"המתיחות בין קנדה לארה"ב יכולה להיטיב עם כיל"

אלה פריד, אנליסטית בלאומי שוקי הון, מעריכה בסקירתה היום כי הכנסות כיל יגדלו השנה ב-1.5% והרווח יגדל ב-5.4% לעומת 2017

מכרה אשלג / צילום: רויטרס
מכרה אשלג / צילום: רויטרס

"החשש מפני גלישת מלחמת הסחר מול סין לא נראית לנו הגיונית, והמתיחות בין קנדה לארה"ב רק יכולה להיטיב עם כיל" - כך מעריכה אלה פריד, אנליסטית בלאומי שוקי הון, בסקירה מעודכנת שפרסמה היום על מניית כיל 

פריד צופה שכיל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר ופועלת בתחום הדשנים והמינרלים, תרשום השנה הכנסות של כ-5.5 מיליארד דולר ורווח נקי של כ-410 מיליון דולר (גידול של 1.5% בהכנסות ושל 5.4% ברווח לעומת 2017). על בסיס מכפיל רווח של 14.5 (נמוך בכ-25% מממוצע חברות הדשנים המובילות בעולם), היא מציבה מחיר יעד של 18.1 שקל למניה - גבוה בכ-6% ממחירה בבורסה.

"מדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה נותרה ללא שינוי, מהגבוהות בענף. עם זאת, חשוב לשים לב כי אף שהדיסקאונט במכפיל הרווח הנקי כיום מהותי, הוא צפוי להצטמצם משמעותית בשנת 2019", היא מציינת.

התחזית של פריד משקללת את השפעת מכירת פעילות בטיחות האש בסוף הרבעון הראשון (עסקה שהניבה לכיל רווח הון של 841 מיליון דולר, אבל צפויה להביא לאובדן רווחים בהיקף שנתי של כ-120 מיליון דולר). "בתוצאות התפעוליות אנו צופים כי ההתאוששות במחירי האשלג ברבעון השני תקזז חלקית את הירידה ברווח, הנובעת מירידה קלה במכירות. נציין כי הצפי למחיר סגירת החוזה מול סין ברמה של כ-252 דולר לטונה אשלג משקף תוספת של כ-22 דולר", כתבה.

כיל מתומחרת בדיסקאונט מינורי

בדומה לחברות נוטראין ומוזאיק, גם בכיל העיבו על רווחיות מגזר הדשנים ברבעון הראשון השנה עליות מחירי התעבורה הימית ותהליכי ההתייעלות שטרם הושלמו. "אנו ממשיכים להיות זהירים, אף שהביקושים לאשלג מסתמנים כחזקים מאוד, בין השאר, בגלל החשש שעליית המחירים בחוזי האשלג מול הודו וסין תבטא, בסופו של דבר, בעיקר את התייקרות התשומות ותשפיע על הרווחיות ברבעונים הבאים", כתבה פריד.

בנוגע לשני מיזוגי הענק, של מונסנטו עם באייר וסיג'נטה עם China National Chemical Corp, אומרת פריד: "אלה פתחו צוהר לדיון באיומי הטווח הארוך על השחקנים הפעילים בחקלאות. זאת גם אחת הסיבות שלא ראינו בעין יפה את מכירת מוצרי בטיחות האש ו-IDE, שהגבירו את תלותה של כיל בדשנים. עם זאת, מבחינת העיתוי, נראה כי בשנת 2018 אובדן רווח זה לא יבוא לידי לביטוי באופן דרמטי".

בשורה התחתונה, אומרת פריד, כיל מתומחרת בדיסקאונט מינורי, וביצועי המניה "יהיו צמודים, להערכתנו, לביצועי הסקטור. אי-הוודאות העיקרית בטווח הקצר נובעת מיכולתן של היצרניות לתרגם את רמת המחירים בעולם המערבי להעלאה ראויה בסין והודו. להערכתנו, התמחור הנוכחי משקף חלק ניכר מסיכוני הטווח הקצר, והדאון-סייד מוגבל".

מניית כיל נסחרה היום ללא שינוי, אך השלימה התקדמות של יותר מ-20% בחצי השנה האחרונה, על רקע עליית מחירי סחורות חקלאיות שונות, הנפט והאשלג. שווי שוק החברה עומד על כ-22 מיליארד שקל.

נזכיר כי לפני כחודש נכנס לתפקיד מנכ"ל החברה, רביב צולר, לאחר קדנציה בת כ-10 שנים בתפקיד מנכ"ל ביטוח ישיר. צולר החליף בתפקיד את אשר גרינבאום, שכיהן כממלא מקום המנכ"ל מספטמבר 2016.