אם יש אלוהים, הוא לא יתמוך בזה

המכתב שכתבו הרבנים לנתניהו ושקד צריך להקים קול זעקה

קרוב משפחה של התינוק עלי דוואבשה מציג את תמונתו בזירת הרצח / צילום: רויטרס
קרוב משפחה של התינוק עלי דוואבשה מציג את תמונתו בזירת הרצח / צילום: רויטרס

עשרות רבנים מוכרים בציונות הדתית, בהם רבני ערים וראשי ישיבות רבים, פנו הבוקר (ג') לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרת המשפטים איילת שקד בדרישה כי ההליך המשפטי בתיק דומא ייעצר, וכי תוקם ועדת חקירה בנושא. זאת, לטענתם, משום שחוקרי השב"כ עינו בחקירות את הנאשמים בהצתת בני משפחת דוואבשה.

מכל מעשי הטרור שבוצעו במדינה, אחד האכזריים ביותר היה המקרה הזה של הצתת בני משפחת דוואבשה. ב-31 ביולי 2015 הושלכו בקבוקי תבערה לעבר בית משפחת דוואבשה בכפר דומא הסמוך לשכם. כתוצאה מהשריפה נפצעו באורח אנוש בני הזוג סעד וריהאם דוואבשה ובנם הפעוט עלי סעד בן השנה וחצי. הוא מת מיד, ולאחר כמה ימי אשפוז בבית החולים מת אבי המשפחה. האם מתה כחודש לאחר מכן. בן משפחה נוסף, אחמד דוואבשה בן ה-4, שנפצע באורח קשה מאוד, אושפז בבית החולים שיבא בתל-השומר ועובר טיפולים ממושכים.

צריכים לקרוא את הדברים בעיון, כדי להבין את מלוא הזוועה. היה מקום לצפות שהרבנים, כולם, מכל המגזרים, יקומו איש אחד ויקימו קול זעקה גדולה, כפי שהם יודעים לעשות במקרים הרבה פחות חמורים. זה לא קרה, וספק אם היה מי שהופתע מכך. או, לפחות, גינוי ודרישה להעניש את מבצעי הטרור בחומרה. גם זה לא קרה. במקום זאת אנחנו מקבלים את הרבנים, הרבים מאד, עומדים לצד הטרוריסטים האכזריים, חובשי הכיפות ועוטי הזקנים.

המבחן של נתניהו ושקד

גם מבצעי הרצח הנקלה, וגם תומכיהם בקרב הרבנים (ויש גם כאלה שאינם תומכים במעשה), משוכנעים שהפעולה היתה פטריוטית מאין כמותה ובהתאם לציוויי התורה. את הבקשה להפסקת המשפט והקמת ועדת חקירה הם מבססים על כך ש משום ש"חוקרי השב"כ עינו בחקירות את הנאשמים בהצתת בני משפחת דוואבשה". מאיפה הם יודעים? - העצורים סיפרו להם...

לחילונים, ואולי גם לאנשים דתיים לא מעטים, יש בעיה. מהפעילות שנקטו הרבנים לאחר מעשה הטבח במשפחה הערבית עולה מחשבה שהם, הרבנים, תומכים במעשיהם. רואים בהם חלק בלתי נפרד, אולי חיוני, למען שלמות הארץ. וחלקם רואים במעשה מילוי רצונו של בורא עולם. כלומר, הם רואים עצמם כשליחי האל, המוגדר לא פעם כ"טוב והמיטיב". אני אדם חילוני, ואני אומר: אם יש אלוהים, הוא לא יכול לתמוך במעשים כאלה. ומי שחושב אחרת, הוא מחלל כבוד אלוהיו.

אני מקווה, אני משוכנע, שנתניהו ושקד יקרעו את המכתב המכוער של הרבנים לחתיכות קטנות ויחזירו להם את הקרעים, למען יידעו שמדינת ישראל, שלא כמותם פועלת על-פי חוקים וערכים הומניים.