4 נק' על הנפקת אינטרנט זהב, שתאפשר למכור את בזק בשקט

ההנפקה של אינטרנט זהב חוזרת לשולחן אחרי שבשבוע שעבר עמדה בפני ביטול

1. נמל מבטחים: מניית אינטרנט זהב  שהתנהגה כמו ספינה בים סוער בחודשים האחרונים אמורה להגיע הערב לנמל מבטחים. החברה, בניהולו של דורון תורג'מן, החליטה הבוקר לצאת להנפקה אותה תכננה בשבוע שעבר, ולגייס כ-100 מיליון שקל במניות ואופציות. תוצאות ההנפקה יוודעו הערב, אולם לפי הערכות ההנפקה צפויה להסתיים בהצלחה, ואף ייתכן שהאופציות יגויסו במחיר שהוא "בתוך הכסף", כלומר שהחברה תצליח לגייס בסופו של דבר 150 מיליון שקל.

אינטרנט זהב, המחזיקה בשליטה בשרשור בחברת בזק, זקוקה לסכום הזה כמו חמצן, והוא יבטיח לה שקט מול בעלי האג"ח שלה למשך שנתיים לפחות. הציפייה היא שגיוס ההון ישפר את נזילות החברה, ואולי אף יביא להעלאת דירוג (אחרי שהחברה ספגה הורדת דירוג בשבוע שעבר) החברה ולהתייצבות תשואות האג"ח שלה שהגיעו בשבוע האחרון עד לרמה של 8%.

כעת לאחר שמצב החברה יתייצב, יוכלו הבנקים הנושים ביורוקום (דיסקונט, הפועלים והבינלאומי), המחזיקה במניות השליטה באינטרנט זהב למכור את השליטה בבזק ללא לחץ או איום מצד הנושים בקומות התחתונות.

2. שאלת הטיימינג: אבל לפני שנתקדם קדימה. צריך לחזור 24 שעות לאחור. אתמול בצהריים הודיעה אינטרנט זהב כי היא קיבלה פניות מצד מספר משקיעים המתעניינים ברכישת המניות בחברה הבת בי קום - החברה המחזיקה ישירות בשליטה בחברת בזק. לפי הערכות מדובר במספר משקיעים מרביתם זרים, המוכנים לרכוש את המניות לפי שווי של כמיליארד שקל. ההודעה הקפיצה את מניית אינטרנט זהב ב-16%, ולמעשה הפכה את הנפקת המניות לתרחיש ריאלי. היום השוק הגיב בחיוב לגיוס הצפוי והמניה עלתה בעוד כ-6%.

נזכיר כי כבר בשבוע שעבר רצתה אינטרנט זהב לצאת לגיוס הון, אולם הבנקים הנושים ביורוקום ביקשו להקפיא את ההנפקה עד לקבלת הבהרות משפטיות. ההתמהמהות אירעה בדיוק כאשר משרד התקשורת הודיע על מגבלה שהוא מטיל על בזק בתחום התקשורת הקווית, מה שגרר לנפילה במניות הקבוצה והפך את תרחיש ההנפקה ללא ריאלי. הזינוק אתמול במניית החברה שוב הפך את גיוס ההון לאופציה אפשרית.

יש שיגידו כי אינטרנט זהב פרסמה בכוונה הודעה על המו"מ למכירת המניות בכדי לשפר הסנטימנט החיובי במנייתה ולאפשר את גיוס ההון. אולם מנגד, יש האומרים כי חובה היה עליה לפרסם הודעה שכזו, ולנקות את השולחן מכל מידע פנים אפשרי בטרם יציאתה לגיוס הון.

בכל אופן מבחינת אינטרנט זהב גיוס ההון לא מגיע במקום מכירת בי קום, והחברה מתכוונת להמשיך ולקדם את השיחות מול המשקיעים. ההנפקה היום היא פתרון לטווח הקצר-בינוני, מכירת המניות היא הפתרון לטווח הארוך.

