גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה מרוץ סוסים. כולם ירצו עכשיו להשקיע בקוריאה"

תשומת-הלב העולמית התמקדה ביממה האחרונה בקוריאה הצפונית, אולם מפגש הפסגה בין טראמפ לקים יכול להשפיע על הכלכלה של האחות העשירה - קוריאה הדרומית

מנהיגי צפון ודרום קוריאה בשיחות הפיוס / צילום: רויטרס
מנהיגי צפון ודרום קוריאה בשיחות הפיוס / צילום: רויטרס

סין וקוריאה הדרומית נערכות להזרים השקעות לקוריאה הצפונית, אם המנהיג שלה, קים ג'ונג און, ישיג עסקה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על פירוז ארצו מנשק גרעיני. העניין הוא שההשקעות הללו הן גם חיוביות לקוריאה הצפונית לקוריאה הצפונית, וגם מסוכנות.

סין הביעה בשבועות האחרונים תמיכה בקריאתו של קים להעניק עדיפות לפיתוח הכלכלי ולקדם שיתוף פעולה תעשייתי. כמה אנשי עסקים סינים מהמרים על זינוק בסחר ההדדי, שנפגע מאכיפת העיצומים הבינלאומיים על ידי סין נגד שכנתה.

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה-אין מקדם במקביל תוכניות לחיבור הדוק יותר של כלכלות שתי הקוריאות כדרך לקידום שיתוף הפעולה הפוליטי. יש הצעות לפתיחת קשרי התעופה, הכבישים והרכבות, ולהחייאת פרויקטים משותפים שיוכלו להעניק תנופה לצפון, שכלכלתו חלשה מאד ביחס לזו של הדרום.

"אני רואה את זה כמרוץ סוסים. שערי הפתיחה היו סגורים זה שנים לרוב המשקיעים, אבל האפשרות שהם ייפתחו כעת בבת אחת גורמת לרבים לרצות להיות הראשונים שמתחילים לדהור", אמר קייל פרייר, מנהל מחקר אקדמי במכון הכלכלי הקוריאני לאמריקה.

במקרה של עסקה שתסיר את העיצומים מעל קוריאה הצפונית, גם טראמפ ומזכיר המדינה שלו מייק פומפאו התחייבו לסיוע כלכלי שיאפשר לצפון לפתח את הכלכלה שלו.

מבחינת סין וקוריאה הדרומית, אפילו תוצאה צנועה יותר של המפגש טראמפ-קים תעניק להן כיסוי פוליטי לפתיחת הדלת לפיונגיאנג, ותקשה על ארה"ב לשמור על משטר העיצומים.

"כל הצלחה דיפלומטית צריכה להיות עבור הסינים עילה להקלת אכיפת הסנקציות, מאחר שהלחץ הבינלאומי לא יהיה חזק כמו מקודם", אמר בנג'מין סילברסטין, חוקר עמית במכון מחקרי מדיניות החוץ מפנסילבניה.

פומפאו אמר בחודש שעבר שאם פיונגיאנג תסכים לעסקת ויתור על הנשק הגרעיני שלה, שטף השקעות של המגזר הפרטי האמריקאי יסייע לה לבנות את תשתית החשמל שלה ולבצע מודרניזציה בחקלאות. "נשמח לחלוק איתם את הטכנולוגיה, הידע, היזמות והמאמץ לבנות מערכות", הוא אמר בשבוע שעבר.

שתי מדינות לעם אחד

"לא תהיה עסקה"

עדיין לא ברור אם קוריאה הצפונית מעוניינת בדברים הללו. "ארה"ב מתגאה בכך שהיא תציע פיצוי כלכלי והטבות במקרה שנוותר על הגרעין שלנו", אמר קים קאי גוון, דיפלומט בכיר מקוריאה הצפונית, בהודעה חריפה למדי בחודש שעבר. "אבל לא הייתה לנו ציפייה לתמיכה אמריקאית כשבנינו את הכלכלה שלנו, ולא תהיה לנו עסקה דומה גם בעתיד".

יתרה מזו, פתיחות כלכלית עלול לסכן את המנהיג קים, שמשטרו המשפחתי שולט בקוריאה הצפונית ביד חזקה זה עשרת שנים.

בשבועות האחרונים, התקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית הגבירה את התקפותיה על הקפיטליזם והשפעות חיצוניות. בשבוע שעבר נאמר במאמר המערכת של יומון המפלגה הראשי ש"חברה קפיטליסטית, שמערערת ללא רחמים את זכויות החרות והדמוקרטיה של העם, צפויה לחלוף מן העולם".

