מאסק: העדכון הבא של טסלה יציע "נהיגה אוטונומית מלאה"

משמעות ההצהרה היא לא בהכרח שרכבי טסלה יוכלו לנהוג בצורה אוטונומית לחלוטין, אלא שהחברה תשחרר פיצ'רים לחבילת "יכולות נהיגה אוטונומית מלאות"

אילון מאסק / צילום: סטפן לם, רויטרס
אילון מאסק / צילום: סטפן לם, רויטרס

מנכ"ל טסלה אילון מאסק הצהיר בטוויטר כי עדכון התוכנה למכוניות טסלה שייצא באוגוסט יכלול "פיצ'רים של נהיגה אוטונומית מלאה". זאת בניגוד לעדכוני גרסא קודמים בהם החברה התמקדה לחלוטין בבטיחות ולא בפיצ'רים חדשים.

למרות השם המטעה, משמעות ההצהרה היא לא בהכרח שרכבי טסלה יוכלו לנהוג בצורה אוטונומית לחלוטין, אלא שהחברה תשחרר פיצ'רים לחבילת "יכולות נהיגה אוטונומית מלאות" שעלותה שלושת אלפים דולר, ומתאימה לרכבי החברה מסוג Autopilot 2.0. ייתכן שהפיצ'רים החדשים יוכלו למשל לגרום למכונית לתפקד ללא מגע אדם במקומות מסוימים ומצומצמים, כמו חניות.

שמות המוצרים וצורת ההצגה של טסלה כבר גרמה לכך ששני ארגוני צרכנות טענו, בעקבות תאונה בה היה מעורב רכב החברה במארס בקליפורניה, כי השיווק של טסלה מטעה. הם הצביעו על כך כי באתר טסלה נכתב כי לרכביה יש "חומרה של נהיגה אוטונומית מלאה" ובסרטון אחר באתר נראה רכב שמנווט לבדו ברחובות בתוספת טקסט בו נכתב כי "הרכב נוהג את עצמו". זאת למרות שההנחיות של החברה אומרות כי נהגים חייבים להישאר את ידיהם על ההגה במשך כל הנסיעה.

במקביל להצהרות מאסק, התפרסמו תוצאות ראשונות מחקירת המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה בארה"ב של התאונה ממארס. לפי הממצאים הראשוניים עדיין לא ברור מה גרם להתנגשות של הרכב מדגם X של טסלה במחסום. החקירה העלתה כי הרכב האיץ לפני התאונה, בזמן שהופעלה מערכת הנהיגה הסמי-אוטונומית Autopilot. ידיו של הנהג נמצאו על ההגה רק במשך 34 שניות בדקה האחרונה לפני ההתנגשות, והמערכת לא חשה בידיו על ההגה במשך שש שניות לפני ההתנגשות.

עוד עלה כי המערכת התריעה אמנם שלוש פעמים לנהג שעליו להניח את ידיו על ההגה, אך האזהרות קרו מעל רבע שעה לפני התאונה. בנוסף, לא זוהה ניסיון לבלום או להתחמק לפני ההתנגשות. בתאונה נהרג וולטר הואנג, מהנדס בן 38 שעבד באפל.