גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבי כץ: "ברמלי יודע לתת לך עצה נכונה בזמן. אני אוהב אותו"

למרות שהגיע כעד מטעם התביעה, נראה כי עדותו של אבי כץ היום דווקא סייעה לאמיר ברמלי, בעלי רוביקון-קרן קלע לשעבר המואשם בהונאת משקיעים ● כץ: "אם היו נותנים לברמלי להמשיך את המעגל, המשקיעים לא היו ניזוקים"

אבי כץ בבית המשפט היום / צילום: אמיר מאירי
אבי כץ בבית המשפט היום / צילום: אמיר מאירי

"בחור שיודע לתת לך עצה נכונה בזמן. באופן אישי מאוד אהבתי אותו, ואני עדיין אוהב אותו, וזה לא מתחלף מהר, גם אם בן אדם עשה משהו, ויש וויכוח על זה" - כך בחר לתאר איש העסקים אבי כץ, מבלי רשת קופיקס, את אמיר ברמלי, לשעבר הבעלים של חברת רוביקון-קרן קלע, המואשם בהונאת משקיעים.

כץ, שהשקיע בקרן קלע כ-1.4 מיליון שקל, מסר היום (ה') את עדותו במסגרת פרשת התביעה בתיק הפלילי המתנהל נגד ברמלי.

כתב האישום נגד ברמלי הוגש ביוני 2016, ובמסגרתו טוענת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כי את הסכום של מעל ל-400 מיליון שקל שגייסו החברות בקבוצת רוביקון-קרן קלע, גייס הבעלים ברמלי על יסוד מצגי-שווא קשים לכאורה. עוד נטען כי ברמלי ערבב כביכול בין כספי המשקיעים לנכסיו הפרטיים ולהשקעות של חברת רוביקון.

במסגרת מסירת עדותו נחקר כץ על-ידי עו"ד חנה קורין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) וכן על-ידי בא-כוחו של ברמלי, עו"ד אייל רוזובסקי.

מעדותו של כץ עלה כי אין בו כעס על התנהלותו של ברמלי, ובהתאם הוא ציין בפני השופט חאלד כבוב כי "יש שנאת חינם, ויש אהבת חינם, אני אוהב אותו". כלל לא בטוח שיתר המשקיעים בקרן קלע, שמרביתם אנשים מן היישוב שהפסידו חלק ניכר מחסכונותיהם, יסכימו עם כץ.

הקשר בין כץ לברמלי החל עוד בשנת 2010, במסגרת "קרן הגשמה", אשר כץ היה ממקימיה. הקרן מתמקדת בחיפוש אחר השקעות בנדל"ן מניב ומאפשרת השקעות בקרב משקיעים בעלי הון מוגבל במספר אפיקי השקעה ריאליים בארץ ובעולם.

ברמלי, סיפר כץ, ביקש להיכנס כשותף בקרן, וזאת, בין היתר, לאחר שהצעה שלו לשיתוף-פעולה בין הקרן לבין חברה של ברמלי בשם המרכז לאבחון עסקי, אשר אבחנה השקעות, נדחתה על-ידי כץ.

בהמשך רכש ברמלי כ-10% ממניות הקרן ובשיאו החזיק ב-14% מהקרן. השותפות נפסקה לאחר כ-3 שנים: "אמרתי לאמיר בוא נפריד כוחות". בהתאם מכר ברמלי את מרבית מניותיו, כאשר החלק שלא נמכר נשאר בנאמנות. לשאלת עו"ד קורין מדוע נשמרו מניותיו של ברמלי שלא נמכרו בנאמנות, ענה כץ: "כדי שאנשים לא יגידו הגשמה קלע, קלע הגשמה, למה לבלבל בין העסקים?".

לגבי הסכום המדויק שגרף ברמלי ממכירת מניותיו בקרן הגשמה, הדעות חלוקות, אך לפי הערכות מדובר במעל ל-10 מיליון שקל - סכום שהופקד ככל הנראה במלואו בקרן קלע, לטענת כץ.