סין וקוריאה הדרומית ממשיכות בהכנותיהן, בתקווה לעסקה עם יתרונות כלכליים לפיונגיאנג, בין היתר בגלל פוטנציאל הכלכלי שהן רואות בקוריאה הצפונית פתוחה ומשולבת יותר. עם זאת, לבייג'ין וסיאול יש יעדים אסטרטגיים אחרים.

החשש העיקרי של סין הוא שקריסה כלכלית בקוריאה הצפונית או איחוד מחדש עם קוריאה הדרומית, יצרו קוריאה מאוחדת דמוקרטית שתהיה בעלת ברית של ארה"ב, ותחזק את מעמדם האסטרטגי של האמריקאים באסיה. ביג'ין, שחוששת מדחיקתה לשוליים בשיחות האחרונות בין וושינגטון, סיאול ופיונגיאנג, רואה בסיוע הכלכלי דרך להבטיח לעצמה תפקיד בדיונים על עתיד חצי האי הקוריאני.

בשני מפגשים בסין, בסוף מארס ובתחילת מאי, הנשיא שי ג'ינפינג אמר לקים שבייג'ין תומכת בתוכניותיו לפתח את הכלכלה, והביע נכונות להגביר את שיתופי הפעולה הדו צדדיים.

כמה ימים אחרי המפגש השני, פיונגיאנג שיגרה משלחת גדולה של בכירים מכל מחוז ועיר ראשית לסיור במפעלי תעשייה בבייג'ין, שנחאי והמחוזות שאנשי וז'דיאנג, לפי התקשורת הסינית.

ראש המשלחת פאק טאה סונג, סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת השלטון, אמר לבכיר סיני שאנשיו "מייחלים להשקיף וללמוד מניסיון הסיני וההישגים של סין בבניה כלכלית וכן ברפורמות ובהיפתחות", לפי המחלקה הבינלאומית של המפלגה הקומוניסטית הסינית.

מימון פרויקטים משותפים

מון, מנהיג קוריאה הדרומית, העניק לקים בפגישתם באזור המפורז בין שתי הקוריאות באפריל דיסק און קי שעליו טיוטה של מסמך שיחולל מפנה ביחסי שתי השכנות אחרי עשרות שנות עימות.

הרעיון חוזר ל"מדיניות זריחת השמש" כלפי הצפון שקודמיו הליברליים של מון קידמו בשנים 1998-2008. בשיא התקופה הזו, 50,000 צפון קוריאנים עבדו עבור חברות מקוריאה הדרומית בפארק תעשייתי משותף בקוריאה הצפונית, ותיירים מקוריאה הדרומית נסעו לאתר הררי בצפון.

החייאה של מדיניות זריחת שמש תהיה קשה לאור העיצומים הנוקשים יותר על קוריאה הצפונית, אבל מון - שתומך זה שנים בדיאלוג עם הצפון, לא נרתע. במאי הוא הורה לקבינט שלו למצוא דרכים להגברת שיתופי הפעולה עם הצפון, ומימון פרויקטים משותפים.

הפארק התעשייתי המשותף בעיר קאסונג סיפק למשטר הצפון קוריאני 120 מיליון דולר בשכר עובדים ב-2015, השנה השלמה האחרונה שבה הוא פעל, לפי המשרד לאיחוד הקוריאות בסיאול. לפי המשרד, פיונגיאנג השתמשה בכסף זה לקידום תוכניות הגרעין והטילים שלה. בתחילת 2016 עצרה ממשלה הימנית שהייתה באותה עת בסיאול את מעורבות הדרום בפארק התעשייתי.

הצעה מהותית חדשה נוספת בפסגת מנהיגי שתי הקוריאות באפריל הייתה לפתיחת משרד קישור ביניהן בקאסונג, מה שעורר הערכות שהן נערכות לחידוש פעילות הפארק התעשייתי. בשבוע שעבר שיגר הנשיא מון את סגן שר האיחוד שלו אל הפארק הסגור כדי לבחון את מערכות החשמל והמים שלו.

מון רואה בעיני רוחו איחוד כלכלי של עשרות מיזמים משותפים, בהימור על כך ששיתוף פעולה כזה ייצור את תנאים לאיחוד פוליטי.

בכמה היבטים, החזון של מון משתלב עם זה של קים, שמדיניותו הייתה של "התקדמות כפולה" - פיתוח נשק גרעיני ופיתוח כלכלי במקביל. באפריל הכריז קים שתוכנית הנשק הגרעיני שלו נחלה הצלחה, וכעת הוא יקדיש את זמנו לכלכלה.

הפרויקטים הכלכליים שמון העלה בשיחות יהיו אטרקטיביים לקוריאה הצפונית, מפני שהם מציעים מקור הכנסות יציב, בייחוד אחרי שנה שבה הקהילה הבינלאומית כולל בעלת-הברית סין צמצמו את הכנסות המט"ח של הצפון. 

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה