כפילים, מדליות והמבורגר: פסטיבל טראמפ-קים בסינגפור

התושבים המקומיים מגיבים בכל מיני דרכים יצירתיות על האירוע הדרמטי שעומד להתרחש במדינתם • הצטרפו אלינו מחר בבוקר לכל הדיווחים והפרשנויות של כתבי "גלובס" בוושינגטון, ניו יורק, ברלין וירושלים

סינגפור / צילום: פלין לים
סינגפור / צילום: פלין לים

לרבים בעולם, הפסגה מחר (ג') בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און היא עניין רציני - מפנה דרמטי במאמצים של שנים לשכנע את פיונגיאנג לוותר על הארסנל הגרעיני שלה. אבל בסינגפור יש הרואים את האירוע כפסטיבל לא פחות מאשר דיפלומטיה דרמטית. תחת אור הזרקורים, המקומיים מגיבים בתערובת של גאווה, כסילות קלה ורוח יזמית.

פוליטיקאים מעלים על נס את סינגפור כמתווכת הגונה בעניינים בינלאומיים. המדיה החברתית מציגה קריקטורות של קים וטראמפ, על רקע שתול באופן דיגיטלי של אתרים ידועים בעיר, או מבלים בצוותא על שפת בריכה על גג מלון. העסקים השיקו מבצעי קידום שנעים בין אוכל פיוז'ן לשהייה חינם במלונות. מכירת מדליה בחסות ממשלתית של "השלום העולמי" זכתה לביקוש שיא, והמדינה נאלצה להרחיב את הטבעת המדליות במהירות.

אתר מקומי של מדיה חברתית, Vybes, אירגן פסגה קים-טראמפ משלו בסוף השבוע עם צמד חקיינים. האירוע שמשך מאות תושבים התקיים בקניון מקומי, שבו הצטלמו החקיינים עם כל דורש בחינם.

"אני מקווה שהפסגה הזו תצליח, אחרת זו תהיה מלחמת העולם השלישית", אמר הכפיל של קים, מפיק מוזיקה אוסטרלי בשם הווארד לי.

תעשיית המזון והמשקאות המקומית הובילה את מתקפת סחיטת האירוע לקידום מכירות. מסעדה מקומית מציעה לתושבים: אל תצפו בפסגה סתם כך, בואו נחגוג את זה עם טאקו!".

במסעדה המקסיקנית, המבקרים יכולים לטעום את הטאקו המיוחדים של הפסגה: טאקו "אל גרינגו" בטעם צ'יזבורגר או טאקו "אל הומברה קוהטה", "איש הטילים", בנוסח עוף צלוי קוריאני.

רשת מסעדות וולף ברגרז רוצה שטראמפ וקים יקבלו בשר איכותי בדמות "ההמבורגר של השלום העולמי" - תערובת של צלי בקר ברוטב מיונז, קימצ'י וחזרת בנוסח קוריאני, עם בצלים מקורמלים וגבינת צ'דר אמריקאית.

דאלאס בר ומסעדה, עוד רשת סינגפורית, מציעה "סנדוויץ' פסגה של עוף בתיבול חמאה וקימצ'י" עם צ'יפס וסלט קולסלואו בכ-15 דולר. הצלחת מוגשת כמובן עם הדגלונים של שתי המדינות.

גם עסקי האירוח לא טמנו ידם בצלחת. WeGoGo, אתר שיווק נסיעות ותיירות, השיק הגרלה של חופשה בת שלושה ימים במלון מרינה ביי סנדס (מהרשת של שלדון אדלסון) האייקוני, החל ממחר.

עם יותר מ-2,500 עיתונאים שהגיעו לסינגפור כדי לסקר את האירוע, כמה מלונות מדווחים על קפיצה במכירות. רויאל פלאזה, שממוקם ברובע הקניות אורצ'רד רואוד, דיווח על גידול של 20% בהזמנות החדרים מאז ההודעה הסופית שהפסגה תתקיים.

קדחת הפסגה הדביקה גם את העיתון הגדול בסינגפור, "סטרייטס טיימס", שמרח על כל עמודו הראשון ביום ו' הצעות ל"ארוחת פסגה" של ארבע מנות ש"משדכת טעמים מאמריקה, קוריאה וסינגפור".

אבל לא כולם נרגשים. כמה תושבים רוטנים על ההשלכה התקציבית של אירוח האירוע, שלפי ראש הממשלה יעלה כ-20 מיליון דולר מקומי (15 מיליון דולר ארה"ב). שר החוץ הסינגפורי אומר שהעיר-מדינה תספק לקים ולמשלחת שלו את כל סממני האירוח המקובל של מנהיגים זרים, אם כי צפון קוריאה תממן חלק מהחשבון.

"הפסגה עשויה למשוך פעילות כלכלית מסוימת לזמן מה, אבל אני לא בטוח שזה יימשך", אמר נג ג'יה וויי, מתמחה בן 23 בחברה פיננסית. "החשש שלי כסינגפורי הוא שהיא לא תחזיר את ההוצאות".

אחרי השקת המדליות לרגל הפסגה, כמה תושבים אמרו שהגימיק הזה, שנועד להכניס כסף לקופת המדינה, עלול להפוך למביך אם הדיונים ייכשלו.

המדליות הן מזהב, במחיר 1,380 דולר מקומי (1,033 דולר ארה"ב), או מכסף וניקל. כדי לעמוד ב"ביקוש מעל ומעבר לצפוי", המטבעה הגדילה את הטבעת מדליות זהב פי שלושה ל-3,000, ואת הטבעת הכסף ב-50% ל-15,000 יחידות. אפילו כך, היא תצטרך להגריל את הזוכים במדליות מבין אלו שהזמינו אותן.

במדיה החברתית, כמה משתמשים התבדחו שהממשלה שלהם מנסה לממן כמה הוצאות אירוח של הפסגה. אחרים תהו מה הטעם בקניית המדליה כמזכרת או אפילו כהשקעה.

כמה תושבים חוששים מפקקי התנועה ומאי נוחות נוספת שתיגרם כתוצאה מאמצעי הביטחון סביב הפסגה שתיערך באי הנופש המבודד סנטוזה, וסביב המלונות שבהם שוהים קים וטראמפ.