כץ נדרש בעדותו להעיד על אופיו הנהנתני של ברמלי. בתשובתו נראה היה כי הוא מעיד על עצמו, כאנטי-תזה להתנהלותו של ברמלי: "אני מרים שקל מהרצפה ומחפש חניה בכחול-לבן לפני שאני הולך לחניון", אמר. בהמשך לכך ציין כץ כי בעוד ברמלי פתח את משרדי קרן קלע במגדל אלקטרה היוקרתי, קרן הגשמה שלו נוהלה ממרתף.

במהלך החקירה הנגדית שערך לכץ עו"ד רוזובסקי, אישר כץ כי אמר ש"אמיר הוא מבריק", ו"שאם היו נותנים לו להמשיך את המעגל, המשקיעים לא היו ניזוקים". יצוין כי זו גם אחת הטענות שעולות גם מכיוונו של ברמלי בקשר להתנהלות רשות ניירות ערך בעניינו.

שמו של כץ עלה מספר פעמים בעדותן של עובדות קרן קלע, לירז קוגמאן ומיכל קריטי, מנהלת המחלקה המסחרית ברוביקון שהעידה אף היא היום, אשר נראה על פניו כי הן עדות משמעותיות הרבה יותר מכץ בכל הנוגע להוכחת ההונאה הנטענת אותה ביצע ברמלי לכאורה.

מנהלת המחלקה המסחרית: "שילמנו כסף לתוכנית ספורט שתראיין את אמיר"

לפני כץ העידה מיכל קריטי ואמרה כי מה שהיה חשוב לברמלי "זה הרבה יחסי ציבור". בהתאם סיפרה קריטי כי ברמלי שילם גם עבור הוצאת גיליון מיוחד של מגזין "פורבס", ש"חולק לכל מי שבא אלינו למשרדים", וכן לתוכנית ספורט שתראיין אותו.

קריטי תיארה את ברמלי כ"דרימר", תוך שהיא מציינת כי בשעתו "ברמלי היה העיפיפון, והיא החוט". לגבי אורח חייו, טענה כי ברמלי "נהנתן".

נתון מעניין שעלה במהלך מסירת עדותה הוא שעובדי חברת רוביקון-קרן קלע ככל הנראה שיתפו אחד את השנייה בחקירתם ברשות ניירות ערך, כאשר קריטי עצמה העידה כי היא שוחחה בנוסף עם אבי כץ (שלא היה מעובדי החברה או הקרן) אחרי החקירה, אך טענה כי לא סיפרה לו פרטים ממנה.

בכל הנוגע לנסיבות עזיבתה את קרן קלע, סיפרה קריטי כי עלתה על מעילה באחת מחברות הקבוצה (חברת מסלולים), ולדבריה, "מדובר היה ב-100 אלף או 200 אלף שקל". קריטי סיפרה כי לברמלי היה קשה עם זה.

בהמשך עלתה קריטי לטענתה על מספר ליקויים נוספים שהיו בחברות שבאחריותה, ולאחר שהעלתה זאת באוזני ברמלי, הוא קיים איתה פגישה ואמר לה: "אני לא מחפש שוטר פה". לאחר פגישה זו, לדבריה, דעך כוכבה של קריטי בקרן, וברמלי החל להסיר ממנה אחריות, ובין היתר נלקחה ממנה מסעדת "ננה בר", שעברה למיכל אנסקי.

בכל הקשור לאנסקי סיפרה קריטי כי זו "עבדה אצלנו, ישבה אצלנו במשרדים, הייתה לה עוזרת אישית, ובאיזה שהוא שלב העבירו את 'ננה בר' אליה". לימים, סיפרה קריטי, היא הבינה שאנסקי "קיבלה את המסעדה, ואני לא יודעת אם היא קנתה או לא, אבל היא שינתה את שמה ל'אחד העם'".

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?