הסכמה בין כיבוי האש לקבלנים תשחרר 150 פרויקטי דיור

מדובר בבעיה שנבעה משינוי תקן המתייחס למתקני חניה בפרויקטי בנייה, שינוי שהוביל לכך שפרויקטים רבים לא יכלו לקבל טופס 4 ולאכלס הדירות החדשות

בנייה חדשה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בנייה חדשה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פתרון לבעיה שמנעה היתרי איכלוס ל-150 פרויקטים בגלל שינוי תקן המתייחס למתקני חניה. אישור טופס אכלוס (טופס 4) למאות דירות חדשות למגורים התעכב בשנה האחרונה בשל שינוי תקן המתייחס למתקני חניה אוטומטיים ולדרישה מצד רשות הכבאות להקמת מאגרי מים לטובת הקמת חניונים אוטומטים בבניינים. מדובר בדרישה שנבעה משינוי תקן אמריקאי המתייחס למתקני החניה שנכנס לתוקפו ב-2016, אולם יישומו נתקל בבעיות תכנוניות בפרויקטים מחד וגם היה עשוי לגרור עלות גבוהה שאיימה על כלכליות הפרויקטים מנגד.

מדובר בתקן לבטיחות אש האמריקאי nfpa 101 שמתייחס לחניון בין שתי קומות ומעלה ללא שכבת בטון מבודדת בין הקומות. על פי התקן, נדרש מקור מים בן 300 קוב לפחות. הקבלנים התקשו לעמוד בדרישה, שחייבה אותם לבנות מאגרי מים עצומים שהצריכו הקצאת שטחים גדולים ועלותם הייתה גבוהה במיוחד, וכך נתקעו הפרויקטים כשרשות הכבאות לא יכלה לאשר להם את הבקשות לטופס 4.

כעת, בעקבות דיונים ארוכים שהתקיימו בין ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת ים, שרבים שהפרויקטים האמורים שנתקעו היו של קבלנים החברים בארגון, לבין רשות הכבאות וההצלה נמצא פתרון יצירתי. ראש אגף בטיחות אש וחקירות בנציבות כבאות והצלה טפסר חיים תמם מסביר: "הבנו את המצוקה של הקבלנים, עלות הקמת מאגרי מים והמשאבות היו הופכים את כל הפרויקטים ללא כלכליים. עם זאת, אסור לנו כרשות כבאות להתפשר כשמדובר בהצלת חיי אדם. אי לכך מצאו פתרון יצירתי של חיבור מערכת הכבוי לקו המים העירונית ולהוריד את החובה להקמת מאגר ומשאבות ולחלופין התקנת ברז הסנקה, שדרכו נסניק מים באמצעות רכבי הכיבוי, שיוזעקו לאירוע בזמן שריפה. מדובר בפתרון שמקל מאוד על הקבלנים, ומאידך יאפשר ללוחמי האש להשתלט על השריפה אם וכאשר זאת תפרוץ. נכון לומר שפתרון זה היה בהתאם לתקן NFPA 13״. תמם ציין עוד שהתקן הזה אומץ כתקן ישראלי למערכות כיבוי אך שונה על ידי האמריקאים בשנת 2016 ולכן נוצר הקושי.

אלי רוזנטל, מנכ"ל ארגון קבלני תל-אביב יפו-בת ים, מסר כי "במהלך השנה האחרונה, קבלנו פניות רבות מקבלנים, שעמדו חסרי אונים, נוכח דרישת הכבאות לגבי חניונים אוטומטיים. איכלוס אלפי דירות התעכב והקבלנים בקשו את התערבותנו בעניין. אני מודה לרשות הכבאות, שהצליחו לחשוב יצירתי ולהבין את צרכי הקבלנים תוך הקפדה על תקני בטיחות אש. כולי תקווה שגם בפרויקטים עתידיים נוכל להשתמש בפתרון הנוכחי".