משרד התקשורת מעניק להוט הטבה בשווי מאות מיליוני שקלים

כבר מספר שנים שהוט לא עומדת במחויבותה להגיע לכל דורש ברחבי הארץ וחוסכת בכך מאות מיליוני שקלים, ומשרד התקשורת לא נוקט נגדה אמצעים • כעת שר התקשורת איוב קרא אישר לה 10 חודשים נוספים לעשות כן • המשרד יוותר להוט על פריסה קרקעית של תשתיות בתמורה לשימוש בטכנולוגיה אלחוטית מתקדמת

שר התקשורת איוב קרא / צלם: תמר מצפי
שר התקשורת איוב קרא / צלם: תמר מצפי

שר התקשורת איוב קרא קיבל את המלצות הוועדה המייעצת, בראשות מנכ"ל משרד התקשורת החדש, נתי כהן, והעניק להוט 10 חודשי ארכה להשלמת הפריסה האוניברסלית הקבועה בתנאי הרישיון שלה. למעשה, החוק קובע כי הוט חייבת להניח תשתית קרקעית לכל דורש ברחבי הארץ, גם במקרים בהם אין הצדקה כלכלית לכך. הפתרון המוצע הוא שימוש בטכנולוגיה אלחוטית באיכות גבוהה שתאפשר להוט להגיע לכל נקודה מבלי להציב תשתית פיזית.

מאז 2014 משרד התקשורת מנסה יחד עם הוט להגיע לפשרה שמצד אחד תגרום להוט להגיע לכל אזרח שחפץ בשירותה, ומצד שני תשמור על כדאיות כלכלית עבור החברה. המתווה הראשון שנוסה היה פריסת תשתיות באופן מדורג ולא בבת-אחת. הוט לא עמדה במחויבותה, אך המשרד המשיך להעניק לה אשראי ולא נקט נגדה אמצעים.

בתקופתו של מנכ"ל המשרד הקודם, שלמה פילבר, הוחלט כי הוט תחויב בהשקעה בתשתיות בתמורה לדחייה נוספת בפריסה האוניברסלית. גם בזה הוט לא עמדה. בהמשך המשרד החליט לבחון אפשרות שהוט תספק את השירות שלה דווקא על גבי הרשת של בזק, אך המשרד הפעם היה זה שלא היה שלם עם הרעיון.

בחצי השנה האחרונה משרד התקשורת החליט לשנות גישה ולדרוש מהוט לספק שירות בכל אמצעי טכנולוגי שתבחר, לאו דווקא על-ידי פריסת פיזית של תשתיות בשטח. היא יכולה לעשות כן גם באמצעים טכנולוגיים מתקדמים אחרים. התפיסה שעומדת מאחורי ההחלטה היא שאין ביקוש לשירותי הוט במגזרים מסוימים, כמו החרדי והערבי, ולכן זה לא הגיוני מבחינה כלכלית לפרוס במקומות אלה תשתיות קרקעיות. יחד עם זאת, המשרד צריך גם לדאוג לאזרחים שמעוניינים בשירותים של הוט, גם אם הם מתגוררים מחוץ לאזורי הביקוש. על פניו מדובר בפשרה הגיוניות שתאפשר להגיע לכל דורש, ובעלויות שהוט יכולה לעמוד בהן.

הדרישה: איכות כמו בחיבור קרקעי

האורכה הנוכחית שניתנה להוט השבוע היא כדי שתשלים ניסויים בטכנולוגיה שתאפשר כיסוי אוניברסלי באמצעים טכנולוגיים שלא דורשים פריסת קרקעית של תשתיות. כלומר, במקום שהיא תגיע ליישובים שבהם היא לא פרוסה קרקעית, היא תשלים את הפריסה באמצעים אלחוטיים, שהולכים ותופסים תאוצה בכל העולם, ומוכיחים את עצמם כתחליפיים לסיבים אופטיים קרקעיים משלימים במקומות רבים. 

ל"גלובס" נודע כי הפתרון שהוט רוצה לקדם הוא שימוש בטכנולוגיה אלחוטית שאותו מובילה הוט מובייל, ולפיו החברה תשתמש בתדרים 60, 70-80 ג'יגה הרץ לצורך השלמת הכיסוי. 

עד כה משרד התקשורת בתקופת השר קרא החליט לאפשר שימוש בתדרים בתחום ה-70-80 ג'יגה הרץ למפעילים ולגופים מוסדיים. כיום מסתמנת מגמה של שחרור תדרים בתחום ה-60 ג'יגה הרץ, ויש בכך חידוש משמעותי בשוק התקשורת, מכיוון שמדובר בתדרים שמסוגלים לספק רוחבי פס גדולים בטווחים קצרים מנקודה אחת לנקודות רבות.

כך למשל הוט יכולה להגיע לקצבים של מאות מגה לאזור מגורים ולהתחבר לנקודה מרכזית באותו אזור מרחוק בפתרון אלחוטי ובשימוש בתדרים 70-80 ג'יגה הרץ, ומשם להתפצל לבניינים נוספים בתדרי 60 ג'יגה הרץ.

פריצת הדרך התאפשרה בזכות שימוש בטכנולוגיית הגלים המילימטריים, שאחת המובילות העולמיות בתחום היא החברה הישראלית סיקלו. הבדיקות הראו שהרשת הסלולרית הרגילה לא מסוגלת לעמוד בעומסים כבדים שנוצרים משירותי טלוויזיה באיכות גבוהה, מפני שאין לה מספיק רוחב פס, ומפני שהיא אינה יעילה בהיבט של ניצול התדרים המוקצים לסלולר.

המנכ"ל הנכנס של משרד התקשורת, נתי כהן, הבהיר להוט כי הוא לא מוכן לקבל פתרון שמבוסס על הסלולר, וכי הוא מוכן לשקול רק פתרונות מתקדמים דרך גלים מילימטריים שיאפשרו רוחבי פס, לפחות כמו בתשתית הקרקעית של הוט. כלומר, לקוחות שיתחברו דרך הטכנולוגיה החדשה יקבלו את אותה איכות חיבור שהיו מקבלים אילו היו מחוברים קרקעית.

כהן הבהיר להוט כי זו תהיה הארכה האחרונה שתינתן לה, ומעבר לעשרת החודשים לא יינתנו לה עוד ארכות. אם המשרד יעמוד בכך, זו תהיה ההזדמנות האחרונה של הוט לעמוד במחויבות הקבועות בתנאי הרישיון שלה. סביר להניח כי אם הוט לא תעמוד בחובת אספקת השירות האוניברסלי במתכונת החדשה, המשרד יפעל לקנוס את הוט, כיוון שגם במשרד מבינים היום שאי-אפשר ללכת יותר רחוק ממה שהם הלכו לטובת הוט בעניין הזה.