"במשרד התרבות לא צפו את ההתנפלות על הכרטיסים למשחק"

כך אמר הבוקר גיא ענבר, ראש המטה של השרה מירי רגב, בדיון בוועדה לביקורת המדינה בנוגע לסאגת הפצת הכרטיסים למשחק הכדורגל ישראל-ארגנטינה • הכחיש שהיה דיל לפיו רגב תרעיף כסף על מארגני המשחק ובתמורה תזכה להצטלם עם מסי על הדשא ותובלט בכל צילום

שרת התרבות והספורט, מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ
שרת התרבות והספורט, מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ

הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ', התכנסה הבוקר (ב') כדי לדון בסאגת הפצת כרטיסי משחק הידידות בין נבחרת ישראל לנבחרת ארגנטינה הצפוי להתקיים במוצאי שבת הקרוב.

ראש המטה של שרת התרבות מירי רגב, גיא ענבר, אמר בפתח הדיון כי במשרד התרבות והספורט לא צפו את ההתנפלות על הכרטיסים. ח"כ יחימוביץ' השיבה לו שזה מוזר, כי גם אנשים שאינם מבינים הרבה בכדורגל יכלו לדעת מראש שיהיה ביקוש גבוה במיוחד למשחק עם מסי.

בפתח הדברים אמרה ח"כ יחימוביץ' כי לפי מידע שנמסר לה מבכיר במשרד התרבות, אמור היה להיות דיל, לפיו השרה רגב תרעיף כסף על מארגני המשחק מול ארגנטינה, ובתמורה היא תזכה להצטלם עם מסי על הדשא ותובלט בכל צילום. גיא ענבר הכחיש את הדברים מכל וכל.

לדבריו, לא היה כזה דיל, וגם לא הובטחו לעובדי משרד התרבות 500 כרטיסים כפי שפורסם בתקשורת. לדבריו, מספר הכרטיסים מלכתחילה היה 200.

ענבר ניסה לטעון כי חברי כנסת מטיחים האשמות מרובות בעובדי משרד התרבות, אשר על לא עוול בכפם נקלעו למצב. יחימוביץ' דחתה את טענותיו לחלוטין ואמרה כי אין ולא הייתה שום ביקורת על העובדים עצמם.

היועצת המשפטית של משרד התרבות אמרה בדיון כי לא התבקשה לחוות את דעתה המשפטית על חלוקת הכרטיסים לעובדי המשרד. היא קיבלה את המידע על חלוקת הכרטיסים לתיבת המייל שלה, כאחת מעובדות המשרד ,וכך נודע לה על חלוקת הכרטיסים לעובדים. לדבריה, היא לא רכשה כרטיס למשחק, כיוון שלא גילתה בכך עניין. היא חיזקה את דבריו של ראש המטה של השרה רגב בנוגע להתקפה האישית הקשה על עובדי משרד התרבות, בנוגע לכך שזכו להיות אלה היכולים לרכוש כרטיסים.

עוד דיבר בדיון עודד קרמר, נציג צרכני הספורט, וסיפר על אנשים שניסו להשיג כרטיסים למשחק ולא הצליחו. "כאשר קראתי שעובדי משרד התרבות קיבלו את האפשרות לרכוש כרטיסים, יש בכך טעם לפגם. כי כאשר קורה דבר מן הסוג הזה, הערך של הכרטיס הוא גבוה בהרבה ממה שנקוב בו, כי העובד של משרד התרבות קיבל ליד דבר מה שאולי עולה 200 שקל, אבל הערך שלו גבוה בהרבה, כי ניתן למכור אותו אולי ב-600 שקל", אמר קרמר. "מעבר לכך, יש עניין של קשרים למקורבים. מדוע דווקא אנשי משרד התרבות קיבלוֿ? מדוע לא עובדי משרד האוצר או עובדי קרן ירושלים? מה זה הדבר הזה? המחשבה שבגלל שאתם עובדי המשרד - מגיע לכם, היא בלתי נתפסת. הם הרי מקבלים כרטיסים למשחקים שלא ניתן להשיג אליהם כרטיסים, ולא לכל המשחקים ברחבי המדינה שיש בהם מקום ומושבים פנויים". 

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) אמר בדיון: "מה שראינו השבוע זו השתלטות פוליטית על אירוע ספורט. חשוב לטפל בנושא הזה לפני האירוע, כדי שמי שסרח ומעד והתכוון להשתלט על אירוע פוליטי - ידובר על כך בבירור".

על אף הכחשות משרד התרבות והספורט בנוגע לדרישת השרה ללחוץ את היד למסי, בתמורה לטיפול המשרד באירוע ומימונו, אמר בהלול כי זו "חוכמתם שבדיעבד", כיוון שהם הבינו שמסי לא מעוניין בצד הפוליטי, ולכן הכחישו שהייתה כוונה כזו.

עו"ד יורם ראב"ד, עורך הדין של חברת קומטק, החברה היזמית שהביאה את האירוע, הגיע לדיון כדי לייצג את החברה המסחרית שיזמה את הבאת נבחרת ארגנטינה. לדבריו, קומטק פנתה לארגנטינאים כדי לשכנע אותם לעבור לירושלים לאור בקשת ראש הממשלה. "זה לא היה פשוט לשכנע אותם", אמר. "הסכום שהמדינה שילמה כדי לבצע את המעבר, 2.7 מליון שקל, היה סכום מינימלי. זה פער העלויות של המעבר בין איצטדיון סמי עופר לאיצטדיון טדי, לא נושא של רווחים". 

עוד אמר ראב"ד כי במסגרת הכרטיסים שהיו אמורים להימסר על-פי הסכם עם ההתאחדות לכדורגל, כ-1,700 כרטיסים נמסרו להתאחדות, 1,200 מהם נמסרו להתאחדות ללא תמורה ועוד 500 בהקצאה בתשלום מלא. קבוצת קומטק, כך אמר ראב"ד, החליטה ש-2,500 כרטיסים יימסרו לתושבי הפריפריה באמצעות מתנ"סים ועוד 500 כרטיסים ליישובי עוטף עזה. הוא ציין כי חברת האופנה פוקס הצטרפה ליוזמה של קומטק, רכשה 2,000 כרטיסים והשתמשה בהם כתרומה לעמותות ולילדים בפריפריה. 

אחת מנותנות החסויות, חברת שופרסל, מסרה את כ-4,000 הכרטיסים שבידיה לעובדי הרשת בכל הארץ. בסופו של דבר נותרו למכירה כ-11 אלף כרטיסים לקהל הרחב באמצעות משרד "לאן".