אינטרנט זהב: דירוג החוב צנח שוב ומותיר לה אופק שלילי

מידרוג הותירה את הדירוג של אינטרנט זהב תחת בחינה עם השלכות שליליות, כך שהמשמעות היא שתיתכן הורדת דירוג שלישית בעתיד

פחות מחודשיים לאחר הורדת הדירוג לחברת אינטרנט זהב  , השולטת בקבוצת התקשורת בזק, מגיעה היום הורדת דירוג נוספת. חברת הדירוג מידרוג הורידה את דירוג החוב של אינטרנט זהב בשתי דרגות, מ-Baa1 ל-Baa3, ומותירה את הדירוג תחת בחינה עם השלכות שליליות, כך שהמשמעות היא שתיתכן הורדת דירוג נוספת בעתיד.

Baa3 הוא עדיין דירוג השקעה, אבל רק דרגה אחת מעל רמה של אג"ח זבל. כלומר, זה שאופק הדירוג שלילי מלמד שייתכן כי כבר בעתיד הקרוב תדורג אינטרנט זהב כ"אג"ח זבל". הדירוג הנוכחי מציג כושר החזר אשראי בינוני יחסית למנפיקים אחרים והם בעלי מאפיינים ספקולטיביים. נזכיר כי באפריל הופחת דירוג החוב של אינטרנט זהב מ-A3.

איגרות החוב המדורגות של אינטרנט זהב הן משתי סדרות: סדרה ג', שמועד הפירעון שלה הוא במארס 2019 (נסחרת בתשואה של 3.5%), וסדרה ד', שמיועדת לפירעון בספטמבר 2022 (תשואה של 7%), בהיקף כולל של 805 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה (חוב נטו של 659 מיליון שקל). במקביל, הורידה מידרוג גם את דירוג החוב של החברה הבת של אינטרנט זהב, בי קומיוניקיישנס (ביקום), מ-A1 ל-A2, ושינתה את אופק הדירוג משלילי ליציב.

בעיה בגמישות הפיננסית והנזילות

אינטרנט זהב, המנוהלת על-ידי דורון תורג'מן (שמנהל גם את ביקום) נשלטה בידי קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ' הנמצאת כיום בתהליך פירוק. החברה מחזיקה ב-64.8% ממניות ביקום, שמחזיקה ב-26.3% מקבוצת התקשורת בזק. לפי כלכלני מידרוג, הורדת הדירוג של אינטרנט זהב מגיעה נוכח שחיקה בגמישות הפיננסית ורמת נזילות חלשה יחסית.

"מידרוג מביאה בחשבון כי בידי החברה מספר מהלכים שביכולתה לנקוט על מנת לשפר את רמת הנזילות בטווח הקרוב, לרבות מהלכים הוניים וביניהם גם מציאת רוכש לקבוצה", נכתב בדירוג. "נציין בהקשר זה כי בחודש האחרון, בעקבות כניסתה של יורוקום להליך של פירוק, מונו ליורוקום בעלי תפקיד המייצגים את הנושים של יורוקום לרבות הבנקים אשר משמשים כבעלי השליטה. להערכתנו, הבנקים מצויים בתהליך של מציאת רוכש לקבוצה. בשלב זה אנו מקנים למהלכים שצוינו לעיל סבירות בינונית".

נזכיר שאינטרנט זהב הודיעה בסוף השבוע שעבר על כוונתה לגייס הון בהנפקת מניות. החברה החליטה לבצע את המהלך על רקע מצבה הפיננסי: בקופת החברה כ-148 מיליון שקל, כאשר בספטמבר היא צריכה לפרוע חוב לבעלי האג"ח בהיקף של 100 מיליון שקל, ופירעון נוסף בסך כ-45 מיליון שקל צפוי במארס 2019.

במידרוג מעריכים כי "במצב הדברים המאתגר בו נמצאת החברה", ההנהלה מציגה מספר אפשרויות ותרחישים לשיפור המצב הפיננסי, אך להערכתם "מהלכים אלו תלויים באישור גורמים שונים ובהם הבנקים ומשרד התקשורת (ככל שהדבר נוגע להיתר השליטה בבזק) וכל זאת בנוסף על רקע פרמטרים אקסוגניים לחברה ומארג האינטרסים של הגורמים השונים".

הורדת הדירוג לביקום מוסברת בהיחלשות הגמישות הפיננסית של החברה לאור הירידה בשווי השוק של החזקות החברה בבזק, וכפועל יוצא עלייה חדה בשיעור המינוף של ההחזקה לעבר טווח של 60%-65%, אשר אינו הולם את הדירוג הקודם. מידרוג מניחה כי רמת המינוף של החברה צפויה להוסיף ולהיות תנודתית בטווח הקצר.

תרחיש הבסיס של מידרוג הוא המשך חלוקת דיבידנדים של 70% מהרווח הנקי של בזק בשנים 2018-2019. בנוסף מציינים כלכלני מידרוג כי ביקום מחזיקה ב-1.34% ממניות בזק מעבר להחזקה הנדרשת במסגרת גרעין השליטה בבזק, לפי שווי שוק של כ- 160 מיליון שקל. "הערכתנו כי יתרת מניות בזק החופשיות מהווה כרית נזילות נוספת לחברה, אך מימושן בתנאי השוק הקיימים כיום עשוי ליצור לחץ נוסף על מחיר מניית בזק", הם כותבים.