מנכ"ל קטאר אירוויז מונה ליו"ר ארגון התעופה העולמי

למה ארגון התעופה העולמי וחברות התעופה תומכים בקונסולידציה? • ומה הייתה ההתבטאות האומללה של היו"ר הטרי של דירקטוריון IATA עם כניסתו לתפקיד?

IATA, ארגון התעופה העולמי, ממנה יו"ר דירקטוריון חדש ומתכונן לשנה מאתגרת עם שאיפה לערוך שינויים שתלויים בעיקר בממשלות. יו"ר הדירקטוריון החדש הוא מנכ"ל חברת התעופה קטאר איירווייז, אכבר אל באקר. הכהונה תימשך שנה, ואל באקר יחליף בתפקידו הנוכחי את מנכ"ל סינגפור איירליינס שכיהן בתפקיד עד כה.

בתוך כך, לקראת שנה כלכלית מאתגרת בתחום התעופה לאור מחירי הדלק העולים, קוראת IATA, המאגדת 290 חברות תעופה, לרשויות ולממשלות לרכך עמדות בתחומים שונים שמהווים חסם על התיירים ועל חברות התעופה.

בין היתר מונה IATA את מדיניות ממשלות רבות בעולם המחייבות תיירים להוציא ויזה לצורך ביקור במדינותיהן. מבחינת IATA בנושא זה על הממשלות לבצע חישוב מסלול מחדש לנחיצות הוויזה ולפוטנציאל התיירותי שנגרע מהן בשל כך - מדובר בעיקר במדינות מתפתחות באזור אסיה, אפריקה, אמריקה הלטינית והמזרח התיכון. התוצאה: יותר משני שלישים מאוכלוסיית העולם נזקקת לוויזה כדי לנסוע למדינות רבות. אחד הפתרונות שמציעה IATA הוא לערוך הסכמים בילטרליים בין מדינות ולייתר את הוויזה לתושבים המבקרים.

בחזון שכנראה לא נראה בישראל, מנסה IATA לשכלל את ההליך הביטחוני הנדרש מהנוסעים בנמלי התעופה ומציעה ליצור מאגר עולמי של אזרחים לצורכי ביטחון בסטנדרטים גלובליים ובכך לכווץ את ההליך הביטחוני למקום אחד שיכול להיעשות ביעילות.

IATA נסמכת בין היתר על סקר שערכה בקרב מאות נוסעים, ש-75% מתוכם הצהירו כי אין להם בעיה להשתייך למאגר כזה. פרטיות, כפי שידוע, היא נחלת העבר ממילא. מאגר כזה יוכל לשמש ממשלות ואת חברות התעופה והרשויות ולשכלל ולייעל את ההליך הביטחוני.

נקודת המוצא של IATA היא שהעומסים בנמלי התעופה ילכו ויגדלו, ולכן צריך למצוא פתרון כדי לאפשר זרימה של תנועה בהליך שלפני הנסיעה בנמלי התעופה: בשנת 2037 מעריכים ב-IATA כי היקף הנוסעים בעולם יעמוד על 6.9 מיליארד - לעומת צפי של 4.1 מיליארד נוסעים השנה. התיירות מייצגת 13.8% מהתמ"ג העולמי ו-3.6% מהמשרות בעולם כולו. בכלכלה העולמית, תיירות הוא הסגמנט בעל שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר, ומכאן ענף התעופה שהוא חלק אינטגרלי מעולם התיירות. בכדי להתמודד עם העומסים שכבר מורגשים בנמלי תעופה שונים בעולם, עובר ענף התעופה לשירותים עצמאיים - כך למשל בעמדות צ'ק-אין ובאמצעות זיהוי ביומטרי שהופך להיות נפוץ יותר ויותר.

