הסוף לגביית קנסות כוחנית על-ידי העיריות?

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית חוק שיזמה שרת המשפטים איילת שקד, המסמיך את רשות האכיפה והגבייה לגבות חובות עבור רשויות מקומיות שתרצנה בכך • הבעיה: הרשויות תוכלנה להמשיך ולשכור חברות פרטיות לצורך גביית החובות

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

בשורה (חצי) משמחת לחייבי הרשות המקומית: מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שיזמה שרת המשפטים איילת שקד, המסמיכה את המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה לגבות חובות עבור הרשויות המקומיות.

המשמעות האופרטיבית של תיקון חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות היא שכעת יוכלו (אך לא יחויבו) הרשויות המקומיות בארץ לגבות קנסות שהטילו על תושבי הרשות, באמצעות המרכז לגביית קנסות.

בכך, הלכה למעשה, יוכלו הרשויות לוותר על שירותיהן של של חברות גבייה פרטיות, אשר ביחס אליהן נטען לא אחת כי הן פועלות באופן אגרסיבי כלפי חייבי הרשות. יודגש כי הרשויות המקומיות תוכלנה עדיין לשכור את שירותיהן של חברות גבייה פרטיות ולוותר על השימוש במרכז לגביית קנסות.

בשונה מהמצב הקיים כיום, ינוהל הליך הגבייה במרכז לגביית קנסות באופן מידתי המקפיד הקפדה יתרה על זכויות החייב, וכל עוד גביית החוב תיעשה דרך המרכז, תימנע גבייה כוחנית של חובות לרשות מקומית על-ידי חברות גבייה דורסניות שטובת האזרח אינה בראש מעיינם.

חשוב לסייג כי מדובר בהוראת שעה (חיקוק שתוקפו מוגבל בזמן), המאפשרת את השירות לרשויות המקומיות באופן וולונטרי, כאשר לאחר תום תוקפה ייבחן האם ניתן להגיע להסדר קבוע.

חוק המרכז דומה לפקודת המסים גבייה, אך יש בו מנגנונים שונים מפקודת המסים. עניין זה בא לידי ביטוי בכך שדרכי הגבייה "החדשים" לפי התיקון החדש לחוק המרכז לגביית קנסות והפרקטיקות הנוהגות בו בפועל, לרבות סמכויות הפריסה וההפחתה הקבועות בחוק המרכז, כוללות שמירה קפדנית יותר על זכויות החייב לצד דרכי גבייה יעילות, תוך מעורבות של גורם שיפוטי או מעין-שיפוטי טרם נקיטת הליכים מסוימים ותוך שמירה על מידתיות וסבירות בהפעלת הליכי הגבייה.

שרת המשפטים שקד מסרה בתגובה לתיקון החדש: "גם בגביית חובות מאזרחים אנחנו מחויבים לשמור על כבודם של החייבים. לא אחת קיבלתי תלונות על דרך כוחנית בה נגבו קנסות באמצעות חברות גבייה פרטיות. בניגוד לכך, הרשות לגביית קנסות גובה את החובות בצורה ששומרת על כבוד החייבים. אני קוראת לראשי הרשויות בישראל להשתמש בשירות המרכז לגביית קנסות. זהו חלק מהשירות לו זכאים התושבים שלכם. במקביל אני קוראת גם לחייבים - תשלמו את הקנסות בזמן ותימנעו מחוסר נוחות".

מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, מסר: "אין ספק כי הסמכת המרכז לגביית קנסות לגבות חובות עבור הוועדות המקומיות ובעיקר עבור הרשויות המקומיות היא אירוע דרמטי והישג משמעותי מאוד לרשות האכיפה והגבייה. תיקון החוק מהווה נדבך חשוב ומרכזי בחזון הרשות להוות את הגוף הממשלתי הלאומי לגביית חובות". 

"גבייה דרקונית באמצעים בלתי חוקיים" 

עו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט מינהלי, התייחס להוראת השעה שעברה ואמר: "אני שמח שאכן בוצע תיקון לעיוות שנמשך שנים רבות, לפיו מאפשרים לחתול לשמור על השמנת, קרי מאפשרים לעירייה להיות בניגוד עניינים אינהרנטי, כיוון שבאופן שאין לו אח ורע, הרשות היא גם התובעת, גם השופטת, גם המוציאה לפועל וגם מי שנהנית בסופו של דבר מהכספים.

"בזמנו, לפני כ-20 שנה, ייצגתי בבג"צ סצ'י נגד עיריית תל-אביב, ובית המשפט העליון קבע, בהרכב מורחב של 7 שופטים, שהעיריות מנצלות לרעה את כוחן, וקיבל את טענתי שההתיישנות על גביית חובות חניה צריכה להיות 3 שנים ולא 10 שנים.

"העיריות ממשיכות להתחכם ולגבות כספים שלא כדין מהאזרח הקטן. לכן אני שמח שהעבירו את זה לצד שלישי שהוא לא העיריות עצמן, ואני מקווה שלעיריות לא תהיה בכלל נגיעה לאופן של הגבייה בגלל הניגוד האמור. עם זאת, אני מביע את תמיהתי מדוע נתנו לרשות את האפשרות לבחור האם להשתמש בשירותי הגבייה של המרכז לגביית קנסות או לא. אם מכירים בכך שמה שהיה עד עכשיו היה מעוות, וצריך להוציא את זה מידי הרשות - מה פתאום מאפשרים לרשויות להחליט האם להשתמש בהן או לא?

"אנחנו היינו עדים בשנים האחרונות לגבייה דרקונית באמצעים בלתי חוקיים, כולל קנסות שהתיישנו, כולל עיקולים לא חוקיים שבית המשפט מתח ביקורת קשה על מי שביצע אותם, והחידוש המרענן הוא שהמרכז לגביית קנסות יצטרך להפעיל שיקול-דעת לטובת החייבים, כדי לוודא שאכן האמצעים שננקטים הם סבירים ומידתיים בנסיבות העניין ואינם בניגוד לחוק. צריך לזכור שהעירייה היא רשות שלטונית ברמה הנעלה ביותר, והיא חבה במטען מוגבר של הגינות ותום-לב. במשך השנים העיריות פשוט שכחו את תפקידן ואני מקווה שהמרכז הארצי לגביית קנסות אכן ייכנס בנעלי הרשות ויפעיל את אמצעי הבקרה הקפדניים לפני ששולחים את היד לכיסו של האזרח".