נתניהו: התבססות איראנית בסוריה תשלח גלי פליטים לגרמניה

מרקל ונתניהו הודיעו במסיבת עיתונאים כי משלחת עסקית שתנסה לקדם שיתופי-פעולה בתחומי החדשנות בין ישראל לגרמניה תגיע באוקטובר לירושלים • נתניהו הזהיר את הציבור בגרמניה: "סוריה כיום היא מדינה בעלת רוב של 96% סונים. זה יביא למלחמה דתית בתוך סוריה. התוצאה שלה תהיה יותר פליטים, ואתם יודעים היטב לאן הם יגיעו"

בנימין נתניהו ואנגלה מרקל / רויטרס
בנימין נתניהו ואנגלה מרקל / רויטרס

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה היום (ב') במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הפגישה הבי-לטרלית בין ממשלת גרמניה לממשלת ישראל - שנדחתה כבר קרוב לשנתיים - תתקיים בתחילת אוקטובר בירושלים. הפגישה היא חלק מ"היחסים המיוחדים" שבין גרמניה לישראל, וכוללת את בואם של שרים מרוב משרדי הממשלה הגרמנית לפגישות עם עמיתיהם הישראלים.

שני המנהיגים ציינו במסיבת העיתונאים כי השנה תצטרף למשלחת הממשלתית הגרמנית גם משלחת עסקית, שתנסה לקדם שיתופי-פעולה בתחומי החדשנות בין ישראל לגרמניה. "גרמניה היא אחת הכלכלות הגדולות בעולם, ישראל היא בין המובילות בעולם מבחינת חדשנות", אמר נתניהו, "השילוב בין שתי המדינות יכול להיות משמעותי מאוד. אני שמח שהסכמנו להוסיף משלחת עסקית למפגש המשותף".

מרקל ציינה בפתח מסיבת העיתונאים כי רוב השיחה בינה לבין נתניהו הוקדשה להסכם הגרעין עם איראן, אך גם להתפשטות הנוכחות האיראנית במזרח התיכון. התקשורת בגרמניה דיווחה לפני הביקור כי נתניהו הגיע לברלין כשהוא "חמוש בביטחון עצמי רב" לאחר הודעת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי יפרוש מהסכם הגרעין וכי ארה"ב תטיל מחדש סנקציות חמורות על איראן. ה"שפיגל" הגדיר את ביקורו של נתניהו, שימשיך הערב לפאריס וביום רביעי ללונדון, כ"מסע שכנועים אירופי" בסוגיית היחסים עם איראן.

מרקל ציינה כי השיחה עם נתניהו כללה דיון במעורבות של איראן באזור בכלל והצבה של כוחות צבאיים איראניים בסוריה בפרט. היא הוסיפה כי השניים דנו גם בתוכנית הטילים האיראנית. היא ציינה כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) מצפה לקבל את הארכיון הסודי האיראני המתעד את תוכנית הגרעין, אותו השיג המודיעין הישראל. "אנחנו מסכימים שהפעילות האזורית של איראן מדאיגה, במיוחד לגבי ביטחונה של ישראל", אמרה מרקל. עם זאת, היא שבה וציינה כי גרמניה נשארת מחויבת להסכם, "לצד מדינות אירופיות נוספות". הקאנצלרית הוסיפה כי השניים דנו גם במצב בעזה, ובין השאר שוחחו על ה"שימוש לרעה" של חמאס בילדים ובאזרחים במסגרת ההפגנות ליד הגדר עם ישראל.

ראש הממשלה נתניהו הודה במלים חמות לקאנצלרית מרקל על "מחויבותה לביטחון ישראל". הוא שב והסביר את עמדת ישראל נגד הסכם הגרעין ונגד המשטר האיראני, שמאיים לחסל את ישראל, ושמנהיגו הרוחני, עלי חמינאי, הגדיר את המדינה היהודית היום בציוץ בטוויטר כ"סרטן".

נתניהו הוסיף לנימוקיו נגד הסכם הגרעין ונגד התבססות איראנית בסוריה סעיף שכוון לקהל הגרמני. "הנה משהו שלדעתי יכול להיות מעניין לגרמניה", אמר, "הנוכחות האיראנית בסוריה כוללת בערך 18 אלף לוחמים שיעים, בין השאר מאפגניסטאן ופקיסטאן. לאיראנים יש מטרה דתית. היא רוצה להגדיל את מספרם של הלוחמים השיעים ל-80 אלף. סוריה כיום היא מדינה בעלת רוב של 96% סונים. זה יביא למלחמה דתית בתוך סוריה. התוצאה שלה תהיה יותר פליטים, ואתם יודעים היטב לאן הם יגיעו".

בסיום מסיבת העיתונאים התייחסה הקאנצלרית מרקל לשאלה מדוע מתכננת גרמניה לחכור מל"טים מישראל למרות ש"ישראל מפרה את החוק הבינלאומי". מרקל הביעה תמיכה בעסקה, וציינה כי המל"טים "יסייעו לשמור על ביטחונם של חיילים גרמנים" במאלי ובאפגניסטאן. היא הביעה את כוונתה לפעול לאישורה. העסקה נמצאת כעת בדיונים בוועדת התקציב של הבונדסטאג, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, היא אמורה לקבל אישור של הפרלמנט הגרמני כבר בשבוע הבא. שווי העסקה מוערך בכמיליארד יורו, על פני תשע שנים, והיא כוללת חכירת שבעה מל"טים מסוג HERON TP ("איתן") של התעשייה האווירית, שיוכלו לשאת חימוש בעתיד.