גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במרוץ אחרי ההפרעה הבאה: ענף האוטו-טק הישראלי לא עוצר

מונה ההשקעות והגיוסים בענף האוטו-טק הישראלי ממשיך להסתובב במרץ עם כ-100 מיליון דולר שהוכרזו מתחילת החודש ● מי מגיח מהצללים עם הבטחה "להפריע" לשוק של עשרות מיליארדי דולרים, איך משמשת סין להקפצת ערך, והאם עתיד הרכב החשמלי יעוצב בנס-ציונה?

רכב ניסוי אוטומטי של מובילאיי / צילום: רויטרס
רכב ניסוי אוטומטי של מובילאיי / צילום: רויטרס

החודש הנוכחי מסתמן עד כה כחודש פורה מאוד בזירה העסקית של חברות האוטו-טק הישראליות. חברות כאלה, שפועלות במישרין או בעקיפין בתחום הרכב החכם, הודיעו מתחילת החודש על גיוסים בהיקף קצת יותר מ-100 מיליון דולר. כ-80 מיליון דולר מתוך הסכום הזה גייסה חברת Gett לנסיעות על פי הזמנה. אמנם רוב הגיוסים החלו לפני חודשים רבים, אבל זה עדיין ציון דרך מכובד. מתחילת החודש גם יצאו מבין הצללים עוד שתי חברות סטארט-אפ שמתמקדות בתחום הרכב, ולפחות עוד אחת שתחום פעילותה נושק פוטנציאלית לתחום הרכב, כשעוד לא הגענו למחצית החודש.

היילו: מתכננים את המעבד מחדש

המונח "Disrupt" הוא אחד הנפוצים והאופנתיים ביותר כיום בקרב חברות סטארט-אפ והוא מתייחס לפריצות דרך טכנולוגיות, שאמורות לשנות את חוקי המשחק הקיימים. שתיים מהחברות שיצאו החודש מהצללים, Hailo טכנולוגיות" ו-Ionterra, מנסות "להפריע" אחד מתחומי הליבה החשובים והמושקעים ביותר של הרכב האוטונומי: עיבוד "שיטפון המידע" שיוצרים החיישנים ברכב.

מדובר בצוואר בקבוק טכנולוגי רציני: הרכב האוטונומי העתידי יצויד במערך מאסיבי של עשרות חיישנים מסוגים שונים, שאמורים לזהות בזמן אמת את הסביבה הקבועה והמשתנה של הרכב, לאבחן איומים מידיים כמו עבודות בכביש, עצמים והולכי רגל בלתי צפויים, ולנתח ולאפשר תנועה שוטפת בסיטואציות תחבורה דינמיות מאתגרות כמו השתלבות בתנועה, כיכרות וכו'. 

כל החיישנים הללו אלה יוצרים זרם עצום של מידע, שאת רובו צריך לעבד "על המקום". הפיתרון המסורתי של ענקי ה-IT, שבפיתוחו מושקעים כיום מיליארדים, הוא ייצור "סופר מחשבים על צ'יפ" שפועלים בקצב עצום - עשרות טרה-פלופים - ותומכים בתוכנות "כבדות" של בינה מלאכותית. אלא שכאן נתקלים המפתחים במחסום טכנולוגי מוכר של רעב לכוח חשמלי - בעיה לא קטנה כשמדובר ברכב, ובמיוחד ברכב עם הנעה חשמלית. מי שיציץ למערך המחשבים והכבלים הצפוף, שסותם כמעט כל חלל פנוי ברכבי הניסוי האוטונומיים של ימינו, יקבל מושג על גודל הבעיה.

והנה יוצאת החודש ממצב חשאי חברת סטארט-אפ ישראלית אלמונית כמו Hailo, שהוקמה רק לפני שנתיים ובקופתה בקושי 16 מיליון דולר, ואומרת לענקי IT כמו אינטל, Nvidia ,Nxp גוגל, שמגלגלים טריליון דולר בשנה: "בעצם אין כאן מחסום טכנולוגי. אתם פשוט לא יודעים לתכנן מעבדים יעילים שמתאימים לבינה מלאכותית. שבו בצד ואנחנו כבר נראה לכם כיצד מתכננים צ'יפ קטן וחסכוני לרכב ולמכשירי קצה אחרים שיש לו יכולות עיבוד של מחשבי Datacenter - כאלה שתופסים כיום בניינים שלמים וצורכים כוח כמו עיר קטנה".

