"יועץ במטה הבחירות של טראמפ נחקר על קשרים לישראל"

התובע המיוחד בפרשת קשרי טראמפ-רוסיה איים על ג'ורג' פאפאדופולוס, שעבד במטה הבחירות של הנשיא, כי יגיש נגדו כתב אישום על ששירת כלוביסט של ישראל בלי שנרשם כחוק במשרד המשפטי • לפאפאדופולוס היו קשרים עם מתנחלים ועם חברות הגז בישראל • התיידד עם אלי גרונר, שהיה אז הציר הכלכלי בוושינגטון

דונלד טראמפ  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ג'ורג' פאפאדופולוס, לשעבר יועץ לענייני מדיניות חוץ במטה הבחירות של המועמד דונלד טראמפ, נחקר ע"י התובע המיוחד לחקירת קשרי טראמפ-רוסיה בחשד ששימש סוכן-לוביסט של ישראל בוושינגטון בלי שנרשם במשרד המשפטים האמריקאי, כנדרש בחוק, והתובע איים להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירה זו. כך אמרה אתמול (ג') אשתו של פאפאדופולוס, סימונה מאניינטה פאפאדופולוס, בראיונות ל-MSNBC ול"וושינגטון פוסט".

לדבריה, אמרו החוקרים לבעלה, כי יש להם ראיות שהוא עבד למען ישראל כלוביסט בעת ששימש כיועץ לענייני אנרגיה, לפני שהצטרף למטה הבחירות של טראמפ. היא אמרה , כי בעלה הכחיש זאת ובסופו של דבר הסכים התובע המיוחד לזנוח את הזווית הישראלית. פאפאדופולוס הודה במתן עדות שקר בשבועה וחתם על עסקת טיעון עם התובע.

המשמעות, כפי שהובנה אז, הייתה שפאפאדופולוס יהיה מוכן לזמר נגד עמיתיו לשעבר במטה הבחירות, אולי גם נגד טראמפ, וישתף פעולה עם צוות החקירה, לא מטוב לבו, כמובן, אלא כדי להציל את עורו. תיאורטית, לעדותו יש פוטנציאל להפליל את בני משפחת טראמפ ואולי אפילו את הנשיא עצמו. בהודעה של היועץ המיוחד תואר פאפאדופולוס כ"עד פרו-אקטיבי". פרשנים העלו אז השערות שזה רמז לכך שפאפאדופולוס הסכים להצמיד לגופו מכשיר הקלטה ולהקליט בחשאי את עמיתיו לשבר, על פי הנחיות שסיפקו לו החוקרים.

אך בראיונות אמרה מאניינטה פאפאדופולוס, כי בעלה לא היה מעורב במאמצי רוסיה לבחוש בקלחת הבחירות בארה"ב, וכי הוא הודה במתן עדות שקר כדי ליטול את האחריות לשגיאות שעשה במגעיו עם FBI ולהימנע ממאבק משפטי ממושך.

"אני יודעת שאין לו שום קשר לרוסיה", אמרה האישה. "אנו יודעים שהוא נמצא תחת מעקב בגלל קשרים עם ישראל, לא בגלל קשרים עם רוסיה".

בראיונות קודמים לתקשורת, אמרה מאמיינטה-פאפאדופולוס, כי בעלה ייזכר בהיסטוריה כג'ון דין, היועץ המשפטי של הבית הלבן בתקופת ריצ'ארד ניקסון, שהתוידה על חלקו בפרשת ווטרגייט וחשף את כל האמת על מעורבותו של ניקסון בפרשה. עתה היא טוענת, כי שיתוף-הפעולה של בעלה עם התובע המיוחד "אינו חייב להיות בהכרח נגד הנשיא... הוא משתף פעולה עם האמת". לדבריה, הוא ראוי לקבל חנינה מטראמפ.

מתברר כי לפאפאדופולוס אכן היו קשרים עם ישראל וישראלים, ובמיוחד עם חוגי המתנחלים ועם גורמים בענף האנרגיה בישראל. הוא השתתף בכמה ועידות לענייני אנרגיה בתל-אביב, לרבות ועידה שנערכה באפריל 2016, זמן קצר לאחר שמונה לתפקיד יועץ במטה הבחירות של טראמפ.

באותה תקופה הוא התיידד עם אלי גרונר, שהיה אז הציר הכלכלי בשגרירות ישראל בוושינגטון. (באחרונה סיים גרונר את תפקידו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה). לדברי דוברת בשגרירות, שמרו גרונר ופאפאדופולס על קשרים במרוצת השנים ודנו על נושאי אנרגיה

בראיון ל"גלובס" בכנס אנרגיה ועסקים בנובמבר 2015, בתל-אביב, קידם פאפאדופולוס קו של התקרבות בין ישראל לרוסיה, שנה לפני שטראמפ החל לקדם התקרבות בין וושינגטון למוסקבה. הוא אמר, בין היתר: "בין אם ישראל אוהבת זאת או לא, עליה להתעסק עם רוסיה למען ביטחונה, מפני שהעובדות על הקרקע השתנו במהירות ורוסיה מפעילה השפעה רבה ובמהירות, כך שלישראל לא נותרה ברירה אלא לשתף איתה פעולה בענייני סוריה ופוטנציאלית גם עם מצרים".

בסוגיית הגז הטבעי הייתה לפאפאדופולוס עמדה ברורה. "יש ביקוש גובר (לגז טבעי) במצרים, אז למה להסתכן בהנחת צינור למדינה בעייתית מאד (טורקיה)? לא זו בלבד שהיא שהיא כוח כובש בקפריסין אלא שאין לי דם גם אין לה שגריר בישראל ולא קשרים פוליטיים, לבד מהמינימום (ההכרחי)? בהתחשב בכך שמערך חדש מסתמן בין קפריסין, טורקיה, ישראל, מצרים וירדן - מדוע להניח צינור לטורקיה?"

בין 2011 ל-2014 עבד פאפאדופוליס במכון ההגות השמרני האדסון וסייע בכתיבת מחקרים הקשורים לקפריסין, יוון וישראל, ששיקפו את עמדות חברות הגז שפעלו בישראל.

בעקבות השבעת טראמפ לנשיאות בינואר 2017, נפגש פאפאדופולוס עם נציגים של המתנחלים ואמר להם, בין היתר, כי "ארה"ב מצפה בכליון עיניים להתחיל מערכת יחסים חדגשה עם ישראל, לרבות החלק ההיסטורי שלה, יהודה ושומרון".