גרמניה צפויה לאשר מחר את עסקת המל"טים הישראלים

הפרלמנט הגרמני יכריע האם לאשר את רכישת המל"טים מתוצרת תע"א שעשויים בעתיד גם לשאת חימוש • מרקל הביעה תמיכה פומבית בעסקה, אך יש גם קולות בקואליציה שלה שעדיין מתנגדים • היקף העסקה: מיליארד אירו

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפרלמנט הגרמני צפוי לאשר מחר (ד') עסקה בשווי כמיליארד יורו לחכירת מל"טים מתוצרת התעשייה האווירית לישראל, שעשויים לשאת חימוש בעתיד ולבצע תקיפות בזירות הפעילות של צבא גרמניה - מאלי ואפגניסטאן. בישראל מחכים בציפייה דרוכה לתוצאות ההצבעה, לאחר שבשנה שעברה טורפדה העסקה ברגע האחרון בשל התנגדות פוליטית של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים מתנהל דיון סוער בנושא בתוך המפלגה, השותפה לקואליציה בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל, בעקבות התנגדות כמה מחבריה לרכישת מל"טים שעשויים לשאת חימוש. עם זאת, רוב נציגיה בוועדות הרלוונטיות צפויים להצביע בעד העסקה.

מרקל הביעה בשבוע שעבר תמיכה פומבית ראשונה בעסקה, במסיבת עיתונאים משותפת שקיימה בברלין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמרה כי המל"טים הישראלים "מגנים על חיילים גרמנים".

העסקה כוללת תשלום של כ-720 מיליון אירו לחברת איירבס (Airbus Defence and Space), שתחכור 7 מל"טים מהתעשייה האווירית (חמישה קבועים ושניים שישמשו לאימונים), ועוד כ-177 מיליון אירו שיועברו לממשלת ישראל בתמורה לשימוש שייעשה בשדות תעופה, בקרונות שליטה ובקרה ובשירותי תמיכה ותחזוקה. מרכז פעילות ההכשרה לצוותים גרמניים צפוי להיות בסיס חיל האוויר תל-נוף, שמוזכר במפורש במסמכים גרמניים כמקום האימון של כ-85 צוותים גרמנים בתשע השנים הקרובות. כתב המגזין הפוליטי הגרמני "קיקרו" ציין בשבוע שעבר כי השלכות העסקה מרחיקות לכת: "בפעם הראשונה בתולדותיו מבסס הבונדסווהר (צבא גרמניה) נוכחות קבועה בישראל".

העסקה צפויה לעלות להצבעה מחר לפני הצהריים בוועדת הביטחון של הפרלמנט הגרמני ובהמשך היום היא תובא לאישור גם בוועדת התקציב. בשתי הוועדות ישנו רוב לקואליציה, וההערכות הן כי העסקה תאושר. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הסירה את התנגדותה לרכישת המל"טים, מסוג Heron-TP ("איתן"), לאחר שנקבע בהסכם הקואליציוני החדש בין המפלגות כי כל החלטה עתידית על חימושם תתקבל בהצבעה נפרדת בפרלמנט "לאחר הערכה מפורטת של החוק הבינלאומי, החוק הגרמני ושיקולי אתיקה".

המתנגדים יפגינו מחוץ לפרלמנט

עם זאת, בימים האחרונים מסתמן כי כמה נציגים מטעם הסוציאל-דמוקרטים בוועדות עדיין מאיימים להצביע נגד העסקה, גם אם הדבר ייעשה באופן סמלי ולא ימנע את אישורה. "רכישת המל"טים היתה נושא לוויכוחים סוערים בתוך הסיעה הסוציאל-דמוקרטית בפרלמנט", גילה חבר הפרלמנט סוון שולץ, החבר בוועדת התקציב של הבונדסטאג, במכתב שהפיץ לתומכיו, "אני שומר לעצמי את הזכות להתנגד לרכישת מל"טים חמושים, וגם להתנגד לרכישת מל"טים שעשויים להיות חמושים בעתיד".

חבר פרלמנט אחר מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית, ד"ר קארל היינץ ברונר, המייצג אותה בוועדת הביטחון, הודיע כי ישתתף בהפגנה שתתקיים מחר בצהריים נגד רכש המל"טים מול הבונדסטאג. את ההפגנה מארגנת קואליציה של ארגונים פציפסיטיים המתנגדים לרכש, בנימוק ש"מל"טים חמושים רק תידלקו שנאה ומלחמה בכל מדינה בהם היו בשימוש". שני חברי הפרלמנט לא הגיבו לפניית "גלובס" לתגובה בעניין. לפי סקרים שנעשו בעבר, רוב הציבור הגרמני מתנגד לשימוש התקפי במל"טים, בגלל הסיכון לפגוע בחפים מפשע.

אישורה האפשרי של העסקה ישים סוף לסאגה שנמשכה כשלוש שנים, מאז הודיע צבא גרמניה כי הוא מעוניין לשדרג את המל"טים בשימושו - מ-Heron 1, המיוצר גם הוא על ידי התעשייה האווירית, למל"ט מתקדם יותר (וגדול פי ארבעה) - Heron TP.

הקנצלרית מרקל שיבחה במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר את טכנולוגיית המל"טים הישראלית, ואמרה: "גרמניה וישראל הן שותפות, ואנחנו מעוניינים לרכוש טכנולוגיות מתקדמות מישראל ". היא הוסיפה, כי הדור הקיים של המל"טים, "עושה עבודה יוצאת דופן לצורכי מעקב ומודיעין במאלי". "הם מסייעים לשמור על ביטחון החיילים שלנו שם, ויכולים אף להגביר אותו", אמרה, בהתייחס לעסקה המתקרבת. אם לא יהיו שינויים ברגע האחרון, המל"טים החמושים הראשונים של צבא גרמניה יהיו מתוצרת ישראל.