הסיליקון שמפתחת היילו נתפר ייעודית ליישומי "למידה עמוקה", שהוא הזרם המוביל כיום בקרב מתכנני הבינה המלאכותית. לטענת החברה, המעבדים שלה "מאפשרים למחשבי קצה לצעוד מעבר לטיפול בחיישנים ובהזרמת כמויות גדולות של מידע לצורך עיבוד מרחוק (בענן) ויכולים לעשות את העיבוד בעצמם... היילו תיכננה מחדש את ארכיטקטורת המחשבים כדי לשבור את המחסומים של הפרדיגמות המסורתיות ולהאיץ את החישובים הכבדים של רשתות נוירוניות עמוקות".

בחברה טוענים שארכיטקטורת המחשוב החדשה שלה עוקפת מחסומים כמו חום וצריכת כוח, ושאפשר לייצר אותה בטכנולוגיות המקובלות כיום בעולם המעגלים המודפסים. מובן שהפוטנציאל של טכנולוגיה כזו מרחיק הרבה מעבר לרכב האוטונומי והיא עשויה להיות רלוונטית כמעט לכל מוצר צריכה מתוחכם בעתיד.

יומרות כאלה מצד חברה ישראלית קטנטנה, שהגיל הממוצע של עובדיה הוא בערך 25, עלולות לגרום לבכירים באינטל, אנווידיה ושות' לגחך או לחלופין לקבל התקף זעם. אכן, התגובות הנפוצות ששמענו מבכירים בממסד ה-IT היא "נחיה ונראה". אבל אם החברה, שהוקמה על ידי יוצאי יחידת הפיתוח של אמ"ן, תצלח את מחסומי הטכנולוגיה והעלות ואכן תציג צ'יפ פועל ומוכן לבחינה ברבעון הראשון של השנה הבאה, כפי שהודיעה, היא עשויה להיות חברת הסטארט-אפ בעלת הערך הגבוה ביותר שצמחה בישראל פעם. כולל מובילאיי.

ככל הידוע, החברה משתפת כיום פעולה עם כמה יצרני רכב גדולים, אבל רכב אוטונומי זה כסף קטן. אם היא תצלח את מבחן ההוכחה, תהנדס מחדש את מוסכמות עיבוד הנתונים ותפתח "מחשב על" לבינה מלאכותית על צ'יפ, לא נופתע אם אחד מענקי ה-IT הגלובאליים יניח על השולחן שלה צ'ק פתוח, למילוי עצמי של הסכום.

Ionterra: מי בכלל צריך מעבד

חברת Ionterra, שקיימת מאז 2013, התעקשה עד כה למזער את החשיפה התקשורתית למינימום. אבל בכנס שנערך בימים אלה בברלין היא חושפת את הטכנולוגיה שלה' שהיא לדבריה "פלטפורמה פורצת דרך, שמזהה בצורה חכמה ובזמן אמת אובייקטים בכביש ובצידי הדרך ומיועדת לשילוב ברכבים אוטונומיים ומערכות בטיחות לרכב... הפלטפורמה קולטת נתונים גולמיים במקביל ממספר חיישנים ברכב כגון מצלמה, מערכות LIDAR, מערכות רדאר ואולטרא-סאונד ומעבדת אותם בזמן אמת לכדי מידע אמין באמצעות הצלבת המידע המגיע ממספר מקורות".

עד כאן אלה דיבורים שדי אופייניים למאות חברות סטארט-אפ ברחבי העולם שפועלות בתחומי ראיית המכונה ו"מיזוג חיישנים" (סנסור פיוז'ן). אבל אז באה החברה ומוסיפה: "המערכת רצה על מחשבי הרכב ללא צורך במעבדים ייעודיים". במילים אחרות, "למה לכם להוציא מיליארדים על פיתוח מחשבי-על לרכב וסיליקון ייעודי לבינה מלאכותית, כשהתוכנה שלנו יכולה לעשות את הכל אפילו על מעבד של סמארטפון".

בהנחה שהחברה תעבור את מבחן ההוכחה, הפלטפורמה שלה, שיכולה לחסוך חומרה ייעודית של אלפי דולרים, עשויה להפוך לטכנולוגיית "קו שני" ואולי אפילו ראשון בכל רכב חכם, כזו שתספק שכבת גיבוי ואימות חיונית וזולה למערכות בטיחות אוטונומיות וסמי-אוטונומיות. לטכנולוגיה כזו יש גם פוטנציאל לנגוס לא מעט בביזנס של מובילאיי.

