שיעור בדמוקרטיה בסין: הצבעה איך להוציא את תקציב העירייה

הפקידים המקומיים בעיר הייקו מפצירים בתושבים להעלות רעיונות, כדי לזכות בתמיכתם

דגל סין / צילום: רויטרס
דגל סין / צילום: רויטרס

כמה מתושבי הייקו, עיר ירוקה על חוף הים, מקבלים הזדמנות לעשות משהו בלתי רגיל בסין: להצביע על האופן שבו הרשות המקומית תוציא את תקציבה.

הייקו היא אחת מכמה ערים שמנסות דרכים חדשות להענקת קול לתושבים, תוך שיפור המוניטין והסמכות של השלטון המקומי. תושבי שכונת מיילן בהייקו מוזמנים להגיש הצעות לשיפור איכות חייהם, כמו בניית פארקים ויותר שירותים לקשישים. השבוע הם יצביעו על הרעיונות שהם יעלו, כלומר על איך להוציא 12 מיליון יואן (1.9 מיליון דולר) מכספי העירייה, בערך מאית מהתקציב השנתי.

תרעומת ציבורית בסין נשמעת בעיקר בנושאים מקומיים. המנהיגים הלאומיים נהנים מתמיכה רחבה, לפי סקרים, אך התמיכה הזו נמוכה בהרבה כשמדובר על פקידים מקומיים שעוסקים בנושאים יומיומיים כמו שיטור ודיור. שחיתות, אדישות ובירוקרטיה הן תלונות שכיחות באזורים רבים במדינה.

נשיא סין שי ג'ינפינג אמר שיש לטפל בתלונות הללו, ודחף את הפקידות להעניק יותר שירותים. במסגרת המסע לחזק את המפלגה הקומוניסטית, שי הדגיש שהממשלה חייבת לעמוד ב"צרכים הגדלים ללא הפוגה של הציבור לחיים טובים יותר" - קביעה שהיא כעת חלק מהצהרת המדיניות של המפלגה.

בו זמנית, שי פועל גם לחיזוק המפלגה ומעמדו האישי באמצעות כליאת דיסידנדטים והרחבת מערך המעקב הממשלתי.

בהייקו, שבמחוז היינן בדרום המדינה, הפקידים אומרים שהתרת הצבעה של תושבים על אופן הוצאת כספי ציבור, אפילו שמדובר רק על שבריר תקציב, יכולה לסייע לשפר את הגישה של תושבים לפקידות המקומית.

ז'נג שואפנג, שעובדת כפקידה של הרשות המקומית בהייקו זה יותר מעשר שנים, אמרה שהיא ראתה מפנה בגישת התושבים כלפי הרשות מאז השקת תוכנית ההצבעה. "אנשים רגילים תומכים בנו יותר ויותר. הם מאמינים בממשלה", היא אומרת במשרדה, כשהיא מוקפת בערימות של טפסים שמילאו תושבים עם הרעיונות שלהם להוצאת כספי הרשות המקומית. "הסמכות שלנו חזקה יותר כעת".

לי פאן, מייסד חברת מחקר שמייעץ בפרויקט של הייקו, אמר שתוכניות כאלו מסייעות לספק את רצונם של האזרחים שקולם יישמע בענייני ציבור. "אי אפשר לעצור את זה, חייבים לתת לזה מוצא", הוא אומר.

אחרי שנת השקה שבה התוכנית התנהלה בשקט יחסי, הפקידות המקומית בהייקו מקדמת כעת את המיזם עם כרזות חוצות של "המחוז שלנו, הבחירה שלנו", גיוס עוברים ושבים ברחובות וחלוקה של שקיות בד לקניות בחינם לתושבים שמגישים רעיונות.

בשנים האחרונות, בייג'ין אימצה פוזה של יותר חובת דין וחשבון על מעשי הרשויות, והיא מתאמצת יותר למדוד את הדופק הציבורי. יותר ערים משתמשות בשירותי חברות שעורכות סקרים בנושאים כמו חוקי החזקת חיות מחמד ושינויים ברגולציה עסקית.

בעיר הנגז'ו, הרשויות סוקרות תושבים במסגרת הערכת דעת קהל זה שנים, והעיר ננג'ינג החילה לאחרונה להציע מענקים כספיים לתושבים שיציגו המלצות למדיניות ציבורית.

וו היינינג, אחד היועצים בתוכנית של הייקו, אמר שיוזמת ההצבעה של התושבים מייצגת סוג של רפורמה פוליטית מעשית בסין - שיתוף אזרחים בתהליכי קבלת החלטות בלי לאיים על סמכות הממשלה. "הם מצביעים למעשה על זוטות כמו קליפת שום", הוא אמר. "זה לא יערער את המערכת".

כמה חוקרים סינים אומרים שהמדינה נעה באיטיות למודל של ממשלה שכפופה יותר למתן דין וחשבון על פעילותה, על ידי מתן יותר תשומת לב לסנטימנט הציבורי. בו זמנית, התקשורת הממלכתית מתארת את מה שהיא מגדירה כסכנות הדמוקרטיה. לפי המדיה, הצבעות כמו הברקזיט בבריטניה וניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב מדגימים איך המערכות הפוליטיות המערביות מפצלות את החברה ואינן יכולות לפתור בעיות לאומיות.

כאשר בייג'ין קוראת לעוד מאמצים לחיזוק שיתוף הציבור בתהליכים, בסביבה שבה חופש הביטוי מוגבל מאוד ואלו שמתנגדים למשטר נענשים בחומרה, פקידים מקומיים נזהרים כשהם מנסים רפורמות. "האנשים הם מעשיים, הם לא רוצים לקחת סיכונים", אמר לי.