למרות האינטרנט: בעזרת הפסח - הצבע חזר לרשתות האופנה

פוקס, קסטרו וגולף חזרו ברבעון הראשון לנתונים חיוביים • פוקס בלטה עם צמיחה של 22% במכירות

חנות של פוקס / צילום: תמר מצפי
חנות של פוקס / צילום: תמר מצפי

מצבן של רשתות האופנה הישראליות תפס כותרות גדולות בחודשים האחרונים, שעסקו בהרעה המשמעותית שנרשמה בתנאי השוק, ואשר גררה כמה מהן לקשיים, ואף לקריסה. זאת כשהן נדרשות להתמודד עם שינויים בהרגלי הצריכה של חלק גדול מלקוחותיהן, עם מעבר לרכישות באינטרנט, לצד החרפת התחרות בענף.

ואולם, המגמות הבולטות העולות מהדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2018 של שלוש מרשתות האופנה הגדולות בישראל - פוקס, קסטרו וגולף, מעידות דווקא על עוצמתן ועל שיפור בתוצאות, גם אם חלקו נתמך בעיתוי חג הפסח שסייע לסיכום הרבעוני.

כך, שלוש החברות, שסבלו ברבעון המקביל ב-2017 מהפסדים תפעוליים והציגו הפסד גם בשורה התחתונה, עברו להציג נתונים חיוביים, וזאת אחרי שיפור בשיעור דו-ספרתי בשורת ההכנסות והרווח הגולמי, כשבדרך לשורת הרווח, כמגמה, נהנו החברות הללו גם מצמצום ניכר בהוצאות המימון שלהן. 

תוצאות רשתות האופנה לרבעון הראשון של השנה, במיליוני שקלים
 תוצאות רשתות האופנה לרבעון הראשון של השנה, במיליוני שקלים

אלה המספרים הבולטים העולים מדוחותיהן של רשתות האופנה:

16 מיליון שקל, היה הרווח הנקי של פוקס  בסיכום הרבעון הראשון, הגדולה מבין שלוש המתחרות הן מבחינת שווי השוק שלה והן מבחינת היקפי פעילות, אחרי הפסד גדול (18 מיליון שקל) שרשמה ברבעון המקביל. פוקס, שבשליטת המנכ"ל הראל ויזל ומשפחת פוקס, פועלת בעיקר בתחום האופנה תחת שלל מותגים, ביניהם זיכיונות למותגים בינלאומיים כמו פוט לוקר, נייקי ואורבן אאוטפיטרס.

בסיכום רבעוני בלט השיפור בפעילות העיקרית שלה - האופנה ואופנת הבית, אחרי שברבעון המקביל סבלה הרשת מהפסד תפעולי משמעותי וזאת לצד שיפור ברווחי יתר קטגוריות הפעילות שלה, ובהן הפעילות בחו"ל, ופעילות מוצרי האווירה והטיפוח של חברת ללין.

גולף , המחלקת את פעילותה למגזר אופנת הלבשה ומגזר אופנת הבית, סיכמה את הרבעון ברווח נקי של קרוב ל-7 מיליון שקל. סכום זה גדול מסך רווחיה בשנת 2017 כולה (כ-6 מיליון שקל), בה החלה להתאושש משנה קטסטרופלית שאפיינה את פעילותה ב-2016, אותה סיכמה בהפסדים כבדים של עשרות מיליוני שקלים שנרשמו בעקבות ירידות ערך ומוניטין של פעילויות נרכשות, ובהן חנות האופנה המקוונת עדיקה שכעת מציפה לה ערך.

את הרווח הרבעוני הקטן ביותר מבין השלוש, שהסתכם בפחות מ-2 מיליון שקל, הציגה קסטרו , שברבעון המקביל סבלה מהפסד של יותר מ-6 מיליון שקל.

22% הוא שיעור העלייה במכירות הרבעוניות שהציגה פוקס בסיכום רבעוני, שהגיעו ל-425 מיליון שקל, הבולט מבין שלוש החברות, כשנוסף לעיתוי חג הפסח, שהשנה חל מוקדם יותר והוביל לכך "שעיקר המכירות לחג קיבלו ביטוי ברבעון הראשון", הגדלת שטחי המסחר של הרשת תמכה גם היא במגמה.

גם גולף נהנתה מצמיחה דו-ספרתית (11%) בהכנסות, שהצטברו ל-221 מיליון שקל, שם מציינים כי מלבד עיתוי חג הפסח שהיה אחראי על עיקר השיפור, החברה גם נהנתה משיפור בהכנסות פעילות עדיקה.

פעילות זו הונפקה בחודש מארס האחרון בבורסה, לפי שווי של קרוב ל-170 מיליון שקל (והיום נסחרת לפי שווי דומה), ובסיכום הרבעון הראשון הציגה קפיצה של יותר מ-60% בהכנסותיה, שהגיעו ל-22 מיליון שקל וסייעו לה לעבור לרווח.

אצל קסטרו, שבשליטת המנכ"לים המשותפים אתי וגבי רוטר, השיפור במכירות הרבעוניות היה מתון יותר והסתכם בפחות מ-4%, לרמה של 245 מיליון שקל, כשהעלייה במכירות החנויות הזהות שלה נמוכה מכך ועמדה על כ-2.5% בלבד, ל-233 מיליון שקל.

70% הוא שיעור הירידה בהוצאות המימון הרבעוניות שרשמה גולף, שעמדו על כ-1 מיליון שקל.

את הירידה בסעיף זה מייחסת הרשת הנמצאת בידי קבוצת כלל תעשיות (כת"ש) של לן בלווטניק, בעיקרה לצמצום היקפי אשראי בנקאי ולעסקאות הגנה שהיא מבצעת להתחייבויותיה הנקובות במט"ח, בעיקר דולר אמריקאי.

גם קסטרו נהנתה מרווחים בגין עסקאות הגנה שביצעה על הדולר, והוצאות המימון הרבעוניות שלה נחתכו בחצי, לכ-2 מיליון שקל; ואילו פוקס נהנתה מהכנסות מימון רבעוניות של כמה מאות אלפי שקלים, שגם הן נרשמו בעקבות עסקאות הגנה על מט"ח וכן שערוך יתרות מט"ח.

30% היא הירידה השנתית שמציגה מניית גולף - החדה ביותר מבין השלוש, המשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-215 מיליון שקל. כמגמה, בחודשים האחרונים סבלו שלוש המניות מירידות שערים משמעותיות בעקבות התגברות חששות המשקיעים מהשלכות שליליות של מצב שוק האופנה המאתגר, כפי שעלה מהכותרות הרבות שעסקו בנושא, ושוויין נחתך בכ-30%-35% תוך חצי שנה. אולם מאז תוקנו חלק מהירידות, וכך שמנקודת השפל שלה שנרשמה בחודש מארס השלימה מניית גולף טיפוס של 25%.

אצל קסטרו הירידה השנתית במניה מתקרבת ל-20% ומשקפת לה שווי שוק נוכחי של כ-540 מיליון שקל, ומנקודת השפל שלה בחודש מארס, היא מציגה התאוששות דומה לזו של גולף.

גם בבחינת ביצועי המניה פוקס בולטת לחיוב, כשבסיכום שנתי מציגה את העמידות הגבוהה מבין השלוש, עם היחלשות של 5% בלבד, לשווי שוק נוכחי של כ-1 מיליארד שקל וזינוק של קרוב ל-50% מחודש מארס.