אורי אריאל | בלעדי

כך יעלו מחירי מוצרי החלב בלי להפיל אחריות על השרים

שר האוצר נמנע עד כה מלהכריע בסוגיית ייקור מחירי החלב המפוקחים כדי לא להיות זה שחתום על העלאת יוקר המחיה • לאחר שהצעה קודמת שלו לתת מענק למחלבות לא התקבלה, מציע כעת שר החקלאות להעביר את ההכרעה בנושא לדרג המקצועי במשרדי האוצר והחקלאות

שר החקלאות אורי אריאל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר החקלאות אורי אריאל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

תפוח האדמה הלוהט של מחירי מוצרי החלב הבסיסיים שנמצאים תחת פיקוח ממשיך להישאר בראש סדר היום של שוק החלב ומשרד החקלאות. לאחר שהשתכנע בצורך לטפל בפער שנוצר בין מחיר המטרה לליטר חלב טרי שעלה בזמן שמחירי המוצרים שבפיקוח "עומדים במקום" מזה זמן, שר החקלאות, אורי אריאל, ממשיך לחפש אחר המנגנון שיאפשר להקטין את הפער הזה מבלי שהוא ושר האוצר, משה כחלון, יידרשו להיות אלה שמעלים את יוקר המחיה בכל הקשור למוצרי בסיס.

ל"גלובס" נודע כי השר אריאל ממליץ לשנות את מנגנון ההחלטה מצו שעליו חותמים השרים, למנגנון אחר שמעביר את ההכרעה לדרג המקצועי במשרדי האוצר והחקלאות. הצעתו לא רק נועדה להעביר את ההחלטה מידי השרים, כי אם גם לזרז מתן מענה לסוגיה.

"ממליץ כי נפעל יחד"

לאחר שבסביבת האוצר דחו את ההצעה של שר החקלאות לתת מענק של 80 מיליון שקל למחלבות הגדולות - ובראשן תנובה שטענה בפורומים שונים שהיקף הפגיעה בה נאמד בקרוב ל-100 מיליון שקל - השר אריאל מנסה למצוא פתרון עבורן. מסתמן כי שר האוצר אינו מעוניין להיות זה שיחתום על העלאת מחירי החלב המפוקחים, ועל כן שר החקלאות פנה לפתרון חלופי.

וכך כותב השר אריאל לכחלון: "אני פונה אליך בהמשך למכתבי בו הוצע כי ייחתם הצו, או לחילופין תתוקצב תמיכה במחלבות על הנזק הנגרם להן מרכישת חלב בהתאם למחיר מינימום ואי-יכולת לעדכן את המחירים בהתאם להמלצת ועדת המחירים האחרונה שהתקבלה לייקור של 3.4%".

ואולם, מוסיף השר אריאל, "במסגרת חוק זה קיים פרק פיקוח נוסף אשר משרד הכלכלה פועל לפיו במוצרי הלחם והמלח, אשר עקרונותיו הם כי המפוקח מגיש בקשה להעלאת מחיר בהתאם לסל תשומות, והמפקח בהמלצת ועדת המחירים בוחן את הבקשה ומאשרה במידה ונמצאה מוצדקת".

עוד כותב השר כי "קיימים טווחי זמן מוגדרים בהם חייב המפקח לענות כאשר ברירת המחדל בהיעדר תשובה היא היתר אוטומטי להעלאה", ואף מוסיף כי "מתוך רצון לפשט את תהליך הפיקוח על מוצרי חלב, אני ממליץ כי נפעל יחד כך שפיקוח זה יהיה בידי גורמי המקצוע, ומוצע להתקין צו הקובע את רמת הפיקוח של מוצרי החלב לפי חוק הפיקוח". 

הבעיה
 הבעיה

כך, למעשה, שר החקלאות קורא לשר האוצר לפעול לשימוש במנגנון עוקף שיאפשר לייקר את מחירי מוצרי החלב המפוקחים, מבלי שכחלון יחתום על הצו וייתפס כמי שהעלה את יוקר המחיה, אך כן ייתן מענה למחלבות - ובראשן תנובה.

הפתרון שמציע אריאל הוא להעביר את ההכרעה לגבי ההחלטה כאמור, שנתונה כעת בידי שרי האוצר והחקלאות, לידי הגורמים המקצועיים במשרדי האוצר והחקלאות, ובכך לפטור את השרים מחתימה על צו ההתייקרות.

כיום מוצרי החלב מפוקחים במסגרת חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (חוק הפיקוח). זאת בהתאם לפרק שעוסק בקביעת מחיר מרבי המחייב קבלת המלצת ועדת המחירים ואישור שני השרים - החקלאות והאוצר - בחתימתם על צו.

תנובה היא הנפגעת העיקרית מאי-העלאת מחירי המוצרים שבפיקוח, במיוחד על רקע העלאת מחיר המטרה (שייקר את חומר הגלם המרכזי). מדוע? היא השחקן הגדול ביותר בשוק החלב עם נתח שוק של למעלה מ-50% בקטגוריות המוצרים המפוקחים - זאת לעומת שטראוס, שרק 15% מהתמהיל שלה מפוקח; או טרה, שנחשבת לשחקנית קטנה יותר ביחס לתנובה, אך משחקת גם היא בשווקים המפוקחים.

השבוע נחשף ב"גלובס" כי תנובה בוחנת פנייה לבג"ץ אם לא ימצא פתרון להפסדים שנגרמים לה בשל התייקרות מחיר המטרה, בזמן שמחירי המוצרים המפוקחים לא מתייקרים כאמור.