המכרז להקמת רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים יוצא לדרך

הפרויקט המוערך בכ-9 מיליארד דולר יהיה לפרויקט הגדול ביותר בישראל שנעשה בשיתוף המגזר הפרטי עד היום • לשלב המיון המוקדם ניגשו 7 קבוצות המורכבות מחברות ישראליות ובינלאומיות

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים, בראשות סגן החשב הכללי, נחמיה קינד, צפויה לפרסם היום (ה') את מסמכי המכרז לביצוע פרויקט ה-JNET של הרכבת הקלה בירושלים בשיטת PPP.

הפרויקט, בהיקף המוערך של כ-9 מיליארד דולר יבוצע בשיטת PPP, ויהיה לפרויקט הגדול ביותר בישראל שנעשה בשיתוף המגזר הפרטי עד היום. הפרויקט כולל, בין היתר, הקמה של מסילות באורך של כ-27 ק"מ, הקמה של כ-50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של כ-100 קרונות והקמה של מתחם דפו מרכזי באזור קריית הממשלה שיכלול חניון לקרונות, מוסך, מרכז שליטה ומשרדים. במסגרת ההליך המכרזי לפרויקט, ייושם מנגנון לעידוד מעורבות גופי מימון ישראלים ובין-לאומיים עוד בשלב המכרז.

לשלב המיון המוקדם שהסתיים לפני כ-3 חודשים ניגשו 7 קבוצות המורכבות מחברות ישראליות ובינלאומיות, המתמחות בתחומים של מסילות, קרונות, אינטגרציה, מערכות, הפעלה ותחזוקה.

נזכיר כי השתתפותה של אחת הקבוצות עדיין מוטלת בספק - שיכון ובינוי שניגשה למכרז בקונסורציום של חמש חברות נפסלה מהמכרז על ידי ועדת הריכוזיות בטענה כי מדובר באחת הקבוצות הריכוזיות במשק. ואולם לאחר שאתמול (ד') שרי אריסון מכרה את מלוא אחזקותיה בשיכון ובינוי, היא עשויה לחזור להשתתף במכרז.

במסגרת הפרויקט יוארך "הקו האדום" הקיים עד לבית החולים הדסה עין-כרם בדרום, ולנווה יעקב בצפון, וכן תבנה תשתית הקו הירוק, מהר הצופים ועד למלחה ולגילה, עם שלוחות לגבעת רם ולשכונת גבעת שאול. כמו-כן, הפרויקט כולל הפעלה של רשת ה-JNET למשך 15 שנה לפחות ותחזוקתה לתקופה של 25 שנה, במסגרתה יופעלו 5 קווי רכבת באופן מדורג, ששיאו צפוי החל משנת 2025, עם הערכה של כחצי מיליון נוסעים ביממה.

על פי הודעת משרד האוצר, "במטרה להקל על תושבי העיר ובעלי העסקים בזמן עבודות הזכיין, מבצעות המדינה ועיריית ירושלים באמצעות חברת מוריה עבודות הכנה מקיפות לקראת הנחת המסילות, הנמצאות בשיאן כבר היום. במקביל ועדת המכרזים פועלת במרץ, בשיתוף תכנית אב לתחבורה ירושלים, בכדי להביא לסיום ההליך המכרזי בהקדם האפשרי ולעמוד בלוחות הזמנים שהוגדרו".

שר האוצר, מר משה כחלון ציין: "כחלק מהמדיניות להפחתת יוקר המחיה והגברת הצמיחה, משקיעה הממשלה משאבים רבים בפיתוח התחבורה הציבורית ועידוד הנסיעה בה. רשת ה-JNET צפויה להביא להקלה משמעותית בעומסים ובזיהום האוויר בעיר ולהביא מאות אלפי נוסעים לעשות שימוש, מדי יום, בתחבורה ציבורית ככלי התחבורה המרכזי שלהם. פרויקט זה מצטרף לרשימת פרויקטי PPP בעלי חשיבות לאומית המקודמים על ידי אגף החשב הכללי בעת הזו, במסגרת תכנית התשתיות 2030. תכנית התשתיות 2030 מקודמת עם משרדי התחבורה והתשתיות ונכללים בה מתקן ההתפלה בשורק, כביש מס' 16, הנתיבים המהירים בגוש דן, השדות סולאריים באשלים ובדימונה ופרויקטים נוספים".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, אמר כי "הזינוק במספר הנוסעים של הרכבת הקלה בשנים האחרונות והשיפור המתמיד בשירות לנוסעים ברכבת מעידים על הצלחתה לשנות את הרגלי הנסיעה של רבים ממשתמשי הרכב הפרטי. ההצלחה הגדולה של הרכבת הקלה בירושלים הביאה את משרד התחבורה לפעול להארכת קו הרכבת לכל רחבי העיר, משכונת נווה יעקב, הר הצופים ורמות בצפון, ועד לבית החולים הדסה עין-כרם, שכונת גילה ומלחה שבדרום. רשת קווי הרכבת הקלה החדשים תציב את ירושלים כעיר עם התחבורה המהירה, הנוחה והמתקדמת ביותר בישראל", הוסיף השר כץ.

יצוין כי במהלך שנת 2019 צפוי לצאת לדרך ההליך המכרזי להקמה, הפעלה ותחזוקה של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, שיעבור משכונת רמות בצפון לשכונת מלחה בדרום וישתרע על פני כ-20 ק"מ. כמו כן, של הקווים הירוק והסגול במטרופולין דן המשתרעים על פני 60 ק"מ.