גיוס הקריפטו הגדול: 4 מיליארד ד', בלי לדעת למה מיועד הכסף

block.one בדרכה לגיוס הגדול ביותר בתחום המטבעות הדיגיטליים לקראת הנפקה • לקונים עדיין אין מושג מה יעשו עם הסכום

המטבע הדיגיטלי EOS / צילום: שאטרסטוק
המטבע הדיגיטלי EOS / צילום: שאטרסטוק

חברת סטארט-אפ שרשומה באיי קיימן מגייסת יותר מ-4 מיליארד דולר ממכירה שנמשכה שנה של מטבעות דיגיטליים - הגיוס הגדול ביותר מסוג זה אי פעם. קוני המטבעות עדיין אינם יודעים איך החברה, block.one, תשתמש ברוב הכסף שתגייס בהנפקת המטבעות הראשונה שלה.

אם החברה תגייס את הסכום הזה עד לסגירה הצפויה של ההנפקה, מחרתיים (ו'), ההנפקה תהיה יותר מכפולה מגודל הנפקת המטבעות השנייה בגודלה, 1.7 מיליארד דולר של חברת טלגרם - ותהיה גם גדולה יותר מכל הנפקות המניות הראשונות שהיו עד כה השנה, מלבד שתי הנפקות. העובדה שחברת סטארט-אפ לא ידועה יכולה לגייס כה הרבה כסף בלי תוכנית קונקרטית להשקיע אותו במשהו משקפת את חוסר ההיגיון בעולם ההפכפך של המטבעות המוצפנים, או את ההתלהבות מעתיד העולם המקוון.

מטבעות וירטואליים כמו ביטקוין רשמו צמיחה מטאורית ב-2017, ומשכו עניין ממשקיעי יום וגם בוול סטריט. זה עזר ללבות התלהבות גם מהנפקות מטבעות ראשונות. המטבעות הללו שונים ממטבעות וירטואליים בכך שהם קשורים בדרך כלל למוצר או לשירות כלשהם שהחברה מתכוונת לפתח בעתיד.

על אף שמחירי הביטקוין ומטבעות מוצפנים אחרים צנחו בתחילת השנה, המשקיעים המשיכו להזרים כספים להנפקות מטבע ראשונות. ההנפקות הללו גיסו 6.6 מיליארד דולר ב-2017 ועד כה השנה עוד 7.15 מיליארד דולר, לפי חברת המחקר Token Report. הסך זה אינו כולל את block.one.

כמה ICO's כאלו נחשפו כהונאות, ואחרות הן של חברות שכנראה לא יפתחו אי פעם מוצר או שירות, אבל המשקיעים רואים אותן כדרך להתעשר מהשקעה בחברות סטארט-אפ, כפי שחברות הון סיכון עושות זה עשרות שנים.

מי גייס הכי הרבה
 מי גייס הכי הרבה

יש ICO's שקשורות ליישומי הימורים או שידוכים, אבל אלה שריכזו את ההתעניינות הרבה ביותר הן של "פלטפורמות" שיכולות להגדיר מחדש תחומים רחבים כמו יישומי אינטרנט או טלפון חכם שמציעים פלטפורמות למפתחים למטרות כלליות.

Block.one והמטבע שלה שנקרא EOS שייכים לקטגוריה הזו. הרעיון הוא שפלטפורמות כאלו יעצבו מחדש את האדריכלות של העולם המקוון, ויביאו את הדור הבא שלו, אינטרנט 3.0. זה יהיה דומה למערכת אנדרואיד של גוגל, אבל לא בבעלות חברה אחת.

יש גם כוונה שפלטפורמות כאלו ישפרו בהרבה את עתיד התשלומים המקוונים באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין, שעומדת בבסיס ביטקוין והמטבעות המוצפנים האחרים.

הכסף שיגויס בהנפקה שלה יעניק ל-block.one "קופת מלחמה" שתגמד את יריביה החדשים. תיאורטית, החברה תוכל להשתמש בכספים לתמיכה בתוכנה שהיא מפתחת, שנקראת גם היא EOS.אבל block.one לא מגדירה בבירור איך בדיוק היא תוציא את תקבולי הנפקת המטבע שלה.

Block.one מכרה 900 מיליון מטבעות EOS במשך כמעט שנה, בעיקר במכרזים יומיים. בכל 23 שעות היא הוציאה למכירה פומבית 2 מיליון מטבעות, וקיבלה את ההצעה הגבוהה ביותר כמחיר אחיד להנפקה היומית. היא מקבלת תקבולים מהמכירה במטבע אתר. כדי להתרחק מרגולציה, החברה חסמה משקיעים מארה"ב וסין, אם כי כמה מהם עקפו את החסימות הללו. בהתבסס על המכירות היומיומיות, שנראות בארנקים דיגיטליים, החברה תגייס כנראה יותר מ-4 מיליארד דולר.