ועד עובדי רמ"י: אין קבלת קהל בגלל השינוי הארגוני

הנהלת רמ"י: מדובר בהתאמות נדרשות שאינן פוגעות במעמד העובדים ובשכרם

עדיאל שמרון / צילום: שלומי יוסף
עדיאל שמרון / צילום: שלומי יוסף

ועד העובדים הארצי של רשות מקרקעי ישראל, בראשות גיל איזנשטיין-קנה, הודיע הבוקר (א') לעובדי רמ"י כי היום לא תתקיים קבלת קהל. בכך יש הסלמה בסכסוך עליו דווח ב"גלובס" בשבוע שעבר ("שינוי ארגוני שמקדמת רמ"י מאיים על תוכניות של כחלון", 29.5). הצעד נומק בכך שהנהלת רמ"י עיקשת בעמדתה להתחיל היום בשינוי הארגוני עליו הודיע לאחרונה המנכ"ל עדיאל שמרון, מבלי לנהל מו"מ עם העובדים.

השינוי העיקרי מהמתווה המקורי של הרפורמה ברמ"י עליה הוכרז ב-2009, מתבטא בהכפפת גורמי השרות וגורמי השמירה על הקרקע באופן ישיר למנהלי המרחבים העסקיים, במקום למנהלי החטיבות. השינוי הוא תוצאה של המלצות חברת הייעוץ מקנזי, והוא אושר בהחלטת ממשלה המאפשרת לבצע "התאמות ארגוניות" במסגרת הרפורמה ברמ"י, כדי להתמודד עם מה שהוגדר כ"סרבול וקושי בקבלת החלטות", הגורם לעיכוב בקידום נושאי הליבה של רמ"י, דהיינו שיווק הקרקעות.

מחלוקת נוספת בין העובדים ובין ההנהלה נוגעת להחזרת המוקד הטלפוני החיצוני לפניות הציבור לתוך עבודת רמ"י והפעלתו על ידי העובדים, מהלך המתחייב מפסק דין שניתן לאחרונה לבקשת ועד העובדים הארצי וההסתדרות. יש עובדים המציעים לדחות את קיום פסק הדין לשנה לצורך היערכות וגיוס עובדים חדשים, ואילו הוועד הארצי, בתמיכת ההסתדרות, דורש יישום מיידי וטוען כי ייווצר עומס חדש וקשה על העובדים.

בהודעה של ועד העובדים נאמר, "אם ההנהלה תחזור מאיומיה ותודיע שהיא עוצרת את כל צעדיה החד-צדדיים, אנו נאלצים לנקוט צעדים ארגוניים. חד-צדדיות תיענה בצעדים חד-צדדיים. הידברות תיענה בהדברות. הכל בידיים של מנכ"ל הרשות".

מהנהלת רמ"י נמסר בתגובה: "במסגרת מאמצי הנהלת רמ"י לשפר ולייעל את השירות לקהל ובמסגרת ההיערכות הנדרשת לקראת סגירת המוקד הטלפוני החיצוני, אותה יזם ועד עובדי רמי, הוחלט על הוספת יום קבלת קהל, בנוסף לשני הימים הקיימים כיום, במשרדי הרשות. הודעה על כך פורסמה לקהל במהלך השבועות האחרונים. ועד עובדי רמ"י מתנגד לכך ללא כל סיבה הגיונית ומוצדקת, למרות שהוא יזם את סגירת המוקד החיצוני. החלטת הוועד שלא למלא אחר הוראות ההנהלה בלתי נכונה ופוגעת בציבור הרחב ובעובדי הרשות. הנהלת הרשות תמשיך לפעול על מנת לשפר את השירות, לייעל את תהליכי העבודה ולממש את מטרות הרשות למען אזרחי מדינת ישראל.

"הניסיון המצטבר שנרכש באופן מעשי, מאז יישום הרפורמה לפני 5 שנים, ובמסגרת בדיקה שנערכה ברשות בדבר מימושה, עלה - באופן טבעי - הצורך בביצוע התאמות ותיקונים קלים לשינוי הארגוני המהותי שבוצע. במסגרת זו אף הוזמן דוח של חברת מקינזי, חברה חיצונית מומחית ובלתי תלויה שהצביע על השינויים וההתאמות הנדרשים. הללו הובאו לאישור הממשלה וזכו לאישורה. כל זאת במטרה לטייב ולייעל את עבודת רשות מקרקעי ישראל, לשפר את השירות לאזרחים, את השמירה על מקרקעי ישראל ואת הגדלת היצע יחידות הדיור ולקדם את מטרות רמ"י. ההתאמות המדוברות אינן פוגעות במעמד העובדים ובשכרם ואנו מנהלים עימם שיח שוטף ורציף, לרבות פגישה שהתקיימה אמש. יחד עם זאת מדובר בפעולות שהינן בסמכות הנהלת הרשות במסגרת אחריותה לפעילותה השוטפת של הרשות".