3. הבנקים רוצים להתערב בדירקטוריון: הבנקים הנושים של יורוקום קיבלו החלטה לא טריוויאלית. אחרי ששרפו מאות מיליוני שקלים באשראי ליורוקום, אותו כנראה כבר לא יראו חזרה, הם החליטו להשתתף בהנפקה של אינטרנט זהב, ולהזרים לה 50 מיליון שקל. אם האופציות בהנפקה ימומשו הסכום אף יגיע ל-75 מיליון שקל. החלטתם להזרים כסף חדש אינה פשוטה, אך הייתה זו ההחלטה הנכונה.

אם הבנקים לא היו מזרימים את הסכום, הם היו מדוללים דרמטית באינטרנט זהב, ייתכן והיתר השליטה בבזק היה משתנה, והיה נפתח אף פתח להשתלטות עוינת על החברה. בקיצור- היה מתחיל כדור שלג שקשה לדעת כיצד היה נגמר. לעומת זאת כעת ירד הלחץ לסגור עסקאות בזק למכירת החברה, וניתן יהיה לקיים הליך מסודר למכירת השליטה בקבוצת התקשורת הגדולה בישראל.

יחד עם זאת, אפשר להניח שבבנקים לא אוהבים במיוחד את העצמאות של אינטרנט זהב, ואת החלטתה לקדם מגעים לעסקה למכירת בזק בלעדיהם. מנגד, יכולתם לעצור תהליך שכזה מוגבלת ומורכבת מבחינה משפטית. אין ספק שהדבר הנכון הוא שאינטרנט זהב תמכור את מניות בי קום בשיתוף פעולה עם הבנקים, ולא במאבקים וכיפופי ידיים.

ל"גלובס" נודע כי על מנת שייעשה שיתוף פעולה שכזה בבנקים מנסים לקדם מהלך להחלפת חלק מדירקטוריון אינטרנט זהב, ומינוי נציגים של הבנקים בדירקטוריון. דירקטוריון אינטרנט זהב מורכב כיום מהיו"ר עמי ברלב, משלושה דח"צים ומשני נציגים מתקופת השליטה של שאול אלוביץ': יוסף אלוביץ', אחיו של שאול ופליקס כהן, שהיה סמנכ"ל הכספים של יורוקום. בין הבנקים כבר נזרקים מספר שמות לאיוש תפקיד שני הדירקטורים, המזוהים עם בעל השליטה הקודם. אחרי שהבנקים יעשו שינוי שכזה, הם חייבים להתגבר על שיקולי האגו שליוו את תהליך ההסדר ביורוקום בשנה האחרונה, לאחד כוחות ולסיים אחת ולתמיד ובצורה מכובדת את הליך מכירת השליטה בבזק.

4. מכירה מלמטה הצעד המתבקש: אינטרנט זהב צריכה ביחד עם הבנקים לקדם תהליך מסודר של מכירת מניות בי קום. זה הפתרון הנכון מכמה סיבות. ראשית, ראינו שלא היו כמעט מתעניינים רציניים במכירת השליטה בבזק באמצעות רכישת המניות בקומות העליונות בפירמידה. לעומת זאת גופים כמו קרנות זרות או גופים חזקים אחרים שרואים ברכישת בזק עסקה אסטרטגית ולא סיבוב פיננסי, מעדיפים לרכוש את הקומה התחתונה והיציבה יותר- ביקום, ונרתעים מעסקאות ממונפות ובסיכון גבוה. כאשר מדובר בקבוצת התקשורת הגדולה בישראל שגם נמצאת בתקופה לא פשוטה וזקוקה לבעלים חזק, עדיף למכור את החברה למי שיכול לשים סכום של כמיליארד שקל.

בנוסף לכך מכירת המניות מהקומה התחתונה תפתור את בעיית חוק הריכוזיות והמגבלה על מספר הקומות בפירמידה. פירמידת בזק הייתה עם יותר מדי קומות ובסיכון גבוה מדי: די לראות את אירועי השנה האחרונה כדי להבין זאת. פירוק הפירמידה והכנסת בעלים חזק זה הפתרון הנכון, גם אם הבנקים ביורוקום יראו בפתרון שכזה כמה מיליוני שקלים פחות מאשר במכירה של הקומה מלמעלה (וגם זה לא בטוח שיקרה).