האקדמיה מחוברת לשוק העבודה? הסטודנטים חושבים שלא

43% מהסטודנטים לא מקבלים הזדמנות להתנסות מעשית בתואר, כך עולה מסקר שערכה התאחדות הסטודנטים • הסטודנטים אינם משתמשים בשירותי היחידות להכוונים תעסוקתיים במוסדות האקדמיים, אם בכלל הם יודעים שהן קיימות

סטודנטים בספריה / צילום: שאטרסטוק
סטודנטים בספריה / צילום: שאטרסטוק

האם מערכת ההשכלה הגבוהה רלוונטית לשוק העבודה ומסייעת במציעת תעסוקה? זאת אחת הסוגיות שמעסיקות את התאחדות הסטודנטים, שהחליטה לבחון את עמדות הסטודנטים לסוגייה הזאת באמצעות סקר שערכה, ובו השתתפו מעל 8,000 סטודנטים ממרבית המוסדות בישראל. 43% מהסטודנטים השיבו כי אינם קיבלו הזדמנות משמעותית להתנסות מעשית בתואר. 27% השיבו כי זה חלק מובנה מהתואר שלהם. 7% מהסטודנטים אמרו שהתנסות מעשית לא רלוונטית לתואר שלהם. הסקר נערך על ידי מכון המחקר "מאגר המוחות".

למרות הפוטנציאל הרב שיכול להיות ליחידות הכוון תעסוקתי במוסדות האקדמיים בפיתוח הקריירה של הסטודנטים, 45% מהנשאלים השיבו שהם כלל אינם יודעים אם יש מרכז כזה במוסד שבו הם לומדים או לא. מהפעילויות שנעשו במסגתר היחידה להכוון תעסוקתי, נראה שיריד מעסיקים היה רלוונטי לשיעור גבוה יותר של מעסיקים (39%). כל פעילויות הייעוץ - כתיבת קורות חיים, שיחה עם יועץ, הדרכה בנושא איתו משרות והכנה לראיון עבודה - היו רלוונטיות לפחות מחמישית מהסטודנטים - דבר שמעלה שאלה לגבי הרלוונטיות שלהם. ביום שלישי הקרוב יצויין בכנסת יום הסטודנט הלאומי, ויתקיים דיון בוועדת הכלכלה לגבי הקשר שבין המערכת האקדמית ושוק התעסוקה.

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, התייחס לתוצאות הסקר ואמר כי "שוק התעסוקה משתנה, ומצריך מאתנו יכולות ומיומנויות מגוונות, ולא רק ידע מקצועי ותיאורטי. חשוב שהמערכת לא תדשדש בהיבט הזה. אמנם יש ניצנים של שינוי, אבל הנתונים שמוכיחים כי הסטודנטים לא מכירים ו/או לא מאמינים ביכולת של המערכת לעזור ולהכווין אותם, צריכים להדליק נורה אדומה. חורה לי לראות שהנורמה בקרב הסטודנטים היא לוותר על ההכוון התעסוקתי מהמוסדות. נורמות העבודה משתנות, המציאות התעסוקתית של ימינו שונה, והמערכת צריכה להידרש לכך ולעשות את ההתאמות הנדרשות, כדי להישאר רלוונטית".