מכירת שו"ב עשויה לבטל את פסילתה ממכרז קווי הרכבת הקלה

ועדת הריכוזיות החליטה לפסול את שיכון ובינוי מהשתתפות במכרז מאחר שמדובר ב"אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק", אך המכירה לסיידוף עשויה לשנות את התמונה • פרשנות

יובל דגים, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום יוני רייף
יובל דגים, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום יוני רייף

לאחר מכירת ההחזקות של שרי אריסון בקבוצת שיכון ובינוי לאיש העסקים נתי סיידוף, קבוצת הנדל"ן והתשתיות עשויה לפנות מחדש למכרז של הרכבת הקלה בירושלים. שיכון ובינוי נפסלה מההשתתפות במכרז הרכבת הקלה בהיקף של 9 מיליארד דולר על ידי ועדת הריכוזיות, אשר קבעה כי כבר היום מדובר ב"אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק". נציין כי לא ידוע בשלב זה מה תהיה עמדת ועדת הריכוזיות במידה והקבוצה תחזור להשתתף במכרז הענק.

שיכון ובינוי  ניגשה בשנה שעברה למכרז שיכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי רכבת קלה בירושלים - הארכת הקו האדום והקמת הקו הירוק. הקבוצה ניגשה בקונסורציום שכולל חמש חברות - CRRC הסינית שתקים את המסילה, אגד שישמש כמפעיל ישראלי, חברת Meridiam שתממן את הפרויקט וקבוצה זרה מפולין.

החלטת ועדת הריכוזיות לפסול את שיכון ובינוי מהשתתפות במכרז קווי הרכבת הקלה העתידיים בירושלים התקבלה ברוב קולותיהם של היועץ המשפטי של הרשות עו"ד אורי שורץ והכלכלן הראשי באוצר יואל נוה כנגד דעת המיעוט של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, שטען כי פסילת שיכון ובינוי תגרום לפגיעה קשה במכרז.

כפי שנחשף ב"גלובס" בהחלטת הוועדה מה-5 ליוני, נאמר כי העובדה שמחזור העסקים של שיכון ובינוי חצה ב-2017 לראשונה את סף ה-6 מיליארד שקל עשויה לביא לכך שהחברה תוכרז תאגיד ריאלי משמעותי על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים - ובעקבות הכרזה זו תחויב בעלת השליטה אריסון למכור את שיכון ובינוי (או את בנק הפועלים). "בחינת נתוני הפעילות המאקרו-כלכלית", נכתב בהחלטה, "מעלה שבשנת 2017 הכנסות שיכון ובינוי עמדו על 6.44 מיליארד שקל. בדוח הכספי של שיכון ובינוי לשנה זו מצוין כי מחזור המכירות של החברה צפוי לעבור את הרף המוגדר בחוק לקביעת תאגידים ריאליים משמעותיים, העומד על כ-5.9 מיליארד שקל. קביעה של הממונה על הגבלים עסקיים בהתאם לסעיף 30 לחוק כי שיכון ובינוי היא תאגיד ריאלי משמעותי תציב את קבוצת אריסון בין הקבוצות הבודדות במשק הכוללות הן תאגיד ריאלי משמעותי והן גוף פיננסי משמעותי".

דעת רוב חברי הוועדה הייתה כי המשך חיזוק מעמדה הריכוזי של קבוצת אריסון במשק, בתחום תשתית חיונית משמעותי כתחום שירותי תחבורה ציבורית במרכז מטרופולין, חותר תחת מטרות החוק. זאת, מאחר שהקצאת הזכות לקבוצת אריסון צפויה להגדיל באופן משמעותי את הריכוזיות הכלל-משקית ולחזק באופן ממשי את החשש מניצול הזכייה להגדלת כוח המיקוח שלה מול קובעי המדיניות, כשאין בצידה תועלת משמעותית העשויה להצדיק זאת. כמו כן, מניעת התרחבותה של הקבוצה לתחום זה אף עשויה לקדם את הגדלת מספר השחקנים בתחום התשתיות החיוניות.

הוועדה ציינה כי שיכון ובינוי פועלת בתחומי קבלנות התשתיות (כבישים, מסילות רכבת, מנהור ותשתיות חשמל); קבלנות בנייה ויזמות נדל"ן; ייזום פרויקטים לייצור חשמל באגירה שאובה, אנרגיה מתחדשת ואנרגיה קונבנציונלית; פרויקטים לטיפול במים ובשפכים; ייצור חומרי גלם לענפי הבניה והתשתיות (בטון ואספלט); ופרויקט לטיפול בפסולת.

בכל הנוגע לפעילותה בתחומי תשתית חיונית, שיכון ובינוי פעילה בהתפלת מי-ים באמצעות שליטתה בשיעור של 50% בחברה המחזיקה ברישיון התפלת מי-ים במתקן התפלה בחדרה עד לשנת 2032. מתקן ההתפלה בחדרה הוא השני בגודלו מבין חמשת מתקני התפלת מי-הים בישראל. שיכון ובינוי פעילה גם בתחום ייצור החשמל ושולטת במשותף בפי.אס.פי, שמחזיקה ב-25.5% ברישיון מותנה לייצור חשמל באגירה שאובה בגלבוע בהיקף 300 מגה-וואט שצפוי להתחבר למערכת החשמל ביולי 2018. בנוסף, שולטת שיכון ובינוי באתגל אשדוד המחזיקה ברישיון מותנה לייצור חשמל בטכנולוגיה קונבנציונאלית בהיקף 186 מגה-וואט. בידי שיכון ובינוי גם רישיון מותנה בהיקף של 120 מגה-וואט להפעלת תחנת כוח תרמו-סולארית, באשלים שחיבורה צפוי להתבצע במהלך 2018, ושני רישיונות למתקנים פוטו-וולטאיים בהיקפים של 120 מגה-וואט ו-18 מגה-וואט.

תחום אספקת מים לשתייה ותחום ייצור החשמל הם שניים מתחומי התשתית החיונית, שהוועדה ראתה כחיוניים ביותר למשק, במובן זה שסדירות אספקת שירותים אלו הכרחית למשק ונוכח השפעה חמורה ומידית של פגיעה בפעילות בתחומים אלה על תפקודו.

בתחום הכבישים ציינה הוועדה כי שיכון ובינוי שולטת במשותף בחברת כרמלטון בע"מ (50%) בעלת הזיכיון לייזום, הקמה והפעלה של פרויקט מנהרות הכרמל עד לשנת 2040, בזיכיון לשיקום, תפעול ואחזקה של רשת כבישים בצפון המדינה באורך של כ-270 שניתן לה בשנת 2010 לתקופה של 20 שנה. בנוסף, לכבישים נוספים שהיא מתחזקת ציינה הוועדה כי שיכון ובינוי היא אחת המתמודדות במכרז להקמה ותחזוקה של כביש 16 בכניסה לירושלים וכי היא עברה את שלב המיון המוקדם במכרז הנתיבים המהירים בכניסה לגוש דן, לאחר שהוועדה ייעצה לאפשר את השתתפותה בשני המכרזי. בנוסף, ציינה הוועדה כי באפריל השנה זכתה זירו וויסט בע"מ בשליטתה המשותפת של שיכון ובינוי(50%) להקמה ותפעול של מתקן ראשון מסוגו בישראל לטיפול ביולוגי מתקדם בפסולת ביתית במתחם השפד"ן ל-25 שנים. המתקן יטפל ב-1,000 טון פסולת מדי יום.