הקסדה שמחברת את המנתחים למציאות המדומה

חברת ביוניקס, שיצאה מאלביט מערכות, מאפשרת לרופאים לראות בו-זמנית תמונה של האזור שבו מבוצע הניתוח ותמונות הדמיה שצולמו מראש • כעת היא גייסה 11 מיליון דולר

אלביט מערכות הודיעה היום (ד') על הקמת ספין-אוף בתחום הרפואי בשם ביוניקס סרג'יקל (Beyeonics Surgical), אשר סגר סבב גיוס של 11.5 מיליון דולר.

מהנדסי החברה פיתחו קסדה ייחודית המיועדת לרופאים מנתחים, ומשלבת בין מציאות מוגברת למציאות מדומה. הקסדה מאפשרת למנתח לראות בו-זמנית תמונה של האזור בגוף שבו מבוצע הניתוח, יחד עם תמונות הדמיה שצולמו מראש, אשר כיום אינן נגישות לו בזמן אמת.

הקסדה של ביוניקס, שהטכנולוגיה שלה פותחה במקור לתחום התעופה הביטחונית, שקופה-למחצה. כך הרופא יכול להתנהל בחדר תוך שהוא רואה מול עיניו את ההגדלה של אזור הניתוח, כולל הכלים שבהם הוא משתמש. לדברי החברה הדבר נעשה ללא כל עיכוב מורגש בהעברת התמונה (Zero Latency). השליטה במערכת נעשית באמצעות תנועות ראש ופקודות קוליות, המאפשרות לרופאים לזמן את התמונות הרלוונטיות.

המערכת עברה בהצלחה ניסוי קליני בכ-20 ניתוחים, כשהייתה בידי אלביט מערכות, וצפויה להיכנס לשוק בתקופה הקרובה. היישום הראשון של הטכנולוגיה אמור להיות בתחום ניתוחי העיניים: בניתוחים אלה ממילא הרופא אינו מביט כיום ישירות על אזור הניתוח, אלא רואה אותו דרך מיקרוסקופ, או בטכנולוגיות החדשניות ביותר הקיימות היום בשוק - על מסך בחדר הניתוח.

בתחום העיניים נהוג לצלם טרם הניתוח תמונות הדמיה שונות שכל אחת מהן נותנת מידע אחר, למשל על כלי הדם או הרשתית. כיום הרופא מביט בתמונות אלה לפני הכניסה לניתוח, במטרה לזכור אותן כאשר הוא מבצע אותו. הטכנולוגיה של ביוניקס אמורה לאפשר לו לראות אותן מבלי שיצטרך להסיר את עיניו מאזור הניתוח עצמו.

שמם של המשקיעים החיצוניים בביוניקס לא נמסר, אך ידוע כי מדובר בארבעה משקיעים פיננסיים ומשקיע אחד אסטרטגי מעולם המכשור הרפואי. בנוסף לא נמסר מה יהיה חלקה של אלביט מערכות בחברה בעקבות הגיוס.

אלביט מערכות זכתה בעבר להצלחה ביישום הטכנולוגיה הביטחונית שלה בתחום הרפואי. הספין אוף שלה לתחום הניווט התוך-גופי, מדיגייד, נמכר בכ-300 מיליון דולר לחברת סיינט ג'וד מדיקל. אלביט מערכות החזיקה אז 41.3% מן החברה. ההצלחה בעבר מסבירה אולי מדוע אלביט מערכות מוכנה לוותר על הטכנולוגיה שלה ועל 15 עובדים כדי להקים את הפעילות החיצונית.