מסכמים את מפגש הפסגה: "בילינו הרבה שעות יחד"

עד מסיבת העיתונאים של הנשיא טראמפ בה הוא צפוי אולי לפרט על האווירה ועל ההישגים, אפשר לנסות ולהבין מה קרה מאחורי החיוכים למצלמות  • צפו 

המפגש בין דונלד טראמפ לקים ג'ונג און / צילום: רויטרס
המפגש בין דונלד טראמפ לקים ג'ונג און / צילום: רויטרס

הנשיא טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און נפגשו הלילה באי סנטוזה אשר בסינגפור, לחצו ידיים, חייכו למצלמות וסיכמו את המפגש בהצהרה כתובה. למרות שההצהרה הכתובה לא הועברה לכלי התקשורת, עיתונאים וצלמים ביצעו זום-אין על המסמך ומיהרו לפרסם את תוכן ההסכמות.

ממבט ראשון, נראה שצפון קוריאה הסכימה ל"פירוז שלם" אך בנייר לא נכללו המילים "אופן הניתן לווידוא ובלתי-הפיך", ניסוחים הכלולים לרוב בהסכמי גרעין ואשר היו גם דרישותיו של מזכיר החוץ פומפיאו יום קודם לכן.

טראמפ וקים ג'ונג און טראמפ מסכמים את המפגש ההיסטורי

יש לזכור בין השנים 2003-2005 השתתפו ארה"ב וצפון קוריאה בשיחות בהרכב של שש מדינות, וגם שם מסרו הצפון קוריאנים התחייבות לפירוז - אך משכו את המו"מ על הפרטים במשך שנים ארוכות ובמהלכן התקדמו והפכו למדינת גרעין.

אביו של קים ג'ונג און - קים ג'ונג איל - היה המנהיג הקודם שהתחייב על פירוז וכעת, בפעם הראשונה נערכת פגישה של נשיא אמריקאי עם מנהיג צפון קוריאה הצעיר ומכאן האופטימיות הזהירה: מדובר באדם אחר מאשר המנהיג האב הקודם.

עוד הוסכם בין טראמפ לקים ג׳ונג און ש"ארה"ב וצפון קוריאה ישתפו פעולה כדי לכונן משטר יציב ושליו בצפון קוריאה", כלומר מדובר בהתחייבות כתובה של ארה"ב שלא לפגוע ביציבות שלטונו של קים ג'ונג און.

כלי התקשורת האמריקאים עקבו בכל השעות אחר ההתרחשויות, ולמרות שבחוף המזרחי של ארה"ב האירועים נמשכו לתוך הלילה, השידורים החיים נמשכו בכל עת.

גם בצפון קוריאה למרבה ההפתעה, הועברו חלק מן הדיווחים בשידור חי, עניין המלמד על הביטחון העצמי של קים ג'ונג און בהצלחת הפסגה. בעבר, דיווחים על מפגשים שלו עם מנהיגים זרים מסרו שם בעיכוב של כ 24 שעות.

שני האישים צפויים לעזוב את סינגפור בשעות הקרובות, אולם העינים נשואות כולן למסיבת העיתונאים של הנשיא טראמפ בה הוא צפוי אולי לפרט על האווירה ועל ההישגים.