רשות ני"ע: מכירת הבורסה צריכה להיות מקצועית ולא חובבנית

הבורסה פנתה לחבריה שנתנו לה אופציה למכור את החזקותיהם לצדדים שלישיים, בבקשה לקבל ארכה, וזאת מאחר שרשות ני"ע לא אישרה עד כה את העסקה

ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך, בראשות היו"רית ענת גואטה, לא רואה עין בעין עם הנהלת הבורסה לניירות ערך, בהובלת המנכ"ל איתי בן זאב, בכל הקשור לעסקה שמנסה האחרון להוביל למכירת השליטה בבבורסה המקומית לגופי השקעה חיצוניים. ביומיים האחרונים התברר כי הבורסה פנתה לחבריה, שנתנו לה אופציה למכור את החזקותיהם בבורסה לצדדים שלישיים, בבקשה לקבל ארכה, וזאת מאחר שרשות ני"ע לא אישרה עד כה את העסקה כפי שהנהלת הבורסה מעוניינת בה.

מרשות ניירות ערך מבהירים, כי "הרשות היא זו שיזמה את השינוי המבני בבורסה, תמשיך לקדמו, וכמובן שחפצה מאוד בהצלחתו. אך בחינת הליך המכירה חייבת להיות מקצועית ולא חובבנית", אמרו, ובביקורת לא סמויה, תוך שהסבירו, כי "מדובר במהלך היסטורי מרובה היבטים ויש לבחון את התהליך באחריות. כך ייעשה, ומכאן נגזרים גם לוחות הזמנים.

"הרשות לא תיכנע לתכתיבים או ללחצים. לגוף העניין, ובנוגע לעסקה שעומדת כרגע על הפרק - הרשות אפילו עוד לא קיבלה לידיה את כל המידע שביקשה, על אף שחלקו התבקש כבר לפני זמן רב". כלומר, מבחינת רשות ני"ע מכירת הבורסה היא אבן דרך חשובה במשק, ולכן חובה עליה לוודא שהמכירה מתבצעת כמו שצריך ולא להלחיץ את עצמה בגלל לוחות זמנים שהבורסה הגדירה לעצמה.

באמצע חודש אפריל הודיעה הבורסה, כי סיכמה על עסקה מורכבת למכירת השליטה בה. במסגרת המהלך תמכור הבורסה 19.9% מהמניות (בשם חברי בורסה שנתנו לה את המנדט לעשות כן) לקרן ההשקעות האמריקאית-אוסטרלית מניקיי פרטנרס, לפי שווי חברה של 551 מיליון שקל.

במקביל סיכמה הבורסה עם "מספר משקיעים בינלאומיים", שהיא לא גילתה את פרטיהם, כי ירכשו עוד 51.8% ממניות הבורסה, ומתוך המניות הללו לפחות 30% מהמניות יופקדו בידי נאמן, עד שיונפקו לציבור הרחב, כך שלאחר מכן יחזיקו בסה"כ אותם משקיעים זרים עד 21.8% ממניות הבורסה (וכל אחד מהם יחזיק פחות מ-5%).

בבורסה גורסים, כי אין צרוך לאשר כל אחד מהרוכשים הזרים הנוספים, וזאת בניגוד למניקיי - שאותה יש לאשר, כי היא תחזיק מעל לרף 5% ממניות הבורסה. ואולם, ככל הידוע, ברשות ני"ע חושבים אחרת, ולתפיסתם יש לאשר כל אחד מהרוכשים הזרים שהבורסה מתכוונת למכור להם מניות, נוסף על קרן מניקיי. תחת היו"ר הקודם, פרופ' שמוליק האוזר, רשות ני"ע הובילה במרץ את הליך שינוי מבנה הבעלות בבורסה, במטרה למכור את השליטה בה לגוף חיצוני.

אי הסכמה זו הובילה לכך שהרשות לא סיכמה את הליך הבדיקה שלה, ואינה קרובה לכך. לסוגיה זו משמעות, מאחר והבורסה קיבלה את המנדט למכירת מניות חברי הבורסה רק עד 19 ביוני. מאחר שרשות ני"ע הבהירה, כי לא תאשר את המהלך המורכב והעדין (לישראל רק בורסה אחת לניירות ערך), פנתה כאמור הבורסה לחברים שנתנו לה מנדט למכור את החזקותיהם לצדדים שלישיים, בבקשה לקבל ארכה.

הבורסה כתבה לחברי הבורסה הללו בבקשה להאריך את המנדט שניתן לה עד 31 באוגוסט, "על מנת לאפשר שהות נוספת לרשות ניירות ערך לבחון את מתווה העסקה ולשקול מתן היתרי אחזקה לרוכשים מיועדים של מניות הבורסה", תוך שפירטה כי "ביתר תנאי הצעת הרכש לא יחול כל שינוי". בנק לאומי כבר הודיע כי הוא נענה לבקשת הבורסה.

לפי שעה, העסקה עם מניקיי ורוכשים נוספים אינה ודאית, והיא תלויה, כאמור, בקבלת אישורים רגולטורים כמו גם בביצוע קלוזינג של העסקה. אגב, בעבר דווח כי בבורסה מעוניינים כי הנפקת המניות שלה לציבור הרחב תיעשה כבר ברבעון האחרון של 2018, מה שנראה עתה פחות סביר שיקרה.