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ג') בסידני, אוסטרליה, התייחס היו"ר הנכנס, יחד עם מנכ"ל IATA אלכסנדר דה ז'וניאק, למגמות הכרחיות בעולם התעופה בכדי להתמודד עם השנה המתאגרת שבפתח, לאור המשוואה שתקפה בחברות תעופה רבות: יש אמנם גידול בנוסעים ובשיעורי התפוסה, כלומר בניצול הנכסים (מטוסים), אולם לאור התחרות והגידול בהוצאות - הרווח של החברות על כל נוסע לא צפוי לגדול, אלא להפך: המחיר הממוצע לכרטיס טיסה ירד לפי תחשיב IATA ב-25% בממוצע בשנים האחרונות.

אחת המגמות שמתרחשות בשנים האחרונות בענף התעופה היא קונסולידציה - חברות תעופה שמתאגדות (נרכשות או רוכשות) לקבוצה, דוגמת לופטהנזה או IAG (בריטיש איירוויז, איבריה ועוד). במחוזותנו נזכיר כי רשות ההגבלים העסקיים לא אפשרה לכך לקרות בכל הנוגע למיזוג בין אל-על לישראייר. ייתכן שאם המיזוג היה מתבצע כעת, כאשר הדוחות הכספיים של שתי החברות לא נמצאים בתקופה טובה, השקפת הרשות הייתה אחרת.

כך או כך, לנוכח האתגרים הניצבים בפני חברות התעופה, מנכ"לי החברות מדגישים: קונסולידציה היא כלי הכרחי כדי לשרוד וכדי להרוויח. אלן ג'ויס, מנכ"ל חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס, אמר כי "בצפון אמריקה ובאירופה קונסולידציה הוכיחה את עצמה. הנוסעים לא נפגעו מזה, משום שגם אחרי שחברות התאחדו, התחרות הובילה להורדת תעריפי הכרטיסים".

אל באקר, מנכ"ל קטאר איירווייז, אמר:" קוסנולידציה יכולה להציל חברות קטנות, אבל היא חשובה גם לחברות הגדולות, בעיקר בתקופה שבה הן חוות קשיים ויכולות להציע תמיכה הדדית לחברות שבקבוצה".

IAG מחזיקה ב-21% ממניות קטאר איירווייז, וקטאר מחזיקה במניות קתאי פסיפיק. בקרוב צפויה IAG להשתלט על חברת נורוויז'ן, שמבססת את מעמדה בתחום הלואו קוסט לטיסות ארוכות-טווח.

נושא אחר מתייחס להפרטת נמלי תעופה. IATA סבורה כי הפרטה של נמלי תעופה תוביל להורדת מחירים עבור חברות התעופה המשלמות לרשויות מסים ולשיפור השירות הן לחברות התעופה והן לנוסעים.

"בעלות ושליטה של מדינות בנכסים כמו חברות תעופה או נמלי תעופה ילכו וייעלמו", אמר אל באקר. "נדרשת השקעה כספית להחזיק עסקים כאלה, וממשלות לא יכולות לעמוד בזה ולא תמיד יודעות לנהל את זה. הבעלות צריכה להיות פרטית, ולא בהכרח של חברות עסקיות מאותה מדינה".

מצד שני, ב-IATA מודאגים מכך שממשלות ימכרו את נמלי התעופה ל"כל המרבה במחיר", כשהדגש מבחינת הארגון צריך לבוא לפתחן של ממשלות, שעליהן יהיה לדאוג שהמשקיעים הפרטיים מיטיבים עם נמלי התעופה, שעם השנים יצטרכו לגדול ולהתאים את עצמם לגידול בתנועת הנוסעים.

אל באקר גם לא חסך מעצמו התבטאות אומללה במהלך מסיבת העיתונאים. כשנשאל מדוע ענף התעופה לוקה במחסור בולט של נשים במשרות בכירות, הוא אמר כי "זה ברור, רק גבר יכול לשבת בפוזיציה שבה אנחנו יושבים, זה מאתגר מדי".

בצד הפוליטקלי קורקט הסכימו מנכ"לי חברות התעופה (שרובם המכריע גברים) ואנשי IATA (שרובם המכריע גברים) כי שינוי בגזרה הזו חייב לבוא. "זה ייקח זמן, אבל בסוף זה יקרה", אמר דה ז'וניאק. נחיה ונראה.