ביהמ"ש אישר לנושי יורקום להשקיע בהנפקת אינטרנט זהב

השופט איתן אורנשטיין אישר לבנקים להשתתף בהנפקת אינטרנט זהב מבלי שהדבר ייחשב עסקת בעלי עניין, לאור הסיטואציה החריגה של החברה • אלא שבינתיים מניית אינטרנט זהב נפלה ב-5%, ובחברה יצטרכו להכין מתווה חדש ולגייס שוב משקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר
השופט איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר

"היום זה לא יום לצאת להנפקה, יכול להיות שגם מחר לא. אתמול היה יום מצוין לצאת להנפקה" - כך אמר היום (ד') דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב , בדיון בבית המשפט בנושא השתתפות הבנקים בהנפקה של החברה. משפט זה מסכם את הדרמה שאירעה וטרם הסתיימה בקבוצה ביומיים האחרונים.

אירועי ה-48 שעות האחרונות ממחישים היטב עד כמה שברירי המצב בפירמידת יורוקום המחזיקה בשרשור בשליטה בבזק, ועד כמה נזק עשוי להיגרם לבנקים הנושים ביורוקום על כך שלא הצליחו לגבש החלטה משותפת בשבועות האחרונים לגבי תמיכה בנכס המרכזי של הקבוצה - מניות אינטרנט זהב.

בית המשפט המחוזי אמנם אישר היום לבנקים להשתתף בהנפקת המניות של אינטרנט זהב מבלי שהדבר ייחשב עסקת בעלי עניין, אולם אז נפתחה חזית אחרת המאיימת על ההנפקה. משרד התקשורת הודיע היום לבזק כי החל מחודש אוגוסט הקרוב היא נדרשת לספק שירות טלפוניה במתכונת סיטונאית.

משמעות ההחלטה היא פגיעה חמורה שעלולה להגיע עד למאות מיליוני שקלים בשנה (ראו הרחבה בידיעה נפרדת). הבשורה השלילית הזו, שמצטרפת לסנטימנט שלילי במניית בזק מאז החלו החקירות בחברה, הביאו היום לירידה של כ-4% (נכון לשעות הצהריים).

הירידה כמובן עלתה מהר מאד במעלה הפירמידה, כך שמניית אינטרנט זהב איבדה במהלך יום המסחר 9%. בהמשך התמתנו הירידות לכ-5% (נכון לשעות הצהריים). הירידה חלחלה גם לאג"ח הקצרות של אינטרנט זהב שאיבדו היום כ-3%. 

מניות קבוצת בזק
 מניות קבוצת בזק

מחשבים מסלול מחדש

מניית אינטרנט זהב כבר ידעה ימים של ירידות, אלא שהפעם הירידה מגיעה בתזמון הכי גרוע לחברה: היא מביאה לדחייה בתוכנית גיוס ההון של החברה. מדובר בגיוס קריטי לייצוב מצבה הפיננסי.
במקור הגיוס היה אמור להתבצע אתמול (ג'). מנכ"ל החברה דורון תורג'מן הפציר בבנקים הנושים שמחזיקים כיום ביורוקום להשתתף בהנפקה, על-מנת שיורוקום לא תדולל ולא ייפגע היתר השליטה בבזק.

אלא שהבנקים שמתקשים לקבל החלטות משותפת בכל הקשור לטיפול ביורוקום. הם התמהמהו עם החלטתם, וגם כאשר נראה היה כי הם ישתתפו בהנפקה, הם פנו במקביל לבית המשפט לעצירה זמנית שלה עד לקבלת הבהרה משפטית, שמותר להם להשתתף.

העצירה הזו אמנם הייתה ליומיים בלבד, אך בדיעבד היו אלה יומיים קריטיים: היום בית המשפט אמנם אישר לבנקים להשתתף בהנפקה, אך במקביל לכך נפלה מניית אינטרנט זהב, כך שמתווה ההנפקה הנוכחי כבר אינו רלוונטי למצב המניה.

לצורך מימוש ההנפקה, החברה תידרש כעת לבצע התאמות במחיר המניה לפיו ביקשה לגייס תחילה, ולקיים סבב שיחות מחדש עם משקיעים פוטנציאליים שכבר הביעו נכונות להשתתף בהנפקה במבנה הקודם שלה. בשוק החיתום ציינו כי נכון לעת הנוכחית, ההנפקה לא ירדה מהפרק באופן סופי, אולם הוצאתה לפועל תתעכב, משום שהיא הפכה למורכבת יותר.