כמה היא רחוקה מפס הייצור? החברה השקטה רומזת בהודעה כי "הפלטפורמה נמצאת בשלבי בדיקה מתקדמים אצל יצרניות רכב עולמיות". בינתיים היא גייסה, על פי קראנץ'בייס, כ-4 מיליון דולר בלבד בסבב A, בעיקר מ"גורמי השקעה מובילים בענף הרכב בישראל".

נציין, ששתי החברות ה"מפריעות" הללו התקבלו בארנקים פתוחים בקרב יבואני הרכב, עם השקעה פעילה במיוחד של דלק רכב. אמנם יבואני הרכב בישראל אינם מומחים גדולים לטכנולוגיות פורצות דרך, אבל יש להם נגישות מצוינת למקורות מידע פנימיים בתוך תעשיית הרכב. יהיה מעניין מאוד כיצד ישפיעו שתי החברות הללו על האבולוציה של הרכב האוטונומי. ולא נשכח את "קורטיקה" הישראלית, שגם היא שואפת "להפריע" למסלול הפיתוח המקובל של מחשבי העל לרכב והפעם עם גישה שונה בתכלית לבינה מלאכותית, שדרישותיה צנועות בכל הנוגע למשאבי מחשוב .

Gett: רב הנסתר על הגלוי

אי אפשר שלא להזכיר בראשי פרקים עוד כמה התפתחויות מרכזיות בזירת האוטו-טק מתחילת החודש. הגיוס של Gett , בהיקף של 80 מיליון דולר, שבא לצד הערכת שווי רשמית ראשונה של כ-1.4 מיליארד דולר, מספק הצצה להיקף הפוטנציאל של תחום הנסיעות השיתופיות. בסיפור הזה עדיין רב הנסתר על הגלוי - המשך יבוא - ובכל זאת מדובר בהערכת שווי שעוקפת את היקף העסקה של Waze, למשל.

מפתחת חיישן הלייזר (LIDAR) אינוויז, שבחודש שעבר הודיעה על הסכם להטמעת המוצר שלה בכלי רכב עתידיים של ב.מ.וו, הודיעה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם ספקית הטיר-1 הסינית Hirain לשילוב הלייזר של אינוויז בפרויקטים של רכב אוטונומי וחכם בסין. החברה הסינית מספקת רכיבים לענקיות כמו FAW ו-SAIC, ולמרות שלא ברור כמה ההסכם יתרום בעתיד הקרוב לשורת ההכנסות של אינוויז, מדובר במהלך שעתיד להקפיץ את אטרקטיביות החברה מנקודת המבט של המשקיעים בתעשיית הרכב ומחוצה לה. בבחינת כרטיס כניסה לשוק פוטנציאלי של כ-30 מיליון כלי רכב בשנה שבו מושקעים עשרות מיליארדי דולרים.

חברת Visic מנס-ציונה היא חברה די ותיקה בביזנס (מ-2010), שעוסקת בפיתוח מוליכים למחצה על בסיס גאליום-ניטריד שמשמשים בין השאר לשיפור הממדים, המשקל, היעילות וניהול החום של מערכות המרת כוח ומטענים פנימיים. כיום זה הפך להיות צורך חיוני בכלי רכב חשמליים והיברידיים והוא פותח בפני החברה שווקים פוטנציאליים חדשים, כמו גם גישה למשקיעים חדשים נלהבים, שהזרימו אליה החודש עשרה מיליון דולר בסבב D.

על חברת הסייבר-סקיוריטי לרכב Saferide התחלנו לשמוע רק לאחרונה והחודש היא הודיעה על שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הגנת הרכב המקושר עם Irdeto, אחת מחברות הסייבר-סקיוריטי האירופיות הגדולות והמכובדות בביזנס - קפיצת דרך עסקית רצינית לסייפרייד.

אז מה היה לנו שם? חברות אלמוניות שמאיימות ליצור הפרעה בשוק של עשרות מיליארדים בשנה. צעדים נמרצים לכיבוש הסיני, מהפכים ברכב חשמלי ו"יוניקורנים" של תחבורה שיתופית. וזו רק סקירה חלקית של ההתפתחויות בזירת האוטו-טק הישראלית בעשרת הימים הראשונים של חודש יוני. אז הקלחת אולי לא רותחת כמו בתקופה המקבילה אשתקד, אבל היא בהחלט מבעבע במרץ. 

עוד כתבות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים