עקב הרפורמה: מודי'ס מעלה את אופק הדירוג לחברת החשמל

חברת הדירוג מאשרת את דירוג BAA2 של חברת החשמל ומעדכנת את אופק הדירוג מיציב לחיובי • ההחלטה התקבלה על רקע אישור הרפורמה בחברה ומשק החשמל בממשלה ביום א' • השינוי המבני צפוי להביא לירידה הדרגתית של כ-10 מיליארד שקל בהיקף החוב הפיננסי של החברה

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל / צילום: איל יצהר
יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל / צילום: איל יצהר

חברת החשמל דיווחה היום (ג') כי חברת הדירוג מודי'ס הודיעה שהיא מאשרת את דירוג BAA2 של חברת החשמל ומעדכנת את אופק הדירוג מיציב לחיובי. ההחלטה התקבלה על רקע אישור הרפורמה בחברה ובמשק החשמל שלשום (א') בממשלה.

"העברת החברה לאופק חיובי ושיפור הדירוג העצמאי של החברה נובעים מציפייתה שהרפורמה המתגבשת תפחית בצורה משמעותית את אי הוודאות שבה שרתה החברה במהלך שני העשורים האחרונים, וכן מהציפייה שיישום הרפורמה יהפוך את החברה, על פני זמן, לחברה הפועלת בסיכון עסקי נמוך יחד עם יחסים פיננסיים חזקים יותר", נכתב בדוח של סוכנות הדירוג.

נציין כי השינוי המבני אותו צפויה לעבור החברה ב-8 השנים הקרובות , רפורמת החשמל, צפוי להביא לירידה הדרגתית של כ-10 מיליארד שקל בהיקף החוב הפיננסי. הירידה בחוב החברה תתאפשר בעיקר בעקבות התייעלות בכח אדם אשר תפחית את הוצאות השכר בחברה, פירעון האג"ח הצמית במסגרת הסדר הנכסים אשר יפחית את היקף החוב הפיננסי נטו בכ-2.5 מיליארד שקל והחלטת המדינה לא לחייב את החברה לחלק דיבידנד.

קודם לכן , גם חברת הדירוג הבינלאומי, s&p פרסמה דו"ח דירוג בו הודיעה כי היא מותירה על כנו דירוג BBB (אופק יציב) לחברת החשמל. בדו"ח של s&p נכתב, כי "אשרור הדירוג משקף את הערכתנו כי הרפורמה הנוכחית צפויה לשפר את היעילות הכלכלית של חברת החשמל".

עוד נכתב כי "אנו מבינים כי הרפורמה תוביל לשינויים ארגוניים מהותיים, וכתוצאה מכך לצמצום מספר העובדים בכ-1,800 בשנים 2025-2018, לא כולל אלה שיעברו לחברה החדשה לניהול המערכת... אנו צופים כי התעריפים החדשים שפורסמו בינואר 2018 יאפשרו לחברת החשמל לכסות את עלויות הרפורמה, מה שיוביל בסופו של דבר לגידול בהכנסות המוכרות. לכך יתווספו גם התמורה ממכירת הנכסים (נכסי ייצור חשמל ונדל"ן) הכלולה ברפורמה והשיפור ההדרגתי במינוף שהחברה הצליחה להשיג בארבע השנים האחרונות."

לדברי אלוף במיל' יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל: "מדובר בהחלטה מצוינת למשקיעים, לממשלה ולחברה. ההחלטה של מודי'ס להעלות את הדירוג לחיובי על רקע פרסום הרפורמה בחברת החשמל היא הבעת אמון בהסכמות שגובשו באופן אחראי והתאמתן למשק כולו ולחברה בפרט, לצד הבעת אמון בהנהלת החברה והניהול הפיננסי האחראי. אני סמוך ובטוח שככל שהרפורמה תיושם והחברה תוציא לפועל את ההחלטות הדרמטיות במסגרתה, חברות הדירוג והמשקיעים ימשיכו להביע אמון זה בחברה".

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל מסר: "חברות הדירוג משקפות בדו"חות שלהן את המדיניות הלכה למעשה של החברה, ומאשרות שוב כי הרפורמה הנוכחית צפויה לשפר את היעילות הכלכלית של חברת החשמל, להקטין את החוב ולחזק את האיתנות הפיננסית של החברה. הצעדים הדרמטיים שהחברה צפויה לעשות בשנים האחרונות, כולל צמצום מצבת כוח האדם של החברה, השינויים המבניים והגמישות התפעולית קיבלו ביטוי בדו"חות, והם יחזקו באופן ניכר את החברה ואת החוסן הכלכלי שלה".