תורג'מן נשמע היום מאוכזב מהתפתחות האירועים ומסר לאחר הדיון: "החיים שלנו לא קלים בימים אלה, ולצערי הזדמנות שוק מצוינת שהיתה לנו אתמול כשמאוד רצינו, פחות ישימה היום כשאנחנו יכולים משפטית. יש לנו נזילות סבירה כרגע של כ-148 מיליון שקל ואמשיך לעשות ככל שביכולתי ולפעול על-מנת ולפתור את בעית החוב של אינטרנט זהב".

כאמור, בדיון דחוף שהתקיים היום בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בעניין ההנפקה המתוכננת של אינטרנט זהב. קבע השופט איתן אורנשטיין, כי הבנקים - דיסקונט, פועלים והבינלאומי (נושיה העיקריים של חברת יורקום השולטת באינטרנט זהב),יוכלו להשתתף בהנפקה הפרטית המתוכננת של אינטרנט זהב.

בהחלטתו התבסס הנשיא, בין השאר, על עמדת רשות ניירות ערך, שיוצגה בהליך על-ידי עורכי הדין ליאב ויינבאום, והכול תוך שהוא קובע באופן ייחודי ונוכח נסיבות המקרה, כי לא יידרש ממנהליה המיוחדים של יורקום, לכנס אסיפה כללית של בעלי המניות לצורך אישור ההנפקה.

"עסקינן במקרה חריג של חברה שנקלעה להליכי חדלות פירעון (יורוקום), ושנדרשת להשקיע בחברה בת בהנפקה פרטית על-מנת לשמור את השליטה. עמדת רשות ניירות ערך שמדובר במקרה מיוחד מקובלת עליי. החלטה זו מתייחסת למקרה זו, ואין לגזור ממנה לגבי הנפקות של חברות אחרות בעתיד".

במהלך הדיון, הועלו טענות קשות כלפי המנהלים המיוחדים ביורוקום שהם נציגי הבנקים, לפיהן המנהלים המיוחדים "נזכרו" באיחור לבקש ולהצטרף להנפקה, כאשר על הכוונה לבצע גיוס הון באמצעות הנפקה פרטית, נודע להם עוד בחודש אפריל האחרון.

תורג'מן ביקר שלושת המנהלים המיוחדים עורכי הדין פיני רובין, אמנון לורך ואורי גאון ואמר: "מרגע מינויים על-ידי בית המשפט, רק רע קרה לי. הם לא מקבלים החלטות כמו שצריך, הם לא מקבלים החלטות בכלל, ולי יש חוב ציבורי לנהל אותו", אמר תורג'מן.

הביקורת של תורג'מן נובעת מכך שמזה זמן רב הוא מתריע על מצבה הרעוע של אינטרנט זהב, ועל הצורך לתמוך בחברה על-מנת להימנע מכך שבעלי האג"ח של החברה ישתלטו עליה. בסופו של דבר רק האולטימטום שהוא העמיד להם בדמות גיוס הון, גרם לבנקים לפעול. הבנקים חששו שהחזקות יורוקום באינטרנט זהב ידוללו בעקבות הגיוס, ולכן נאלצו להסכים להשתתף בהנפקה ולהזרים לחברה 50 מיליון שקל.

אלא שזמן קצר לאחר שהתקבלה ההחלטה, הם עתרו לבית המשפט וביקשו לעצור את ההנפקה עד שיקבלו הבהרה כי הם רשאים להשתתף בה מבלי שהדבר ייחשב עסקת בעלי עניין. אישור זה התקבל אמנם היום בדיון, אך כאמור בינתיים אירע אירוע אחר בבזק שטרף את הקלפים להנפקה.

הנשיא אורנשטיין לא התעלם בהחלטתו מכך שאינטרנט זהב היא חברה ציבורית, תוך שהוא מציין, כי אין לו ספק שנושאי המשרה בחברת אינטרנט זהב, יפעלו לייצב את החברה ולהבטיח את תשלום חובותיה ובכלל אלה תשלום למחזיקי האג"ח.

נזכיר, כי בקופת אינטרנט זהב ישנם כ-150 מיליון שקל, כאשר בספטמבר הקרוב היא צריכה לפרוע חוב לבעלי האג"ח בהיקף של 100 מיליון שקל (מתוך חוב כללי של 785 מיליון שקל). לחברה יש פירעון חוב נוסף של 40 מיליון שקל במארס 2019, כך שללא גיוס הון באופן דחוף, היא תאבד כמעט את כל יתרות הנזילות שלה ותעמוד בסכנה לספוג באחד הרבעונים הקרובים הערת "עסק חי" שתסבך אותה עם בעלי האג"ח שלה.