האם כדאי להשקיע באמצעות ביטוח מנהלים? קרנות פנסיה וקופות גמל לרוב עדיפות

היכן כדי להשקיע לטווח ארוך? • מדוע המכשיר החדש, קופת גמל להשקעה, מהווה חלופה טובה?

ביטוחי מנהלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטוחי מנהלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ביטוחי מנהלים היו פעם מוצר מועדף לחיסכון לפנסיה, אלא שהרפורמה בפנסיה לפני מספר שנים הטיבה בעיקר עם קרנות הפנסיה, כך שביטוחי המנהלים נעלמו כמעט מהאופק.

עם זאת, מסתבר שמתחת לרדאר קיימת פעילות שיווקית ענפה של חברות הביטוח בשיווק ביטוחי מנהלים כשהרציונל - בביטוח מנהלים תרוויחו יותר. התשואות בשנים האחרונות של ביטוחי המנהלים אכן גבוהות יותר, למרות דמי הניהול הגבוהים יותר, אך כמובן שאף אחד לא יודע איך זה יימשך. קרנות הפנסיה חשוב להדגיש נהנות מאגרות חוב ייעודיות (שהממשלה מנפיקה להן) ושיעורן הוא אפילו עד 60% מהתיק (למבוגרים).

אז נכון שבמקרים מסוימים כמו בשנים האחרונות אג"ח מיועדות בתשואה של 4% לא מספקת להשגת תשואה כללית טובה, אבל בשנים "נורמליות" זה בהחלט סוג של ביטוח.

התשואה העודפת בביטוחי מנהלים נובעת מחשיפה גדולה לשוקי המניות, וזאת למרות דמי הניהול היחסית גבוהים בהן (שזה אחד מהחסרונות הגדולים). אבל בפועל ניתן להגיע לחשיפה גבוה בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל. ישנם מנהלי השקעות שבוחרים במכוון במכשירים ארוכי הטווח עם חשיפה גבוה יותר למניות מהטעם הפשוט שלאורך זמן שוקי המניות עולים יותר מאשר השווקים הסולידים (אגרות החוב). כך לדוגמה - ילין לפידות, אלטשולר שחם ואנליסט נמצאות בחשיפה יחסית גבוה למניות בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלהם.

החשיפה הגבוה יחסית גם מניבה להם תשואה גבוה לא פחותה מביטוחי מנהלים. אז למרות שחברות הביטוח מנסות להחזיר את ביטוחי המנהלים לחיים, חשוב שתדעו שקיימות אלטרנטיבות אחרות.

כמו כן, לפני כשנתיים נכנס "שחקן חדש" לשוק החיסכון - קופת גמל להשקעה. מדובר במוצר שיכול להפוך לנזיל בכל רגע, כשבמקביל אם בוחרים לחסוך בו עד לפנסיה הוא נהנה מיתרונות מיסוי גדולים במיוחד. כמו כן, ניתן לעבור מקופה לקופה מבלי שהדבר ייחשב כאירוע מס ומבלי לשלם מס על רווחי הון. קופות הגמל להשקעה גדלות משמעותית בגיוסים במקביל להכרה שהם זוכים לה. עם זאת, עדיין היועצים הפנסיונים מעדיפים לרוב לצייד אתכם בקרן פנסיה (בה יש מרכיב אג"ח ייעודי שמבטיח תשואה) ורק אם יש אפשרות לחיסכון נוסף להשקיע בקופת גמל להשקעה כחלק מהתכנון הפנסיוני שלכם.

מדריכים מאתר הון:

מדריך קופת גמל להשקעה

מדריך קופת גמל - יתרונות וחסרונות

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.