מסתמן: פריצת דרך משמעותית במו"מ רפורמת הנמלים

עפ"י המקורות, השר ישראל כ"ץ הסכים לכניסת משקיע אסטרטגי בנמל אשדוד ובנמל חיפה, אשר אמור להביא אתו תוספת של היקף העבודה לנמל

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: תמר מצפי

פריצת דרך משמעותית במו"מ על רפורמת הנמלים: שישה ימים בלבד לפני סיום של תקופת ההידברות שניתנה לצדדים על ידי בית הדין הארצי לעבודה כדי להגיע להסכמות, הושגה פריצת דרך משמעותית. זאת לאחר ששר התחבורה ישראל כ"ץ נפגש הערב עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן והוועדים של שני הנמלים. כעת על הצדדים המנהלים את המו"מ יש לגבש את המתווה של ההסכמות שהושגו. כך נודע ל"גלובס".

על פי המקורות, במהלך הדיון הסתמנה פריצת דרך משמעותית בהסכמה של השר לכניסת "משקיע אסטרטגי" בנמל אשדוד וחיפה אשר אמורה לתרום לתוספת של היקף העבודה לנמלים. הכוונה היא לאחת החברות הספנות הגדולות שיש בעלותה גם נמלים ברחבי העולם. למשקיע האסטרטגי בנמל אשדוד תינתן אפשרות כנגד קריטריונים שיוסכמו להשתמש ברציפים 24 ו-25 , ולמשקיע בנמל חיפה תינתן האפשרות כנגד קריטריונים שיוסכמו להשתמש ברציף כרמל ב'.

 הצורך בהכנסת משקיע אסטרטגי נובע מהעובדה כי חברות הספנות הגדולות בעולם התאחדו בינהן לשלוש ״בריתות״, כאשר לכל אחת מהן יש העדפה ל'נמל בית' מסוים. החששות של העובדים מפני הקמת הנמלים החדשים היו כי החברות הבינלאומיות שמקימות אותם נמצאות בבעלות הבריתות האלה - דבר שיסיט את מרבית הביקושים אל הנמלים החדשים .

עוד הוחלט לא להרחיב בשלב זה את התשתיות של נמל חיפה כדי לא להגדיל את עודף התשתיות שעלול להיווצר מיד עם פתיחת הנמל החדש בצפון. המשמעות של המהלך היא שנמל חיפה כנראה לא יוכל להתמודד עם אוניות הענק המודרניות בעלות קיבולת של 18,000 מכולות, אך מצד שני יחסוך כ-1.5 מיליארד שקל של ההשקעה.

על פי המקור, "עדיף להילחם במלחמות שאפשר לנצח ולא להקריב הכל בשביל שאולי מתישהו תגיע לפה אוניה אחת כזו בשבוע, שתהיה שייכת גם ככה לאחת הבריתות הגדולות של חברות הספנות שיפקדו את הנמלים החדשים".

ההוראה להתכנס למו"מ אינטנסיבי בן 18 ימים ניתנה על ידי השופט איטח בתום הדיון שהתקיים בבית הדין הארצי לעבודה בעקבות השביתה המתואמת שפרצה בשני הנמלים במפתיע לפני שלושה שבועות.

בנושא השכר והפנסיה בין הצדדים קיימים פערים עמוקים - ההצעה שעד היום הציעה המדינה היא הטבות פנסיוניות ומענק פרישה בסך כולל של 3 מיליון שקל - הצעה זו נדחתה על ידי העובדים ללא הצעה קונקרטית מצידם. על פי הגורמים בוועדים, העובדים עדיין מכחים "להצעה אטרקטיבית" יותר.