משבר בפייסבוק: יצרניות סלולר קיבלו דאטה של משתמשים

הרשת החברתית ככל הנראה אפשרה ליותר מ-60 יצרניות מכשירים סלולריים גישה לדאטה של משתמשים, כך עולה מתחקיר "ניו-יורק טיימס" • בין החברות המוזכרות: אפל, מיקרוסופט, סמסונג ובלקברי

מארק צוקרברג / צלם: רויטרס
מארק צוקרברג / צלם: רויטרס

תחקיר של "ניו-יורק טיימס" מצא כי פייסבוק אפשרה ליותר מ-60 יצרניות מכשירים סלולריים גישה לדאטה של משתמשים. אפל, מיקרוסופט, סמסונג ובלקברי הן בין היצרניות שהוזכרו בתחקיר.

הדאטה נמסר דרך צינורות API פרטיים במטרה לאפשר לפונקציות שונות שמערבות אינטגרציה של פייסבוק באפליקציות אחרות לפעול כראוי. למשל, לאפשר למשתמשים לשתף עם חברי פייסבוק תמונות וסרטונים מבלי לעבור בדרך באפליקציית פייסבוק. על פי התחקיר, ייתכן ששיתופי-הפעולה האלה הביאו לכך שפייסבוק לא עמדה בחוקי הפרטיות של ה-FTC. פייסבוק דחתה את הטענה הזו.

כתב של "ניו-יורק טיימס" נכנס לאפליקציה של בלקברי באמצעות סמארטפון של החברה שיצא ב-2013 הראה כי החברה אספה בזכות הפעולה שלו דאטה על 550 חברי הפייסבוק שלו ואף על 330 אלף החברים של חבריו.

בתחקיר עלתה הטענה כי העסקה עם יצרניות הטלפון מזכירה את שערוריית קיימברידג' אנליטיקה. אך בפייסבוק טוענים כי שתי הסיטואציות "שונות מאוד". למרות זאת, בחברה הוסיפו שכעת הם מסיימים את שיתופי-הפעולה המדוברים, ושכשליש מתוכם כבר הסתיימו.