טוגדר: תמכור קנאביס בקנדה במינימום 75 מיליון דולר בשנתיים

ההסכם מחייב, אולם מימושו יושפע מדינמיקות בתחום הקנאביס • ההכנסה המינימלית הכוללת מן ההסכם היא 255 מיליון דולר עד 2023

הנהלת טוגדר / צילום: מתן נעים
הנהלת טוגדר / צילום: מתן נעים

חברת הקנאביס גלובוס פארמה (שבשליטת טוגדר  הבורסאית) הודיעה על חתימת הסכם לאספקת קנאביס לחברה קנדית, ששמה לא נמסר. החברה הודיעה באפריל האחרון על חתימת מזכר הבנות להסכם זה, וכעת הוא הופך להסכם מחייב.

ההסכם כולל התחייבות לכמויות מינימום של 5 טון תפרחות קנאביס או 500 קילוגרם שמן קנאביס מטוגדר במהלך שנת 2019, ו-20 טון תפרחת או 2 טון שמן במהלך 2020. על פי מחירי המינימום שנקבעו (3 דולר לגרם תפרחת או 30 דולר לגרם שמן), ההכנסות המינימליות של טוגדר מן ההסכם הן 15 מיליון דולר ב-2019 ו-60 מיליון דולר ב-2020 ובכל שנה נוספת לחוזה לאחר מכן, עד 2023.

החוזה מכיל מנגנון אשר מצמיד את מחיר הגרם להיקף ההכנסות של החברה הקנדית, כך שלאור הערכת החברה כי תוכל למכור ללקוח כמות תוצרת גדולה יותר מכמויות המינימום ובמחיר גבוה ממחיר המינימום, הערכת החברה כי ההכנסות יהיו גבוהות יותר. בהודעתה ציינה כי הכנסות המקסימום מן ההסכם הן כ-150 מיליון דולר בכל שנת פעילות.

החברה הקנדית היא בעלת רישיון לייבוא קנאביס למדיה, והיא גם עוסקת בייצור וייבוא קנאביס בעצמה. סביר להניח כי העניין שלה בקנאביס מישראל, אף שהיא מייצרת בעצמה כאמור, הוא המחיר הנמוך יחסית לשוק הקנדי בו מסכימה גלובוס פארמה לספק את הקנאביס, וכן ברצון להבטיח אספקת חומר הגלם במקרה של מחסור.

כיום אין אישור לייצוא קנאביס בישראל, וגלובוס ציינה כי היא עשויה לייצר את המוצר באפריקה, שם היא נמצאת כבר היום בתהליכי הקמת חווה וחממות. בתחילת השבוע מסרה החברה כי גייסה יועץ מקצועי בעל ניסיון מתחום גידול הקנאביס בישראל, אשר ייעץ לה בגידול איכותי ומשתלם של קנאביס בחממה זו וניהול העובדים המקומיים.

לדברי ניסים ברכה, מנכ"ל טוגדר, החברה תוכל לייצא קנאביס מאפריקה כבר ברבעון הראשון של 2019.

עדיין לא חף מסיכונים

טוגדר לא דיווחה היום מיהו הגורם מולו נחתם ההסכם, מהם התנאים המתלים בהסכם, והאם ישנו קנס ללקוח אם אינו עומד בכמויות המינימום, מלבד עצם ביטול ההסכם. כך, שזרם ההכנסות שנראה על פי ההודעה וודאי, עדיין נתון לסיכונים מסויימים. יצויין כי זו הפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית כי כמויות גדולות של קנאביס עוברות בין מדינות שונות באופן חוקי ונרכות באופן חוקי במדינת היעד, כך שעדיין קשה לצפות את הדינמיקה של השוק מראש.

השלמת החוזה על פי התנאים שנמסרו תלויה לכל הפחות בכך שטוגדר תשלים את הקמת מתקן הגידול והייצור לקנאביס במדינה האפריקאית ותעבד בהצלחה את הקנאביס באיכות סבירה, דבר שעד כה לא עשתה מעולם. שוק הקנאביס גם נתון לשינויי רגולציה מהירים, כך שיש לקוות כי הרגולטור הקנדי לא יעמיד תקני איכות חדשים ומחמירים לקנאביס עד שהחברה תגיע לשוק - ככל שתקני האיכות גבוהים יותר כך הייצור של הקנאביס יקר יותר ובתנאים כאלה ייתכן שיהיה קשה לחברה לספק את הקנאביס במחיר הנמוך שהבטיחה ללקוחה.

בקנדה מותר השימוש בקנאביס רק לבעלי מרשם רפואי. בימים אלה ממש אישר הסנאט הקנדי חוק לליגליזציה של קנאביס, אולם החוק עדיין לא אושר סופית, שכן על הממשלה לאשר כמה סעיפים שנויים במחלוקת במסגרת החוק. ההערכות הנפוצות הן שהחוק יאושר עוד לפני סוף השנה, אולם כפי שאפשר היה לראות לגבי אישור ייצוא הקנאביס מישראל - רק אישור סופי הוא אישור סופי.

במידה ויאושר החוק, צופים אנליסטים כי שוק המריחואנה הקנדי יגיע לכ-400-800 טון בשנה. על פניו, ביקוש כזה מאפשר ללקוחה הקנדית של גלובוס פארמה לשווק בקלות את התוצרת שהתחייבה להזמין ממנה, אולם יש לקחת בחשבון כי יצרנים רבים בקנדה ומחוץ לה ממתינים להחלטה הזו ונערכים להתחרות על השוק, כולל כאלה שכבר פעילים בשוק הקנאביס הרפואי במדינה, וכן כאלה המשתמשים בה כבסיס לייצוא למדינות אחרות שכבר מייבאות קנאביס. גלובוס פארמה אינה אפילו הישראלית יחידה המתחרה על השוק הקנדי, כאשר גם מדיוי, למשל, חתומה על הסכמים ראשוניים לשיווק התוצרת שלה למדינה.