בית המשפט העליון: גיא מונסונגו יישאר במעצר

ביהמ"ש העליון דחה את הערר שהגיש גיא מונסונגו, המואשם בהונאות נדל"ן בסך כ-15 מיליון שקל, וקבע כי לא מתקיימים בעניינו של מונסונגו טעמים המצדיקים לסטות מהמלצת שירות המבחן, והוא ייוותר במעצר • מונסונגו עצור מזה כ-270 ימים • העליון: "מדובר בעורר שכבר הוכיח כי הוא אינו ראוי לאמון"

גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף
גיא מונסונגו / צילום: שלומי יוסף

שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, קבעה אתמול (ד') כי גיא מונסונגו - המואשם בקבלת דבר במרמה בסך של כ-15 מיליון שקל, הלבנת הון ועבירות מס בהיקף זהה ונמצא במעצר כ-270 ימים - ייוותר במעצר.

השופטת ברק-ארז קבעה כי לנוכח הנסיבות שפורטו בכתב האישום, ובכלל אלה מעשי המרמה וההתנהלות המניפולטיבית שיוחסו למונסונגו, לא ניתן לומר שהפיקוח המוצע על-ידי מונסונגו יוכל להפיג את החשש העולה מעילות המעצר, "הן לעניין המסוכנות והן לעניין החשש מפני שיבוש".

בהתאם קבעה השופטת כי לא מתקיימים טעמים המצדיקים סטייה מהמלצת שירות המבחן שלא לשחרר את מונסונגו, העצור כבר כ-270 ימים, לחלופת מעצר, עליה חזרה שירות המבחן ב-3 תסקירים שונים.

בהקשר זה נציין כי שירות המבחן התרשם כי המפקחים שהוצעו על-ידי מונסונגו לא יוכלו לזהות מצבי סיכון ולהתאים לתפקיד הפיקוח בנסיבות העניין, בשים לב למכלול קשייו ומורכבותו של מונסונגו.

עוד ציין שירות המבחן את דפוסי ההסתרה והמניפולטיביות של מונסונגו ואת קשייו בוויסות דחפים ובריסון עצמי, וכן את אופי העבירות המיוחסות לו, שניתן לבצען גם מתוך הבית.בנוסף עמד שירות המבחן על תפיסתו העצמית של מונסונגו כקורבן.

בסיכומו של דבר, שירות המבחן סבר כי מעצרו של מונסונגו בפיקוח אלקטרוני לא יוכל לצמצם סיכון להתנהלות בעייתית חוזרת מצדו, ולכן ציין כי אינו ממליץ להעבירו מבית המעצר.

קביעות אלה, ציין בית המשפט, "יפות במיוחד" נוכח העובדה שמונסונגו הוכיח בעבר כי "הוא אינו ראוי לאמון שניתן בו, כאשר המשיך לכאורה לקדם את תוכניותיו הפליליות ולשבש מהלכי משפט גם לאחר שנעצר ונחקר, בין היתר תוך שינוי שמו במשרד הפנים (כיום חגי שטראוס - מ' ש')".

עורכי הדין גיל פרידמן ומלכי בליטנטל מסרו בתגובה להחלטת העליון: "ההחלטה מקובלת עלינו, ונמשיך לנהל את התיק בהתאם". 

החשד: מונסונגו פעל למכירת זכויות בפרויקטים בתחום הנדל"ן באמצעות מצגי-שווא

באוקטובר 2017 הוגש נגד מונסונגו כתב אישום, בגין מעשי מרמה לכאורה שביצע על-פי הנטען בתחום הנדל"ן.

על-פי הפרקליטות, במהלך שנת 2015 גמלה בלבו של מונסונגו החלטה להרוויח כסף רב בביצוע מעשי מרמה בתחום הנדל"ן, ולשם כך רקם, לפי החשד, תוכנית מרמה מתוחכמת, במסגרתה פעל למכירת זכויות בפרויקטים בתחום הנדל"ן באמצעות מצגי-שווא.

מונסונגו, כך נטען, גבה עשרות אלפי שקלים ועד 200 אלף שקל מאנשים שהתעניינו באותם פרויקטים, תוך שימוש באסטרטגיות שיווק אגרסיביות ו"ערבוב" בין חברות שונות שהיו בשליטתו, על-מנת להקשות אחריו וכדי להסוות את פעילותו.

עוד נטען בכתב האישום כי מונסונגו השתמש בכסף שהתקבל לשימושיו האישיים הרבים והשונים, ולא למטרות שלשמן התקבל.

בנוסף נטען בכתב האישום כי גם לאחר שמונסונגו נעצר ושוחרר בתנאים מגבילים, הוא המשיך במעשיו ופעל לשיבוש מהלכי משפט, ולשם כך, נטען, אף שינה את שמו לגיא שטראוס.

בהתאם לכך יוחסו למונסונגו עבירות רבות, ובכלל אלה קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בסך 15.7 מיליון שקל, ניסיון לקבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הונאת נושים, אי-מסירת מידע ועוד.

התיק הפלילי בעניינו של מונסונגו צפוי להתנהל בפני שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בני שגיא. עם זאת, בחודשיים האחרונים מתנהל בין המדינה לבין מונסונגו גישור פלילי בפני השופט גלעד נויטל. הליך הגישור דחה נכון להיום את דיון ההקראה במסגרתו יידרש מונסונגו להגיב לאישומים נגדו.