות ישראלית ותעודת בגרות, ללא רקע או ניסיון טיסתי קודם. ככלל, נשים מהוות עדיין שיעור מזערי ממספר הטייסים באל-על - מתוך כ-600 טייסים רק 4 הן נשים, אך היד עוד נטויה.

אביאטור הוא מוסד הפועל מאז 1983, והשילוב של אל-על יבוא לידי ביטוי בתחילת התהליך עם סינון קפדני למועמדים - הליך שיתקיים בארץ, בליווי מקצועי של מדריכי אל במהלך הלימודים בארה"ב.

הקורס הראשון המיועד ל-26 חניכים ייפתח בדצמבר 2018, ובינואר 2019 יטוסו החניכים שיתקבלו ללימודים ולהכשרה שתתקיים בפלורידה בקולג' של אביאטור.

בורוביץ' ציין כי מדובר בנושא שעלה וירד לאורך השנים מהתוכניות של אל-על. "שילוב של כמה רכיבים הביאו את אל-על לקבל את ההחלטה להיכנס לפעילות שהיא מעבר לפעילות העיקרית של החברה. עולם התעופה נמצא במחסור של טייסים. המטוס הוא הברזל, אבל המשאב המשמעותי שחסר כדי להפעיל אותו הם טכנאים וטייסים, וזה מחסור שילך ויחמיר. גילינו שבישראל אין הרבה צעירים ששואפים להיות טייסים, גם מבין אלה ששירתו כטייסים בצבא. רבים מהם פונים בשוק האזרחי למקצועות אחרים דוגמת הייטק".

לפי נתוני ה-CAE, כ-50% מהטייסים שיטיסו מטוסים בשנת 2027 עוד לא התחילו בהכשרתם. המחסור שמסתכם כאמור ב-225 אלף טייסים לא פוסח על יבשות העולם, תוך דגש על אסיה ובעיקר סין, שם שיעורי הצמיחה בתנועת הנוסעים עומדים על 7%-8% מדי שנה (לעומת כ-4% בשאר העולם).

הכשרה של 1,000 שעות טיסה כפי שמציע המסלול של אל-על מתואמת לדרישות הסף לקבלה לחברה מסחרית בישראל: בארה"ב תנאי הסף עומדים על 1,500 שעות טיסה ובאירופה על כ-250 שעות טיסה. למעשה, הלימודים עצמם מסתיימים אחרי שנה עם כ-200 שעות טיסה, ובשנה השנייה במסגרת ההכשרה משלימים החניכים שכבר הוסמכו כמדריכים את 800 שעות הטיסה הנחוצות לסיום הלימודים.

"המטרה להכשיר את הקרקע מבחינתה של אל-על אבל לא רק", אומר בורוביץ'. "בסופו של דבר הביקוש העולמי ייצר לאותם אנשים שיהיו מוכנים לגור מחוץ לישראל את האפשרות לעסוק במשהו שהם אוהבים ולהגיע לרמת השתכרות מכובדות".

במקביל מנהלת אל-על מגעים עם מוסד בנקאי לטובת הצגת תוכנית מימון למעוניינים בלימודים, כך שיצטרכו לשם ההתחלה הון עצמי של 25% מהסכום ואת השאר להחזיר בטווח של 5 שנים - בתקופה שבה יש להניח שכבר יעבדו כטייסים (עם החזר של כ-1,500 דולר בחודש). רעיון אחר שאל-על בוחנת הוא את האפשרות להציע לחניכים ללמוד מרחוק לתואר אקדמאי עם מוסד ישראלי שיאפשר זאת.

פלורידה משופעת בבתי ספר לטיסה ולמעשה לפחות עוד 5-6 נמצאים בקרבת אביאטור. "בחנו עשרות מוסדות לימוד בארה"ב ובאירופה, שקלנו גם רכישה, אבל החלטנו לא להיכנס להרפתקאות פיננסיות", אומר בורוביץ'. "אביאטור התאימו לנו מבחינת דרישות בטיחות הטיסה, כשעוד שיקל היה מגוון המטוסים שבמתחם ואשרת העבודה שאביאטור מספקים לחניכים". השאיפה היא להגיע ל-4 מחזורי לימוד בשנה (בכל מחזור כאמור 26 חניכים).

באשר לשכר הלימוד, 65 אלף דולר, אומר בורוביץ' כי טווחי המחירים בפלורידה עומדים על 50-90 אלף דולר, כך שבטווח של כמה שנים, בהנחה שהטייס עובד לעבוד מיד עם סיום הקורס, הוא יכול להחזיר את ההשקעה בעלות ההכשרה. בנוסף לשכר הלימוד יש לקחת בחשבון כ-5,000 דולר הוצאות עבור תשלומי אגרות לרשויות האמריקאיות וכ-25,000 דולר עלות מחיה לתקופת ההכשרה.