יום המסחר בת"א הסתיים בירידות שערים; שו"ב עלתה בכ-5%

מנכ"ל yes רון אילון יוחלף על ידי רן גוראון • יורם נוה הוא מנכ"ל כלל ביטוח החדש • סיידוף רוכש את שיכון ובינוי מידי שרי אריסון • הבנקים הנושים ביורוקום מגבירים את הלחץ על-מנת להשתלט על דירקטוריון אינטרנט זהב

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בתל-אביב התנהל היום (א'), יומו הראשון של שבוע המסחר, בירידות, וזאת על רקע הסגירה המעורבת ביום ה' והנעילה האדומה ביום ו' בבורסות וול סטריט. 

 

בסוף השבוע הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על מלחמת סחר עם סין, מה שהוביל לכך שהמסחר בוול סטריט צנח. טראמפ הודיע כי יטיל מכס של עד 25% על שורה של מוצרי יבוא מסין עד ל-50 מיליארד דולר. תחילת הטלת המכסים צפויה להיות ב-6 ליולי. 

במקביל מגבש טראמפ, על-פי דיווחים זרים, רשימה נוספת של מוצרים שעליהם יטיל מכסים בעתיד הקרוב. טראמפ הכריז כי המכסים יוטלו מכיוון ש"סין גונבת קניין רוחני וטכנולוגי ומתנהלת באופני מסחר לא הוגנים". סין הגיבה לדיווחיו של טראמפ והודיעה כי כל הסכמות הסחר שהיו עד כה מבוטלות, וכי צעדים נוספים יינקטו בהמשך.

דירקטוריון בזק הודיע על חילוף מנכ"לים ב-yes. רון אילון עוזב את תפקידו לאחר 12 שנה, ובמקומו ייכנס לתפקיד מנכ"ל פלאפון רן גוראון. דירקטוריון בזק מכונס בשעה זו וצפוי להחליט גם בסוגיית המנכ"ל שיחליף את סטלה הנדלר בבזק קווי. 

דירקטוריון כלל ביטוח הכריע היום כי המנכ"ל הבא של קבוצת הביטוח הרביעית בגודלה בשוק יהיה יורם נוה, המכהן כמשנה למנכ"ל החברה, ומשמש כמנהל חטיבת משאבים בכלל ביטוח החל מינואר 2014. קודם לכן הוא כיהן כמנכ"ל כלל פיננסים. נוה אינו איש ביטוח ונחשב למועמד הכי מקורב לוועד עובדי החברה, שאינו מעוניין, על פי הערכות, במינוי ענת לוין לתפקיד. ההחלטה על מינוי נוה התקבלה היום בתום התלבטות סופית בינו לבין ענת לוין, והוא יכנס לתפקידו ב-1 ליולי, לאחר שיקבל את אישור הפיקוח כפי שצפוי שיקרה.

איש העסקים נתי סיידוף רוכש את השליטה בקבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי  מידי שרי אריסון. סיידוף ואריסון סיכמו על רכישת החזקותיה של אריסון בחברה (כ-47%) במחיר של כ-1.1 מיליארד שקל. שוויה של שיכון ובינוי בבורסה עומד על כ-2.7 מיליארד שקל, כך שאריסון למעשה מוכרת את ההחזקה שלה בחברה בהנחה של כ-15% על מחיר החברה בבורסה.

הבנקים הנושים ביורוקום מגבירים את הלחץ על-מנת להשתלט על דירקטוריון אינטרנט זהב , בעלת השליטה בבזק . בסוף השבוע שלחו שלושת המנהלים המיוחדים ביורוקום (עורכי הדין של הבנקים הנושים בחברה הנמצאת בפירוק) מכתב אל אינטרנט זהב, ובו דרשו כי תוך 21 יום תכונס אספת בעלי מניות של החברה, שהיא הנכס המרכזי של יורוקום, לצורך הצבעה על מינוי חמשת הדירקטורים החדשים שהם מציעים.

דרישה זו מגיעה לאחר שבשבוע שעבר אינטרנט זהב הודיעה לבית המשפט כי היא מבקשת להצטרף כצד לבקשת הבנקים למנות 5 דירקטורים חדשים ולהרחיב את דירקטוריון החברה לתשעה חברים. בהודעה לבית המשפט רמזה אינטרנט זהב כי היא אינה מוצאת לנכון להרחיב את מספר חברי הדירקטוריון מ-6 כיום ל-9, כפי שמציעים הבנקים. דיון בנושא אמור להיערך ביום רביעי הקרוב בבית המשפט, אלא שבינתיים הבנקים מגבירים את הלחץ ודורשים במקביל כינוס אספת בעלי מניות לצורך אישור המהלך [לקריאה נוספת].

מספיחי פרשת בזק: עו"ד שירי שחם, היועצת המשפטית של דירקטוריון בזק, מסיימת את תפקידה. שחם הייתה היועצת המשפטית של הדירקטוריון בעת אישור עסקאות בעלי העניין בזק-yes ובעסקת חלל, נשוא חקירת רשות ניירות ערך, שהובילו להמלצה להגשת כתב אישום נגד שורה של בכירים לשעבר בבזק בשל עבירות מרמה והפרת אמונים [להרחבה].

חברת הקנאביס גלובוס פארמה (שבשליטת טוגדר  הבורסאית) הודיעה על חתימת הסכם לאספקת קנאביס לחברה קנדית, ששמה לא נמסר. החברה הודיעה באפריל האחרון על חתימת מזכר הבנות להסכם זה, וכעת הוא הופך להסכם מחייב [לידיעה המלאה].

דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון, דוחה באופן חד-משמעי את היוזמה של יו"ר כלל ביטוח , דני נוה, והנאמן למניות השליטה בחברה מטעם הפיקוח על הביטוח, משה טרי, ומנחה אותם להביא בהקדם המיידי מינוי קבוע למנכ"ל החברה. ההנחיה החד-משמעית של הפיקוח באה יום אחד לאחר שהשניים הגיעו לפשרה ביניהם למינוי ענת לוין לממלאת-מקום מנכ"ל כלל ביטוח, במטרה להרוויח כמה חודשים נוספים כדי לאתר מנכ"ל קבוע לחברה. ככל הידוע, בכוונת החברה להחליט על מינוי קבוע כבר היום [להרחבה].